מחקר מטלטל של חוקר בן 26 משנה את כל מה שחשבנו על אי שיוויון מעמדי

מתיו רוגנליי, כלכלן צעיר בן 26 שלומד בימים אלה ב-MIT, מציע לשאר הכלכלנים להפסיק לחפש את אי השוויון הכלכלי בפערי שכר, בחלוקת ההון או במיסוי. במאמר חדש שפורסם לאחרונה, רוגנליי טוען שהסיבה האמיתית לחוסר השיוויון בעולם הקפיטליסטי של שנת 2015 נמצאת כמעט בלעדית בשוק הדיור.

את בעיית הדיור אנחנו מכירים טוב מאוד גם בישראל: מצד אחד יש את אלה שיש להם ומצד אחד אלה שאין להם. מי שהתמזל מזלו ויש לו נכסי נדל”ן נהנה מעליות קבועות בערך הנכס, משכר דירה גבוה שהוא יכול לגבות משוכרים וכדומה. מי שאין לו, לעומת זאת, יתמודד עם שכר דירה שרק הולך וגדל, חוזים דרקוניים וחוסר יכולת למצוא דירות להשכרה לטווח ארוך.

רוגנליי נתן למה שאנחנו יודעים ומבינים דרך הכיס ביטוי כלכלי. הוא יצא כנגד הטענה המקובלתשל הכלכלן הצרפתי תומאס פיקטי, לפיה ההון הגדול מרוכז אצל אחוז אחד מהאוכלוסיה שידע להשקיע במכונות (אמצעי הייצור) ובקרקע (קפיטל), שכן ההשקעה בקפיטל משתלמת יותר מאשר לפתח מקומות עבודה ולשלם לעובדים. אלה שהשכילו לשמור את ההון אצלם דאגו בכך גם לבניהם ובני בניהם, שימשיכו כנראה להנות מפירות ההשקעות האלה גם בעתיד.

רונגליי מפשט את המשוואה של פיקטי, ומסיר ממנה את המונח “מכונות”. בעולם של היום לאמצעי הייצור האלה כבר כמעט ואין ערך – והנדל”ן הוא ההשקעה היחידה שעדיין משתלמת. לפיכך, אנשים עם הון שיבחרו להשקיע אותו כיום בדיור, ככל הנראה יזכו לתשואות גדולות ויוכלו לשמר את ההון שלהם לדורות הבאים. ומה עם מי שאין לו? הוא ימשיך לעבוד קשה ולהאבק כדי לסגור את החודש. כרגיל.

רונגליי מציע להתייחס לתיאוריה שלו ברצינות, ולשנות כלפיה את תוכניות המס בארצות הברית. רק מיסוי כבד יותר של נדל”ן, לטענתו, יוכל להשפיע לטובה על חוסר השיוויון. מצד שני, כפי שאנחנו מכירים את בעלי ההון בעולם – גם אם מיסוי כזה אכן יופיע יום אחד, סביר להניח שהם כבר ימצאו דרך לסובב אותו בחזרה אל מעמד הביניים והמעמד הנמוך. 

דרך The Ferenstein Wire | תמונה: Shutterstock

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן