10 טעויות חשיבה נפוצות שמונעות ממך להיות חזק מנטלית

תרגיעו, זה לא פוסט מז’אנר “השיטה”, “מי הזיז לי את הגבינה” או משהו שאמור לגרום לכם למכור את הפרארי שאין לכם. באמת שאין טעם לשכנע אף אחד לאמץ חשיבה חיובית. בכל זאת, לכל טיפוס מלנכולי יש קו אדום אבל כל אחד יכול לפתח לפחות חשיבה ריאליסטית. 

כוח מנטלי דורש תפישה תלת ממדית: שליטה על המחשבות שלנו, לפקח על התחושות שלנו ולפעול באופן פרודוקטיבי למרות הנסיבות. מי שמצליח לאמץ את המשולש הבטוח הזה לחיים שפויים הרוויח ומי שלא יאלץ להתאמץ קצת יותר קשה.

החסם הכי מורכב בפני הצלחה זה לשלוט במחשבות שלנו. אנחנו יצורים עם הרגלים ונוטים לחזור על טעויות ודפוסים שגויים שנוחים לנו. ועדיין, זה לא אומר שאין מקום לשינוי.  

אם תחשבו על זה, רוב המחשבות שלנו לא ריאליסטיות אלא מתבססות על ניסיון לנחש יותר מכפי שאנחנו יודעים בפועל. קשה לנו לראות את הדברים כפי שהם ואנחנו משליכים יותר מדי רגשות לגבי עובדות. .

הנה כמה מהטעויות הקלאסיות שהרבה מאיתנו כושלים בהן, על פי ספרו של דיוויד ברנס, Feeling Good: The New Mood Therapy

1. הכל או כלום

לעיתים אנחנו רואים את המציאות כשחור או לבן. אולי אתם גם נוהגים לחלק את העמיתים שלכם ל”טובים” או “רעים”. אולי אתם מקטלגים את כל פרויקט שלכם כ”מצליח” או “נכשל”. נסו לראות את גווני האפור ולהבין שהמציאות אינה כה דיכוטומית. הנה, כבר סיבה טובה לראות את “חמישים גוונים של אפור”.

2. כוללנות והגזמה

מאוד קל לקחת אירוע בודד מחיינו ולהשליך אותו על שאר החיים וזה אסון מחשבתי. אם לא סגרת עיסקה אחת אתה עלול לומר “אני גרוע בסגירת עיסקאות”, אם אדם במשפחה שלך התנהג לא יפה אליך אתה עלול לחשוב “כל בני המשפחה רעים”. נסו לא להשליך אירוע בודד על הכלל. לפעמים מדובר בסיטואציה ספציפית אחת שלא אמורה להצביע על דבר חוץ ממנה.

3. לשים דגש על החיוב ולא רק השלילה

אם תשעה דברים טובים קרו לנו ורק דבר אחד רע אנחנו נוטים לשים דגש על הרע ולא על כל הטוב שקרה לפניו.

מטבענו אנחנו מעניקים יותר תשומת לב לשלילי במקום לזכור את הדברים החיוביים שקרו. נאמר “היה לי יום רע” למרות שבעצם קרו בו כמה דברים טובים במקביל. אנחנו גם נוטים להביט לאחור ולטעון ש”היינו גרועים” בגלל טעות אחת בלבד. הנטייה הזו לא מאפשרת לך לראות את תמונת המצב הריאליסטית. נסו לפתח חשיבה מאוזנת, כזו הלוקחת בחשבון את הטוב והרע.

4. קריאת מחשבות

אנחנו לא יכולים לקרוא מחשבות אצל אחרים ויחד עם זאת, זה לא מונע מאיתנו לנסות להיכנס לראש של הצד השני באופן תדיר. מחשבה כמו “הוא בטח חשב שהייתי טיפשה בפגישה” מעוררת תהיות שאינן קשורות בהכרח למציאות. אולי כן ואולי לא.

אין טעם אפילו לשער אם אין ידע מבוסס. תזכירו לעצמכם שאולי אתם לא מדייקים באבחנות האחר וכי אין לכם את הכלים לדעת בדיוק מה מישהו חושב. בקיצור, אל תחשבו על זה.

5. לעשות קטסטרופה מכלום

לפעמים אנחנו מניחים שהדברים הרבה יותר גרועים מכפי שהם. אם חודש אחד לא הלך לך טוב כלכלית ולא השגת את היעדים ששמת לעצמך אתה עלול לומר לעצמך “אין לי עתיד, אפשוט רגל”, “לעולם לא יהיה לי מספיק כסף כדי לצאת לפנסיה”. אתה תחשוב דברים רעים כאלה למרות שבפועל, אין הוכחות לכך בכלל. לפעמים חודש אחד קשה הוא בדיוק מה שזה: רק חודש אחד קשה.

6. תירוצים רגשיים

האמוציות שלנו לא מבוססות על המציאות אבל לעיתים אנחנו מניחים שכן. אולי אתה חרד משינוי קריירה ותאמר לעצמך “אם אני מפחד מדי משינוי בקריירה אז אולי כדאי שלא אעשה” ואתה עלול לפתות את עצמך לקו מחשבתי מעוות של “אם אני חושב שאני לוזר אז אני בטח לוזר”. תחושות הן כמו מחשבות: לא מבוססות על המציאות. תסמכו עלי, תחושו טוב יותר אחר כך.

7. לשים תווית על כל דבר ואדם

אם השכן שלכם עשה טעות במשהו אתם עלולים לכנות אותו “אידיוט” וככה תראו אותו תמיד. כשאנחנו מעניקים לחוויה או לאדם לייבל אנחנו בעצם גורמים לדבר אחד להגדיר אותו וזה ישליך על כל החשיבה שלנו סביבו. עדיף להימנע מקטלוג יתר כי זה תוקע אותנו במקום מנטלי לא מוצלח במיוחד ושגוי מאוד. רוצים תווית? תקנו תיק של שאנל אבל שחררו את המוח שלכם.

8. מגדת עתידות

השאירו את התחום הזה לאנשים שמתעקשים לקרוא לכם בקפה. לעיתים אנחנו מאמצים את השיק הנבואתי הזה ומצהירים “מחר אני אפדח את עצמי”, “אם אעשה דיאטה אני אעלה הכל חזרה” ותהיו בטוחים: כך יהיה אם תאמינו שכך יהיה. עזבו אתכם מלשחק ב”מה יהיה” ותתמקדו בלעשות את המקסימום ברגע נתון. 

9. פרסנוליזציה

למרות שהעולם לא סובב סביבנו אנחנו נוטים להאמין שכן. אם חבר לא צלצל אנחנו נחשוב “הוא בטח כועס עלי” ואם קולגה מצוברח אנחנו נאמין שהוא “לא אוהב אותנו”. תתפלאו, לא הכל קשור בנו. לפעמים לאחר היה פשוט יום קשה או שהקולגה עייף. נסו לשרטט לעצמכם במוח עוד אופציות להתנהגות נתונה ולא ישר להניח הנחות שזה מתחיל ונגמר בכם.

10. ההשוואות הלא הוגנות

השוואות בלתי פוסקות ביניכם לאחרים באמת לא יעזרו ואינן הוגנות כלפי אף אחד. מי יודע מה עזר לאחר להצליח באופן מדהים. קשה לדעת אם היה לו מזל, קשרים, כספים והזדמנויות מיוחדות. מה שזה לא יהיה, אתם לא רואים את התמונה השלמה וזה מדכא מוטיבציה להשוות ולומר “הייתי אמור להצליח כמוהו כבר”. התמקדו בהצלחה האישית שלכם ולא בזו של אחרים.

אז זכרו את הסעיפים טוב טוב ומחר יום חדש בו ניתן לשוב למחשבות השגויות שלנו! 🙂

דרך Huff Post. תמונת שער: Shutterstock

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן