הנתונים באקסל שונו ושר האוצר יוכל עתה לעמוד ביעדיו

בחודש אפריל 2012 החל תהליך של חיסול חשבונות בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שהסתים במהלך בעל משמעויות דרמטיות לכלכלה הישראלית בערב ראש השנה הנוכחי. אין ספק שאם פקידים בממשלת סין או צפון קוריאה היו נחשפים לאירועים האלה – הם היו מקנאים בנו.

זה החל בחודש אפריל 2012, אזכינס הסטטיסטיקן הראשי בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, פרופ’ שלמה יצחקי, מסיבת עיתונאים בה הודיע כי הוא מתקן עיוות חמור במדידת אחוז המובטלים בארץ. העדכון בשיטת המדידה גרם לאחוז המובטלים הרישמי שמפורסם לגדול מעלה בכ20% לעומת השיטה הקודמת. הצמרת הכלכלית במדינה והנגיד סטנלי פישר לעומת זאת זעמו וביקשו הסברים. או במילים פשוטות הם ביקשו לדעת איך יתכן שבמדינה דמוקרטית לשכה שכפופה לממשלה חושפת את נתוני האמת?

באותו חודש העלנו כאן דברים שאמר אותו פרופ יצחקי ,שבהן הוא הודה באומץ כי מדד המחירים לצרכן (האינפלציה), כפי שמציגה הלמ”ס הוא מוטה, כך שמאז שנות ה-90 הוא לא משקף את עליות המחירים האמיתית שהאזרחים מרגישים. אם אתם קורסים תחת מחירי הדלק, המזון והדיור שעולים בעשרות אחוזים ולא מבינים כיצד האינפלציה עלתה רק בקושי בכמה אחוזים ,אז הראיון הבא עם פרופ יצחקי ואיל עופר יעשה לכם סדר (מתוך תוכנית הבוקר של קרן נויבך):

בדצמבר 2012 הוזמן יצחקי לכנס השנתי “מדיניות המיסוי בישראל” שהתקיים במכון ון ליר. הוא כינה שם את ההפרטה של מערך הפנסיה כ שוד והצביע על ניגוד עניינים בין עובדי משרד האוצר למנהלי קרנות הפנסיה:

“דמי הניהול הפך למס שעובר מעניים לעשירים. אני הערכתי את המס הזה. זה סדר גודל של 25% מהפרשות לפנסיה שזה כמו לתת שלוש שנים של שכר ממוצע במשק לעשירים: הם לוקחים 2%, בטווח הארוך התשואה לא עולה על 4%, לכן מי שמנהל את הפנסיה לוקח את 50% ממנה ולא נושא בסיכון. אני לא יודע מי עשה את הסידורים הללו אבל כך הצמחנו קבוצות של עשירים של חלקם הם יוצאי האוצר. תבדקו מי מנהלי קרנות הפנסיה – יוצאי האוצר. אני כל הזמן אומר את זה: ההפרטה הטובה ביותר היא זו שכתוצאה ממנה הפקיד בונה לעצמו את מקום העבודה העתידי שלו”

חמישה ימים אחר כך הגיע פרופ’ יצחקי לעבודתו,כפי שעשה בכל יום במשך 11 השנים שעבד בלמ”ס ,שנמצאת תחת אחריות משרד ראש הממשלה. הוא פתח את תיבת האי-מייל שלו ושם חיכתה לו הודעה כי עד חצות עליו לעזוב את משרדי הלמ”ס ולא לשוב אליהם יותר. זה היה ללא ספק מטקסי הפרידה המרגשים ביותר שנעשו למנהל בכיר בכל תולדותיו של משרד ראש הממשלה.

עוד בטרם נשלח המייל ליצחקי נבחר כבר מחליפו. פרופ’ דני פפרמן נבחר על ידי ועדת איתור בראשות פרופסור יוג’ין קנדל כראש הלמ”ס הבא. אתם ודאי לא תאמינו אבל קנדל הוא מקורבו ואיש אמונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. איזה עולם קטן. בנימין נתניהו אגב לקח קשה את הדרך שבה הועזב יצחקי ואף התקשר אליו להגיד לו:

“לא מקובלת עליי הדרך הזאת ואני מתנצל שכך זה נעשה. זה לא ראוי. אדם צריך לשמוע על סיום תפקידו בדרך אחרת. אברר כיצד זה קרה. אני מבקש להודות לך על השנים שבהן שרתת את המדינה”.

מזל שנתניהו לא בירר כיצד זה קרה כי אז היה נכנס ללופ אינסופי: במסקנות דוח הבירור הוא היה ודאי מוצא שהוא זה שנתן את ההוראה לשלוח מייל ליצחקי ושעקב ביקורת ציבורית שהתעוררה הוא נאלץ לפרסם הודעה שיברר כיצד זה קרה, שבעקבותיה ברר וגילה שהוא זה שנתן את ההוראה לשלוח מייל ליצחקי ושעקב ביקורת…
כמו במשטרים הכי אפלים – פפרמן כבר הבין מה הוא אמור לעשות בתפקידו החדש. התקופה כאמור תקופה כלכלית קשה -הגרעון זינק , המיסים אמורים לעלות – הבוס ביבי במצוקה ושום שיפור לא נראה באופק . אפילו לפיד כשר אוצר כבר הגזים עם כמות הפאדיחות שהוא עשה.
אלא שאז עלה להם רעיון יצירתי: כמו שעשו בעבר בחישובי האינפלציה והאבטלה, גם כאן החליטה הממשלה שאם הנתונים לא טובים הם ישנו אותם. החייל פפרמן התישב “לסדר את העניינים”. הפעם המטרה היא לסדר למדינה נתוני צמיחה לפי דרישת הבוס או במילים אחרות לחשב בצורה שונה את התמ”ג (מדד הצמיחה).
ופה זו כבר לא בדיחה למרות שזה ישמע כך: פפרמן ישב בשבועות האחרונים והחליט להוסיף את ההכנסות של הבנקים מריביות שהם גובים ממשקי בית וחברות לתמ”ג והופ.. הצמיחה קפצה בכמעט 1.5% מבלי שהממשלה עשתה כלום. פפרמן ראה כי טוב והוסיף את ההשקעה במחקר ופיתוח תחת הסעיף של מוצרי קניין רוחני והוקוס פוקוס הצמיחה זינקה בין רגע בעוד 2% נוספים. נהדר! פפרמן ביצע שינויים נוספים כדי להגיע ל”יעד הממשלתי” ומהתוצאות הבוסים בהחלט יכולים לחייך. וגם פפרמן, שהרויח מקום עבודה בטוח לשנים הקרובות. הגירעון הממשלתי ירד ב0.3% ועומד כעת בדיוק ביעד שהציב השר לפיד. הצמיחה “זינקה” ב6.9%. יחס חוב-תוצר ירד ב6%! ל67%. אם הכל ילך כשורה לפיד כעת יוכל לעמוד בהבטחתו להוריד מיסים בעקבות השינוי. ואם לא ילך כשורה אז כנראה ישנו את דרך חישוב גביית המיסים כך שיראה כאילו גבו מאיתנו פחות.
אחרי שלפיד הטיל גזירות בתקציב האחרון הוא ענה למבקריו שהוא לא יכול לתקן עיוות של עשרות שנים בכלכלה בכמה חודשים והוא צדק: הוא תיקן את העיוות בתוך כמה רגעים. היום לפיכך כדי להיות שר אוצר טוב וכדי להוריד מיסים לא צריך לדעת כלכלה או אפילו לעשות תעודת בגרות, מספיק שיהיה איתכם מישהו שיודע לשנות נתונים באקסל. ועדיף שיהיה פרופסור – ככה זה יראה גם אמין.
פורסם לראשונה ב”הכלכלה האמיתית
מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן