למה צה”ל חייב לנצח תמונות של חיילים דורשים נקמה

דף הפייסבוק “עם ישראל דורש נקמה” אליו התייחסנו אתמול בבוקר אינו זמין עוד, ככל הנראה בעקבות דיווחים והפרה של תנאי השימוש ברשת החברתית, אבל התביעה לנקמה בגרון ניחר ממשיכה באמצעים אחרים.

רוצים שהשם שלכם יהיה חקוק לעד בספר? תמכו בקמפיין המימון המון לתרגום “נטופיה” לאנגלית ותקבלו אזכור נצחי בספר יחד עם עוד תשורות מגניבות >> (מודעה)

התמונה שנראית מעלה, של חיילי גדוד 97 מחזיקים שלטים המסתירים את פניהם וקוראים לנקמה הופצה בפייסבוק. גדוד הנח”ל החרדי 97 או בשמו הצבאי גדוד “נצח יהודה” של חטיבת כפיר, הוקם על בסיס גיוס בחורים מהזרם החרדי אשר אינם במעמד “תורתו אומנותו”.

כתבנו כבר בעבר כי ההתנהגות ה”לא ערכית” והלא ממושמעת של חיילים ברשת, בצורה שפוגעת ברוח צה”ל, היא רק סימפטום וקשה עד בלתי אפשרי לאכוף אותה מראש באמצעים טכנולוגיים.

התמיכה הוויראלית ב”דוד הנחלאווי” שעשתה לצה”ל הרבה בושות, תמונות של חיילות מעורטלות שהופצו ברשתות אינם אלא מראה לחברה הישראלית ככלל, וזו עלולה להיות די מכוערת. על כן, לגלגל את האחריות לצה”ל או לצפות שהרתעה וענישה (על אף שזו מתבקשת) תפתור את הבעיה לבדה אינה אלא גלגול עיניים.

עם זאת, זה דבר אחד כשחיילים מסתתרים מאחורי מסך ומקלדת וקוראים לנקמה, ודבר אחר כשהם מצטלמים עם מדים בקריאה כזו. בתרחיש הראשון אפשר אולי לפטור את הדברים כנהמת לב של צעירים שמקבלת את פורקנה ברשת. בתרחיש השני, הם למראית עין, בארץ ובעולם, מייצגים את הצבא וכאשר הדברים עוברים בשתיקה מצד המפקדים, יש בכך מתן היתר להקצנה נוספת ולאחרים שילכו בעקבותיהם.

אי אפשר להמעיט בערך הרשתות החברתיות כזרז ל”הדבקת” התנהגות אנושית והעתקה לעולם הפיזי. מכאן המרחק לפעולות בסגנון מיליציות עצמאיות אינו רחוק.

תודה ל-Nitay Peretz, Michal HaKabuk Weizman, ליהי נודלמן.

 

 

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן