מחקר מאשר: פייסבוק היא רשת מזדקנת

אולי זה לא הסוף אך ייתכן שזה תחילת הסוף עבור פייסבוק, אם מסתמכים על הקהל הצעיר כמנבא טרנדים בשימוש במדיה. מחקר חדש שהופץ השבוע מגלה שהצעירים נטשו את פייסבוק לטובת אינסטגרם וטוויטר. על פי המחקר, שנערך על ידי בנק ההשקעות Piper Jaffray, תשעה מתוך 10 בני נוער אמריקנים משתמשים ברשתות חברתיות. מתוכם, 45% משתמשים בפייסבוק – צלילה חדה לעומת 72% באביב שעבר.

החוקרים נעזרו במחקר כדי לבדוק עד כמה העדפות המדיה של צעירים השתנו בחצי שנה האחרונה. מתברר שאינסטגרם, כעת בבעלות פייסבוק, פופולרית יותר מחברת האם: 76% מהצעירים אומרים עכשיו שהם משתמשים ברשת התמונות – עליה של 7% לעומת האביב. טוויטר הגיעה במקום השני, ומשתמשים בה 59% מהצעירים, ופייסבוק רק במקום השלישי. פינטרסט וטאמבלר מיד אחריה עם יותר מ-20%.

כ-20% נוספים מהצעירים אמרו שהם משתמשים ברשתות חברתיות אחרות, סביר להניח שחלק לא קטן מהם משתמש בשירות המסרים הנעלמים בזמן האמת Snapchat. גם הצמיחה של אפליקציות חדשות כמו Secret מעידה שהמדיה החברתית מבעבעת מתחת לפני השטח ונאמנות המשתמשים היא עניין חמקמק ולא מובטח לאיש.

אוכלוסיית המפתח שתקבע במידה רבה את פני המדיה החדשה היא המילניאלים, אלה שנולדו בשנות ה-80′ ומאוחר יותר. “סקר הסתיו מעיד על גיוון גובר בהעדפות המדיה של הצעירים שמתבטא בגילוי מותגים צומחים והתנסויות במותגים רבים”, אמר סטף ויסינק, מנהל המחקר וחוקר בכיר ב-Piper Jaffray”, “הם משתמשים בטכנולוגיה כדי לקבוע את חוויית המדיה הייחודית שלהם בזמן שלהם”, הוא אמר. על פי המחקר, גיוון הוא הקול החדש עבור צעירים, חדשות רעות עבור פייסבוק אך גם עבור אינסטגרם, אם קיוותה שהאחרונה תסייע לה לשמר את כל הצעירים אצלה.

חשוב לציין שפייסבוק היא עדיין הרשת החברתית הגדולה בעולם. למעשה, הרבעון השני של השנה היה הרווחי ביותר עבורה, בו גרפה יותר משני מיליארד דולרים והמניה שלה חלפה על פני חברות ענק כמו קוקה קולה ו-IBM בשווי כולל. אך המחקרים האחרונים מעידים שהעתיד נראה פחות ורוד עבור ספינת האם של מרק צוקרברג. הניסיון של הרשת החברתית לכפות שימוש בשמות אמיתיים בפרופילים גרמה לפעילים רבים להכריז על נטישת הרשת ופגעה בתדמית של פייסבוק בקרב תנועת הלהט”בים. המקרה הזה הסתיים בכניעה של פייסבוק וחצי התנצלות, שהייתה יכולה להימנע ממנה מלכתחילה אילו הייתה מחוברת יותר לקהל המשתמשים שלה.

לראשונה, פייסבוק התעמתה עם אלטרנטיבה לוהטת ממנה, ELLO, שמיצבה את עצמה כאנטי פייסבוק שלא מוכרת את מידע המשתמשים ואפילו לא מציגה פרסומות. אמנם, ELLO נראית בוסרית מדי מכדי שתהיה חלופה אמיתית, אך התופעה הזו אולי מעידה על מה שהצפוי לפייסבוק, כשמתחרים צעירים ורעבים יקרעו ממנה נתחים.

פייסבוק נהנתה בשנים הראשונות לקיומה מתדמית חדשנית של הילד הקול בשכונה. התדמית הזו נסדקה במידה רבה במדיה שבה השינוי הוא הקבוע היחיד. היום פייסבוק מזכירה יותר את הדוד הזקן בשכונה. פייסבוק גדולה ומסורבלת מדי מכדי להתמודד עם התחרות, ועל כן היא עצמה החלה לקנות את המתחרות שנענו לה (סנאפצ’אט סירבה להצעת רכישה בסכום של שלושה מיליארד דולרים). המוטו המקורי של פייסבוק היה “זוז מהר ושבור דברים” אך בזמן האחרון נראה שהיא בעיקר שוברת דברים.

מדיניות נוספת של החברה שמכעיסה משתמשים רבים היא ההתעקשות שלה להפריד בין האפליקציה של פייסבוק למסנג’ר. מי שרוצה לשלוח ולקבל הודעות במובייל חייב עתה להתקין את פייסבוק מסנג’ר. בעוד שיש הגיון בצעד הזה של פייסבוק מבחינתה, כפייה, כל כפייה, עלולה לפגוע בכופה בטווח הארוך. נדמה שפייסבוק חושבת פחות על הקהל שהיא חייבת לו את קיומה. כל המודל העסקי של פייסבוק מתבסס על קהל המשתמשים. אך חוויית השימוש ברשת החברתית בשנים האחרונות נקבעת בעיקר לטובת המפרסמים ובעלי המניות. אם פייסבוק לא תחשוב בזמן הקרוב על דרכים חדשות לשכלל את החוויה למשתמשים שלה, היא עשויה לגלות שהם לא יישארו בסביבה להמשך הניסוי.

כאשר אני פותח את פייסבוק בחודשים האחרונים, התגובה הראשונית היא שעמום. אין דיונים נוקבים, אין חדשות מעניינות, אין תכונות חדשות, אין פרצופים מפתיעים. הכל מדשדש במים אפסיים והחוויה הזו כבר לא מספקת סיבה מספיק מושכרת לחזור לאתר שוב ושוב כמה פעמים ביום.

הנתונים מעידים שאני בהחלט לא לבד בעניין הזה. לצד פייסבוק של החודשים האחרונים, אפילו גוגל פלוס נראית כמו עולם חדש ומרתק. החוויה הזו כמובן אינה מקרית והיא מבוססת על מחקרים שהנחו את פייסבוק לנמנם אותנו לדעת ולהציג לנו פוסטים מאנשים מוכרים שנאהב לקרוא.

גם הנטיה הגוברת לצנזר כל תוכן שעלול לפגוע בנימי נפשם של כמה מהמשתמשים (אלימות, מין, פוליטיקה וכו’) עשויה לתרום ליצירת חלופות נועזות ומעניינות יותר. Ello, למשל, הצהירה שהיא רשת ידידותית לתכנים למבוגרים בלבד. פייסבוק עשויה לגלות שאנשים הם לא אלגוריתמים ונמנום ועניין לא הולכים יד ביד יחד. זירות פרועות ובועטות יותר כמו אתר הקהילות Reddit, שגייס לאחרונה 50 מיליון דולר, מעידות שהקהל מגוון מכדי לנסות לאלף אותו. מעבר לכך, פייסבוק מספק תחושה של מקום מיושב מדי, ממלכתי מדי וההפך מכיף. כי מה אפשר לצפות מרשת חברתית בה ילדים, הורים, דודים, סבים ומעסיקים הם החברים שלך. בפייסבוק של 2014 אין סודות, לא תעוזה ולא כיף, רק מדיה שהיא מכונת מזומנים שמפיקה כסף מהמשתמשים שלה.

המקום הראשון להתחיל בו הוא הניוזפיד. מובן לגמרי למה פייסבוק מציגה לנו פרסומת לבנק בניוזפיד על חשבון, למשל, פוסט ממשתמש או דף בנושא שבאמת קרוב ללבנו, אך כאן שוב באה לידי ביטוי הכפייה שהיא הדרך הישנה לגרום למשתמשים לצרוך מדיה. התגובה לכפייה עשויה להיות בומרנג עבור פייסבוק. גיוון, זוכרים? למה שפייסבוק לא תספק דרכים קלות יותר ליצור ניוזפידים כמו פלייליסטים. ואל תדברו איתי על “רשימות” לא יעילות שדורשות מהמשתמש לעבוד בשבילן.

החסרון הכי מפתיע: גם היום אין בפייסבוק מנוע חיפוש נורמלי. פרויקט מנוע החיפוש של פייסבוק נמצא בפיתוח רב שנים, אך זה לא תירוץ שמסביר למה עד היום אי אפשר, למשל, לחפש נושא מסוים ואז ליצור ניוזפיד קבוע סביב הנושא הזה.

מיום ליום פייסבוק נראית לי מיושנת יותר, ואני אפילו לא קהל היעד הראשון לנטוש. זה שפייסבוק חייבת לחשוב עליו. הנה סרטון מעולה על “סנאפצ’אט” שמסביר כמה מהר משתנה המדיה: בלי לייקים, בלי תגובות, רק סרטונים קצרים בחוויה אישית שנעלמים לאחר 24 שעות. סנאפצ’אט עצמה מתמודדת עכשיו עם פירצת אבטחה בגורם צד שלישי שפגעה ב-200,000 משתמשים. תמונות רבות של משתמשים דלפו, ביניהן גם תמונות עירום, אך סביר להניח שגם משבר כזה לא יפגע בפופולריות של השירות.

תמונת שער: Shutterstock 

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן