איך פייסבוק מתכוונת לנמנם אותנו לדעת

אמש ב-23:00, כאשר קולות עזים נשמעו בתל אביב בעקבות מה שהתברר מאוחר יותר כניסיון החיסול של מוחמד דף ברצועת עזה, מיהרתי לפייסבוק וגיליתי פיד מנומנם. אוסף אקלקטי של בישולים ביתיים, מישהו עם הנכד שלו, שתיים-שלוש בדיחות וזהו. אם רציתי להתעדכן בחדשות, במה שקורה ברגעים אלה לטוב ולרע, ומשקף את הלך הרוחות של חברי הפייסבוק שלי, פייסבוק בהחלט לא היה המקום הנכון. מגמה זו דווקא לא אופיינית לפייסבוק בעברית, שנוטה להיות, ובמלחמה האחרונה בעזה במיוחד, זירה פוליטית ובמה לוויכוחים עזים, לעתים מתלהטים ומתלהמים עד כד גזענות ואלימות מילולית קשה.

למרות הכח הקהילתי של המדיה החברתית, אם אני רוצה להתעדכן במצב הרוח בין חברי הפייסבוק שלי באיזור הדרום בלבד ולקרוא עדכונים שלהם, גם זה מידע לא נגיש בקלות. זאת בניגוד גמור לטוויטר, שאפשר היה לאתר בה מיד עדכונים מהדקות האחרונות מכל איזור הדרום. אם פייסבוק תתמיד במדיניות האלגוריתמית הנוכחית שלה, סביר להניח שגם אם מסביב העולם יתפוצץ, בלה לה לנד של הניוזפיד ציפורים יצייצו ואנשים ישמחו, כי ככה טוב לעסקים.

עוברים לפרגוסון, מיזורי בארצות הברית בה מתחוללים בימים האחרונים אירועים דרמטיים. הציבור בפרבר השחור ברובו זעם על הרג צעיר שחור בידי שוטר בשבוע שעבר ויצא לרחובות. המושל הטיל עוצר והורה להכניס כוחות של המשמר הלאומי האמריקני לפרגוסון “על מנת להשיב את הסדר והשלום”. נתיחה שבוצעה לבקשת משפחתו של הנער בן ה-19, מייקל בראון, העלתה כי הוא נורה מטווח רחוק פעמיים בראשו וארבע פעמים בידו הימנית. במשטרה טענו כי בראון, שלא היה חמוש, נורה אחרי שלא נענה לקריאות לעבור מהכביש למדרכה, וקצין המשטרה היורה הושעה לאחר התקרית.

בעוד Ferguson# הפכה להאשתג חם בטוויטר, זיינפ טופקי כותב ב”מדיום” שהחדשות מהמקום זרמו לאט מאוד בפייסבוק. למעשה, היה סיכוי גדול פי כמה להיתקל בניוזפיד באתגר דלי הקרח , כפי ששם לב זאק סיוארד מ-Quartz.

 

האם אנשים באמת מעוניינים יותר לראות סרטונים שופכים על עצמם דליי קרח מאשר לקרוא עדכונים מהדרום? לא כדאי לייחס משמעות יותר מדי גדולה לרצון של האנשים כאן. האלגוריתם של פייסבוק משמש כעורך על, והוא קובע לנו מה נראה ומה לא. המחקר השערורייתי של פייסבוק בניוזפיד שדלף חשף, בקנה מידה קטן, שתכנים חיוביים מעודדים משתמשים ליצור תכנים חיוביים, והתוצאה היא חוויית פייסבוק חיובית יותר. אנשים מגיבים טוב יותר לתכנים חיוביים. זה טוב לחוויית השימוש ולעסקים. זו תהיה תמימות להניח שפייסבוק לא מיישמת את התובנה הזו, בין השאר, באלגוריתמים שקובעים מה יוצג למשתמשים בניוזפיד.

מחקר נוסף, שנערך בינואר על ידי חברת חוקרים עצמאיים, בדק איך משתמשי פייסבוק מתייחסים לתכנים פוליטיים שמתפרסמים ברשת ואיך אלה משפיעים על השימוש שלהם בפייסבוק. המחקר גילה, כי מאחר ורשת החברים בפייסבוק מתבססת על “קשרים חלשים”, והרף לחברות נמוך מלכתחילה, משתמשים נטו להגיב באופן שלילי להתבטאויות פוליטיות שונות משלהם ועימותים סביב זה. תגובות אלה גורמות ניכור ומחלישות את הרצון של המשתמשים לבטא את דעתם בעניינים פוליטיים ובעקבות כך לפרסם תכנים בפייסבוק.

גם במציאות מחוץ לפייסבוק, מוסכם שאנשים נהנים לצרוך ואף מחפשים חדשות שהם יכולים להסכם איתן. נושאים מעוררי מחלוקת לא נוטים לעורר פידבקים בפייסבוק. יש סיבה לכך שבממלכת הלייקים, אנחנו נוטים לראות יותר נושאים שקל לעשות להם לייק, מעניקים תחושה של הרמוניה וביטחון. גם תכנים מעוררי מחלוקת יכולים להצליח בפייסבוק, אך לשם כך עליהם להיחשף באופן אקטיבי לקהל המתאים כדי לא ליצור מעגל הפצה סגור שימנע מקהל נוסף להיחשף אליהם. אירועים פוליטיים בקנה מידה גדול יקבלו ביטוי בפייסבוק, גם מלחמות כמובן, כל עוד יש קונצנזוס לגביהם, זו הסיבה מדוע הגל הפטריוטי בעקבות מבצע צוק איתן והעמידה מאחורי החיילים התקבלה באהבה גדולה בפייסובק, אך לא טיעונים נגד היציאה למלחמה למעט בקרב זירות שיח תחומות מראש. זה גם התמריץ של פייסבוק להילחם בדפים ימנים קיצוניים שמעודדים הסתה וגזענות, וזו גם הסיבה מדוע לא תהסס לפעול נגד דפים משמאל שיכעירו את חדוות השימוש של משתמשיה, שוב על פי האלגוריתמים.

הבעיה היא שהניסיון לרצות את כולם עלול שלא לרצות רבים. ככל שאין חיה כמו משתמש טיפוסי, הרצון של פייסבוק לפרסם תכנים שכולם יאהבו עלול להשאיר ברשת החברתית רק את שחקני הקנדי קראש ומפרסמים תמונות של תינוקות. האתגר של פייסבוק יהיה להגיש לכל קהילה את התכנים הוויראליים המתאימים לה, כך שהשמאלנים יקבלו את הכותרת האחרונה מאתר “שיחה מקומית”, והימנים יקבלו את הכותרת מ-0404, וכל אחד מהם יתקיים בתוך בועות מידע נפרדות שלא יתנגשו זו בזו.
הניסוי של כתב המגזין Wired, מאט הונאן, שעשה לייק לכל מה שהופיע בניוזפיד שלו במשך 48 שעות, המחיש שפייסבוק עושה כמיטב יכולתה להרחיק מכם מידע שלדעתה לא תאהבו לקרוא. אלה בדיוק בועות הסינון שריי פאריסר הזהיר מפניהן, והן בלתי נמנעות.

אין כל ודאות שזה יקרה לפני שפייסבוק תאבד את עצמה לדעת בתוך בליל של קישורים מסחריים ואינטרסים סותרים. כי פייסבוק היא רשת שבורה, קרועה בין הרצון לספק למשתמשים שלה חוויית תוכן טובה, לבין הדחף שלה להגדיל כל הזמן את מכונת המזומנים שלה. על פי מראה הניוזפיד לאחרונה, די ברור מי מנצח.

תמונת שער: Gisela Giardino

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן