איך תוכנית השדרוגים המבריקה של אייפון עשויה להפוך לקוחות לחוכרים ומפעילות לצינורות טיפשים

בעיצומו של אירוע ההכרזה החגיגי של אפל בשבוע שעבר בסן פרנסיסקו, במהלכו החברה עם התפוח הנגוס הכריזה על iPhone 6s, אפל TV חדש ו-iPad Pro, הוקדשו כמה דקות לתוכנית השדרוגים החדשה של האייפון, שחשיבותה עשויה לעלות על כל שאר ההכרזות באירוע. 

התוכנית היא למעשה הסכם ליסינג, שמאפשר למשתמשים לקבל אייפון חדש בכל שנה עבור 32 דולר בחודש. בסיום התקופה הצרכנים יכולים לשלם כמה מאות דולרים נוספים ולהפוך לבעלים של המכשיר או לקבל אייפון חדש באותם תנאים. 

כך אפל יצאה לעימות חזיתי עם מפעילות סלולריות, שאף הן מציעות לצרכנים לרכוש מכשירים בתשלומים במקום לשלם את הסכום המלא מראש. בשלב ראשון, התוכנית החדשה מוצעת רק בארה”ב ובהמשך תורחב למדינות נוספות.

ראו גם: השקר הגדול מאחורי ההשקות הגדולות של אפל

למשל, מי שירצה לקבל iPhone 6s או iPhone 6s plus חדש, יוכל לשלם לאפל 339 דולרים עבור כל התקופה, 268 דולרים פחות מעלות המכשיר בפועל בארה”ב. זאת, בהשוואה ל-389 דולר בתוכנית Next 12 של AT&T, תשלום של 649 דולר ב-Verizon או 445 דולר ב-T-Mobile. כמובן שהמפעילות הסלולריות מציעות הטבות מסוימות עם הרכישה שאפל לא מציעה כמו דקות שיחות חינם בהיקף מסוים אך ההצעה של אפל ככלל משתלמת יותר. 

זה לא רק שאלה של מחיר והעובדה שהמכשירים האלה כוללים אחריות נרחבת ונמכרים לא נעולים. התוכנית החדשה של אפל עושה משהו הרבה יותר חשוב שבמפעילות הסלולריות צפויים לשקשק מפניו. היא ממירה לקוחות של מפעילות סלולריות ללקוחות אפל. והנה הרציונל: במקום לבחור קודם כל את המפעילה הסלולרית שלכם ולאחר מכן לרכוש דרכה סמרטפון, אפל מציעה למשתמשים לרכוש קודם כל אייפון דרכה ואז להחליט מי תהיה המפעילה הסלולרית שלהם.  

בכך שהיא מוכרת מכשירים לא נעולים, אפל צפויה להגדיל את נאמנות הלקוחות שלה ולדחוק מטה את שולי הרווח של המפעילות הסלולריות, כך שהן יהפכו ל”צינורות טיפשים”. בשיטת הליסינג אנחנו לא נהיה עוד הבעלים של הסמרטפונים שברשותנו. הסיבה לכך היא שכל עוד אנחנו משלמים על המכשיר שקנינו מדי חודש, אנחנו למעשה חוכרים אותם מהמשווקת. בדרך זו, אנחנו כמעט מתוכנתים מראש כבר לקנות את המכשיר מהדור הבא (הרי אנחנו “מרוויחים”, אז לא חבל לא לקחת, על פי הרציונל השיווקי שיצליח לשכנע אותנו בכך כמו במלכודת דבש) ותהליך המכירה של המשווקת פשוט יותר. מעבר לכך, מי שנמצא בקשר חודשי הדוק עם הלקוחות יכול בנקל גם לשווק להם מוצרים ושירותים נוספים. 

היום, כאשר אפשר לרכוש חבילת שיחות וסמסים בעשרות שקלים בחודש, מפעילות סלולריות לא מרוויחות משיחות הטלפון אלא משירותי ערך מוסף. על רקע השחיקה ברווחיות שלהן, המפעילות נכנסו בשנים האחרונות לתחום הטלוויזיה והאינטרנט אך גם שם צפויה תחרות עזה, הן מקומית והן גלובלית, כאשר שירותי סטרימינג כמו “נטפליקס” יושקו רשמית בישראל בשנתיים הקרובות.  

אפל הכחישה בעבר שהיא מתכננת להפוך יום אחד למפעילה סלולרית וירטואלית, אבל לא הייתי מתחייסים להתחייבות הזו יותר מדי ברצינות. ומלבד זאת, אם לא אפל אז חברות אחרות כמו ווטסאפ, סקייפ, Google Voice וגופים נוספים. העניין הוא שבעולם תקשורת גלובלי, מאזן הכח משתנה במהירות לרעת המפעילות המקומיות. לא מן הנמנע שבעתיד נחזיק בסמרטפון שנקנה ישירות מהמותג הגלובלי ואת השיחות והסמסים נבצע על גבי רשת וירטואלית של מותג גלובלי אחר.

המפעילות הסלולריות ידברו על ערכים מוספים שרק הן מסוגלות לספק כמו שירות לקוחות אבל היי, זה ממש מצחיק. ניסיתם להשיג אותן לאחרונה?   

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
ישנים
חדשים פופולרים
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן