מחקר מדעי חסר תקדים שופך אור לראשונה על החיים אחרי המוות

יש אנשים שחושבים שהחיים הם מחלה חשוכת מרפא, אחרים מאמינים שהם רק מעבר לעולם אחר. עדויות של אנשים שפרפרו בין חיים למוות מספרות על מנהרה מוצפת באור ומתארות חוויה של התבוננות על הגוף מבחוץ.

כעת מדענים מאמינים שהם מצאו קצת אור בסוף המנהרה. מחקר רפואי חסר תקדים בהיקפו על מצבים של כמעט מוות וחוויות חוץ גופיות מרמז כי ייתכן והמודעות ממשיכה להתקיים גם לאחר שהמוח נכבה לחלוטין.

זה נושא שנוי במחלוקת שמעורר ספקנות רבה, אך הפעם לא מדובר בהשערות או עדויות לא נתמכות אלא במחקר מדעי שממצאיו מתפרסמים בגיליון החדש של כתב העת המדעי Resuscitation. במחקר נטלו חלק חוקרים באוניברסיטת סאותהמפטון שבמשך ארבע שנים בחנו יותר מ-2,000 אנשים שסבלו מדום לב ב-15 בתי חולים בבריטניה, ארה”ב ואוסטריה. הם גילו כי קרוב ל-40% מהאנשים חוו סוג מסוים של “מודעות” בזמן שהם רשמית מתים קליניים לפני שעברו החיאה. אחד הנשאלים אף תיאר שעזב את גופו לחלוטין וצפה בגופו מפינת החדר.

אחד הנשאלים הוא עובד סוציאלי בן 57 שסבל ממצב של דום לב, והיה חסר הכרה ו”מת” במשך שלוש דקות. למרות זאת, הוא הצליח לתאר לחוקרים בפירוט את פעולות הצוות הרפואי בפירוט ואף הזכיר את צלילי המכשור הרפואי. הגבר תיאר את כל מה שהתרחש בחדר בזמן הזה, ואף יותר מכך: הוא שמע שני צפצופים מהמכשיר שמשמיע צפצוף כל שלוש דקות, כך שהוא יכול היה לתאר במדויק כמה זמן נמשכה החוויה. “הוא נשמע מאוד אמין וכל מה שתיאר אכן קרה לו”, סיפר החוקר.

מבין 2,060 מטופלים לשעבר שנבדקו במחקר, 330 שרדו ו-140 מהם העידו שחוו סוג מסוים של מודעות בזמן ניסיונות ההחיאה. על אף שרבים מהם לא יכלו לספק פרטים ספציפיים, כמה תבניות חזרו על עצמן. אחד מכל חמישה נשאלים סיפר שחוו שלוות נפש יוצאת דופן בעוד שקרוב לשליש אמרו שהזמן הואץ או הואט מאוד עבורם. חלק תיארו אור בהיר, הבזק זהוב או קרן שמש. אחרים תיארו תחושות של פחד או טביעה במים עמוקים. 13% אמרו כי חשו שהם נפרדים מהגוף שלהם ומספר דומה תיאר איך החושים שלהם התחדדו.

“אנחנו יודעים שהמוח לא יכול לתפקד כשהלב מפסיק לפעום”, אמר ד”ר סם פרניה, שהוביל את המחקר, “אך במקרה הזה, נראה כי מודעות ההכרה המשיכה עד שלוש דקות בזמן שהלב לא פעם, למרות שהמוח לרוב נכבה תוך 20-30 שניות לאחר שהלב הפסיק לפעום”.

ד”ר פרניה מאמין שרבים מהנבדקים האחרים חוו חוויות במצב של כמעט מוות אך התרופות וחומרי ההרדמה עשויים למנוע מהם לזכור. הערכות עד כה דיברו על מיליוני אנשים שחוו חוויות של כמעט מוות אך המחקר המדעי לא תמך בכך. אנשים רבים במצבים כאלה הניחו שהם סובלים מהזיות בעוד שהתיאורים שלהם התייחסו לאירועים שקרו באמת. לדבריו, ממצאים אלה דורשים מחקר נוסף.

ד”ר דיוויד ווייד, פסיכולוג חוקר באוניברסיטת נוטניגהם טרנט, אוסף מידע על חוויות חוץ גופיות במטרה לאתר בהם דפוסים. הוא מקווה שהמחקר החדש יעודד חיבור של מחקרים נוספים בנושא מעורר המחלוקת הזה. “יש כמה עדויות טובות על כך שחוויות אלה ממש קורות לאנשים לאחר שהם מתו מבחינה רפואית”, הוא אמר, “אנחנו פשוט לא יודעים מספיק ונמצאים באפלה בכל הקשור למה שקורה לאדם לאחר המוות. אני מקווה שהמחקר החדש יסייע להפניית זרקור מדעי לנושא הזה”.

תמונת שער: Shutterstock

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן