3 סימנים שיעזרו לכם לזהות בועה ולהימנע מנפילה בהשקעה

בועתיות היא תופעה תנודתית החוזרת במחזוריות אחת לכמה שנים. מי שלומד את החוקיות ומכיר את החומר ידע להימנע מהפיצוץ של הבועה, אשר כידוע, יכול להכאיב עד מאוד. אז כיצד נמנעים מנפילה כואבת מבלי להפסיק להשקיע?

ההיסטוריה חוזרת על עצמה, כך היה וכך יהיה וככל הנראה לא ניתן להימנע מהשימוש בקלישאה הכל כך נכונה הזו. אחת לכמה שנים, כמו בריטואל קבוע עובר העולם משבר וטלטלה חריפה שמלווה בקריסת שווקי המניות בעשרות אחוזים. הסיבה לקריסות האלו נובעות מפיצוץ של בועות מחירים בשווקי המניות. בועה היא מצב שבו חל ניתוק בין ערכם הכלכלי האובייקטיבי של נכסים מסוימים לבין שווין הפיננסי.

כאשר מנתחים את היווצרות הבועות לדורותיהן מגלים שבכולם יש מוטיב חוזר:

1. ההייפ

התלהבות המונית מרעיון עסקי חדש שמשלהב את דימיונם של המשקיעים וגורם להם להבין שאם הם לא ישקיעו באותו רעיון הם עשויים לפספס הזדמנות עסקית כל כך נדירה שספק אם תחזור. אותו רעיון כל כך חדשני ומבריק שקשה להמון לנתח את סיכויי הצלחתו מבחינה עסקית משום שזרועים בו המון נעלמים שלא ניתן לפענח אותם בשלבים המוקדמים של ההשקעה.

2. אשראי זול / ריביות נמוכות

בועת מחירים הופכת לכזו בעיקר כאשר הכסף זול. אם הכסף יקר הבועה לא מצליח להתנפח למימדים מפלצתיים אלא להישאר לכל היותר ברף העליון של השווי של ההון העצמי של כל משקיע ומשקיע כפרט. העיניין הוא שהבועה עשויה להתנפח למימדים עצומים כאשר הכסף זול משום שרק במצב שכזה ההמונים לווים הון רב ומשקיעים אותו.

3. חמדנות

הגורם המרכזי ביותר בהיווצרות הבועות לדורותיהן הוא האדם, יותר נכון האדם החמדן והלא מנוסה בהשקעות. כמו בכל השקעה ההמונים הם האחרונים ששומעים עליה / נחשפים אליה וככאלו הם עטים עליה כמוצאים שלל רב תוך שהם ממנפים עצמם לדעת אלא שכדרך קבע הם מגלים באיחור רב שהם אלו האחרונים שקנו וכבר אין יותר מידי כוחות ביקוש שירצו לקנות אחריהם ושימשיכו ויניעו את המחירים מעלה. כשזה קורה ואין ביקושים גבוהים המחירים צונחים מהר מאוד ולזה קוראים כאמור פיצוץ הבועה.

עד כאן, הרקע על בועות ופיצוצן, את היסטוריית הבועות אני משאיר לכם, בטוח שתעשו בה שימוש מושכל. אך לא לשם כך נכתב המאמר אלא כדי להימנע מנפילה גם כשאתם משקיעים בתקופה בועתית. ובכן, הריביות הנמוכות בעולם בעת הזו סוחפות משקיעים רבים להשקעות שלכל הדעות לא ממש אטרקטיביות.

החוכמה היא להבין את רוח התקופה, להכיר בכך שבשל הימצאותם של מוקשים רבים מידי בשטח עלינו לנקוט במשנה זהירות ולהשתמש בכל כלי העזר העומדים לרשותינו כדי לא להיפגע. אחד הכלים השימושיים ביותר בעת השקעות בשוק שעשוי להיות בועתי הוא שימוש באופציות מכר (אופציות פוט / PUT). הרעיון במהותו הוא מעיין רכישת פוליסת ביטוח כנגד תאונות בשוק ההון. בבורסה לניירות ערך בישראל השימוש באופציות מוגבלים למספר מצומצם של מדדים ומניות וגם זאת לפרקי זמן קצרים יחסית. בבורסות בארה”ב השימוש באופציות נרחב הרבה יותר ומאפשר למשקיע הסביר להשתמש באופציות הגנה על מניות רבות (בוודאי על רוב רובן של המניות המרכזיות והמוכרות לציבור הרחב) ואף לעשות זאת לפרקי זמן ארוכים ביותר של חודשים רבים ולעיתים אף שנים. נכון, השימוש באופציות הגנה עולה כסף (פרמיה) וזאת עשויה להקטין את רווחיו של המשקיע אך יחד עם זאת עשויה למנוע אובדן של הון רב מהכספים שהושקעו ולצמצם את הסיכוי להיפגע במקרה של קריסה.

אם בכל זאת תרצו להשקיע מבלי להשתמש באופציה כמכשיר הגנה הייתי מציע לכם להימנע מהשקעות במניות שקרסו במשברים הקודמים באופן משמעותי ו/או במניות שעלו בשיעור חד בפרק הזמן האחרון ושקיים בו סיכון מוחשי לקניה בעת בועה. אם בכל זאת אתם חשים צורך עז לרכוש מניה שעלתה באופן קיצוני בפרק הזמן האחרון אז לפחות ניקטו במשנה זהירות ואל תרכשו בכל כספיכם במנה אחת אלא במספר מנות רב ככל האפשר. קניה במספר רב של מנות תביא אתכם למצב שבו תייצרו עבור עצמכם מחיר קניה ממוצע על פני תקופה ארוכה ובכך תמנע מכם השקעה בשיא (את זה קרוב לוודאי תבינו רק בדיעבד).

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן