שוטרת נפגעה בעת רכיבה על קורקינט במהלך גיבוש מטעם העבודה  – הוכר כתאונת עבודה!

בית הדין לעבודה בנצרת קבע, כי אירוע פציעתה של שוטרת עת שרכבה על קורקינט במהלך גיבוש של עבודתה באילת, יוכר כתאונת עבודה אשר תזכה את השוטרת בקבלת תמלוגים כדין.

המוסד לביטוח לאומי דחה את תביעתה של השוטרת בטענה כי המדובר ב”פעילות חברתית שאינה נלווית לעבודה”. אך בית הדין הפך החלטה זו כאשר גרס, כי המדובר בפעילות אינטגרלית לעבודתה של השוטרת ולכן קיבל את תביעת השוטרת אשר הוגשה על ידי עורך דין לתאונות עבודה ואף פסק הוצאות משפט לטובתה.

השוטרת רכבה על קורקינט ונפצעה

השוטרת השתתפה בהשתלמות  באילת אשר נקבעה ואורגנה על ידי המשטרה במטרה לגיבוש היחידה ואף שילמה עבורה באופן מלא, כמו יתר השוטרים, באמצעות קרן השוטרים והיה מיועד להשתתפות השוטרים בלבד (ללא בני משפחותיהם).

היחידה בה שירתה השוטרת הבהירה, כי ההגעה להשתלמות כמוה כיום עבודה (והשכר עליה בהתאם) ומי שלא יגיע להשתלמות, יחויב להתייצב לעבודתו ביחידה ואכן, השוטרת הגיעה כמו יתר השוטרים, ברכבים המשטרתיים כשהם עם נשקיהם האישיים (ולא ברכבים הפרטיים).

במהלך ההשתלמות, עת היה לשוטרים זמן פנוי בין ההרצאות, החליטו הם כמו גם השוטרת לבלות בים ולאחר מכן לשכור קורקינטים ולשוב למלון בעזרתם, כאשר בדרכה למלון ובעת רכיבתה נאלצה השוטרת לבלום בפתאומיות, נפלה מהקורקינט ונפגעה בחלקים שונים בגופה.

המוסד לביטוח לאומי טען כי אין המדובר בתאונת עבודה

השוטרת הגישה למוסד לביטוח לאומי תביעה להכרה בפגיעתה כתאונת עבודה, אך זה דחה את תביעתה בתואנה, כי פגיעתה קרתה במהלך פעילות חברתית אשר אינה מהווה חלק אינטגרלי מהעבודה ולכן, אינה יכולה להיחשב כתאונת עבודה.

האם פציעת השוטרת מהווה תאונת עבודה?

בית הדין בחן את אירוע הפגיעה לאור מקוים דומים שהיו ובהתאם למבחנים קבועים שנקבעו על מנת לקבוע האם פציעתה של השוטרת מהווה תאונת עבודה, בשני שלבים:

האם ההשתלמות / הנופש במסגרתו נפצעה השוטרת הינה “פעילות נלווית לעבודה” – בית הדין קבע שכן על בסיס העובדות שלהלן:

  1. מי יזם את ההשתלמות / הנופש – במקרה דנן, אין מחלוקת שהשתלמות הייתה למטרת גיבוש היחידה בה שירתה השוטרת ביוזמת המשטרה שאף הבהירה כי מי שלא יגיע לנופש, עליו להתייצב לעבודה כרגיל.
  • מי ארגן את הנופש – המשטרה ארגנה ואף שילמה בעבור רוב הנופש, השוטרים קיבלו שכר עבודה בעבור ההשתתפות בו, השוטרים הגיעו ברכבים משטרתיים לא ברכביהם הפרטיים.
  • חשיבות הנופש בעבור המשטרה – היחידה בה שירתה השוטרת, הבהירה לשוטרי היחידה כי השתתפותה מהותית עד מאוד לצורך גיבושם ואף מפקד היחידה בעצמו השתתף בו.

האם רכיבתה של השוטרת על הקורקינט ופציעתה כתוצאה מכך מהווה חלק מאותה “פעילות נלווית לעבודה” – בית הדין קבע שאף מבחן זה מתקיים:

  1. ההחלטה המשותפת על בילוי בזמן הפנוי – ההחלטה לבלות בים ולחזור לאחר מכן למלון בעזרת קורקינטים הייתה החלטה משותפת של כלל שוטרי היחידה וחלק בלתי נפרד מהגיבוש אשר היה מטרתו העיקרית של הנופש מלכתחילה.
  • אין איסור על שימוש בקורקינט חשמלי – המדובר על שוטרי יס”מ ולכן אין סיכון מיוחד ברכיבה על קורקינט חשמלי.

מדובר בתאונת עבודה

לאחר בחינת מכלול הנסיבות ועובדות המקרה, קבע בית הדין כי פעילות הרכיבה על הקורקינט בנסיבות המקרה הנ”ל, שהתקבלה כהחלטה משותפת של שוטרי היחידה כחלק מהגיבוש מהווה פעילות נלווית לעבודה ומשכך, פציעת השוטרת מהווה תאונת עבודה לכל דבר ועניין.

למרות שבמקרה הזה הוכרה רכיבה על קורקינט (!) כחלק מפעילות בעבודה עדיין חשוב לזכור, כי לא כל בילוי עם חברים לעבודה ייחשב כפעילות בעבודה!

לקריאת פסק הדין המלא ראו:  53992-07-22.

קרדיט לתמונה Freepik

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן