10 תמונות ויראליות שמופצות ברשת והסיפור האמיתי שמאחוריהן

באינטרנט מאוד קל להתפתות להאמין לשקרים. מספיק שרואים תמונה יפה בפייסבוק ומשתפים אותה בלי לבדוק מספיק טוב, או שמישהו ממציא שקר מספיק משכנע כדי להפיל בפח כמה עיתונאים שהופכים אותו לסיפור ויראלי.

הנה דוגמאות ל-10 תמונות כאלה, שהפכו במהלך השנים האחרונות לויראליות אבל בעצם מבוססות במקרה הטוב על שקרים ובמקרה הרע מזוייפות לגמרי.

1. ככה לא נראית שקיעה במצרים

הפירמידות שבמצריים יפות ומרשימות, ולא ברור למה מישהו החליט לצרף להן שקיעה מוגזמת בפוטושופ כדי ליצור את הרושם שככה נראית שם השקיעה. כי היא לא.

2. זה לא הסלפי הראשון בהסטוריה

התמונה הזו, שצולמה ב-1920 ומתעדת כביכול את הסלפי הראשון בהסטוריה, היא אכן סלפי עתיק אבל ממש לא הראשון. למעשה, תמונות עצמיות זה משהו שקיים מהימים הראשונים של טכנולוגית הצילום, שכן ממציאי המצלמות בדקו את ההמצאה שלהן על ידי צילומים עצמיים רבים. בקיצור, כמו הרבה דברים, גם אופנת הסלפי היא בסך הכל רטרו.

3. זה לא פיל פילון

האמת מאחורי התמונה הזו, שמציגה מה שנראה כמו גור פילים חמוד, עצובה ואפילו די מגעילה: היצור החמוד והחייכני בתמונה הוא עובר פיל שמת ברחם, וככל הנראה הוצא מתוך גופתה של אימו. לא ברור של מי היה הרעיון הנהדר של להפיץ תמונה של גופה אבל אם אתם נתקלים בה אל תפיצו אותה הלאה.

4. לא ככה נראו החופים ברוסיה הסובייטית

התמונה הזו, של חוף סובייטי כביכול, נועדה להראות את הטכנולוגיה המוזרה של הרוסים ולתת לה ניחוח מד”בי. למעשה, מדובר בעבודת פוטושופ: החוף עצמו הוא חוף ברזילאי, והמבנה המוזר הוא הספריה הלאומית של בלרוס שנפתחה ב-2006. לא רוסיה ולא נעליים.

5. לא ככה נראה שיעור חינוך מיני בשנות ה-20

תראו את הנשים האלה, שכביכול שומעות לראשונה על מיניות! איזו תמימות הן היו אז בשנות ה-20, בתקופה בה לא היתה פורנוגרפיה או אינטרנט והיה אפשר להתבגר בתמימות.

אז זהו, שלא. התמונה הזו לקוחה מתוך סרט קולנוע בשם The Wild Party ואינה אמיתית כלל. סביר להניח שהבנות של שנות ה-20 ידעו על מיניות טוב מאוד – כמו בכל דור שבא לפניהן ויגיע אחריהם.

6. מאדים והירח לא יראו ככה בשמיים אף פעם

בכל כמה חודשים המתיחה המשונה הזו, שטוענת שאם נסתכל לשמיים בתאריך מסויים נראה שני ירחים (אחד מהם יהיה מאדים), אינה אמיתית. כל מי שאי פעם הסתכל בשמיים יודע את זה.

7. לא ככה נראה סופר-ירח

ה”סופר ירח” היא תופעה שמתרחשת אחת לכמה חודשים, בימים בהם הירח קרוב מאוד לכדור הארץ ונראה גדול יותר בשמיים. ועדיין, תמונות כאלה שמציגות אותו ככדור ענק שמאיר את כל הארץ הן מעט מוגזמות. ה”סופר ירח” גדול, אבל לא עד כדי כך גדול.

8. גם זה לא

9. זה לא גנדי שרוקד כאן

תראו איזה חמוד גנדי! איך הוא רוקד ככה ונהנה מהחיים! איזה איש דגול הוא היה! גנדי אכן היה דמות חשובה בהסטוריה, אבל לא הוא זה שרוקד בתמונה הזו, אלא שחקן אוסטרלי. אופס.

10. אלה לא אחיות שחורות שמטפלות באיש KKK

על פניו, התמונה הזו מספרת סיפור שלם: צוות רפואי שמורכב כולו משחורים שמתעלם מהגזענות ומטפל בפצוע מה-KKK. איזו גורל, איזו אנושיות! אך בפועל מדובר בתמונה מבויימת, שהופיעה כחלק מקמפיין פרסומי. במציאות, כנראה, זה עדיין לא יכול לקרות.

קל מאוד להבין למה אנשים משתפים תמונות כאלה בפייסבוק. תמונות מספרות סיפורים, סיפורים מעוררי השראה ואנשים אוהבים לחלוק את ההשראה שלהם. לכן, לא בטוח שזה כל כך נורא שהשקרים האלה מופצים בתפוצה רחבה. נכון, לא נעים להרגיש שעבדו עליך, אבל אם הסיפורים האלה גורמים לאנשים לחשוב קצת, לחייך קצת, לצאת משגרת היומיום שלהם עדיין יש להן ערך מסויים.

ובכל זאת, חשוב גם להיות ביקורתיים. מותר להתרגש מסיפורים שרואים בפייסבוק, אך תמיד חשוב לזכור שיש סיכוי שהם לא אמיתיים, ולא למהר להפיץ כל שטות רק כי אם מיליון אנשים יעשו לזה לייק אז מארק צוקרברג ישנה את תמונת הפרופיל שלו לדגל ישראל.

דרך Factually

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן