למה 2015 מסתמנת כשנה הכי מסוכנת לגוגל מאז היווסדה

לפני מיליון שנה, כלומר בתחילת שנות ה-2000, החיים היו צבועים בשחור ולבן בכל מה שנוגע לשוק הטכנולוגיה. מיקרוסופט סומנה אז כמלכת הרשע, וגוגל ואפל היו המתחרות המגניבות שפועלות יחד כדי למוטט אותה. מנכ”ל אפל המנוח, סטיב ג’ובס, שימש כמנטור עבור מייסדי גוגל הצעירים, לארי פייג’ וסרגיי ברין, ומנכ”ל גוגל, אריק שמידט, ישב בדירקטוריון של אפל באידיליה של טובים נגד רעים.

בקפיצה נחשונית בזמן ל-2015 התמונה נראית כל כך שונה. היום מיקרוסופט נראית בלתי מזיקה ברובה ואימפריית הרשע היא גוגל, האויב המשותף של כולם. השינויים המשמעותיים בתחום הטכנולוגיה הצרכנית נערכים מאחורי הקלעים. שלושה מהשחקנים החשובים – אפל, מיקרוסופט ופייסבוק, כרתו בריתות ביניהם.

מיקרוסופט מספקת את המנוע של “סירי”, הסוכנת הווירטואלית של אפל, ומיישמת יכולות של לימוד מכונה מול הטכנולוגיה המתחרה של גוגל. מיקרוסופט מכרה את פלטפורמת הגשת הפרסומות שלה, אטלס, לפייסבוק בשנת 2013 בגרושים. עכשיו אטלס הוא במוקד מאמץ הפיתוח המואץ של פייסבוק בתחום הפרסום, ערב השקת רשת הגשה משלה בכל רחבי הרשת. מיקרוסופט גם השקיעה בפייסבוק על פי הערכת שווי של 15 מיליארד דולר ב-2007. 

ואילו פייסבוק גורפת חלק עצום מההכנסות עבור פרסום מאפליקציית ה-iOS שלה מבלי שאפל תנגוס ברווחיה. לא רק זאת, אפל הטמיעה את פייסבוק לתוך ליבת מערכת ההפעלה שלה. מיקרוסופט ואפל מובילות יחד קונסורציום של חברות שחטפו פטנטים של טלפונים ניידים של נורטל מידי גוגל וכפו על גוגל להשקיע הון של 12 מיליארד דולרים ברכישת מוטורולה. 

טקטיקת ה”כולם נגד גוגל” תוקפת את האחרונה בתקופה לא נוחה במיוחד. המנכ”ל, לארי פייג’, מתוסכל מהקצב האיטי של אימוץ חדשנות בחברה, ויתר לאחרונה על אחריות לניהול היומיומי. 

על אף מגוון המיזמים של גוגל, פרסום באמצעות חיפוש הוא עדיין מקור הרווח העיקרי של החברה, אך מקור ההכנסה הזה מאוים על ידי האימוץ הנרחב של האינטרנט הנייד. אנשים פשוט לא גולשים ברשת בסמרטפונים כפי שהם עשו זאת על גבי הדסקטופ. על כן, הכנסות גוגל מפרסומות סובלות מהאטה

יותר ויותר משתמשים היום נוטים יותר לחפש מוצרים ישירות באפליקציה הניידת של אמזון מאשר לפנות לגוגל ולחפש באמצעותה מוצרים. הגישה הישירה הזו לאפליקציות היא לא טרנד אלא שינוי פרדיגמה: בעולם נייד, קל יותר לחפש את האפליקציה הרלוונטית ולהוריד אותה פעם אחת מאשר לפתוח בכל פעם גוגל, להקליד במקלדת הניידת מוצר מסוים, ולפתוח כרטיסיה אחר כרטיסיה בדפדפן נייד. המובייל גוזר על משתמשיו תכליתיות והרגיל אותם כי לכל צורך קיימת אפליקציה. 

בכך לא הסתיימו הצרות של גוגל. פייסבוק הכריזה מלחמה על יוטיוב של גוגל בתחום הפרסום בווידאו. לא פלא שבכיר בגוגל אמר לאחרונה ל”ביזנס אינסיידר” כי “2015 עלולה להיות הרסנית עבור גוגל”. 

לא כדאי להתבלבל. גוגל היא עדיין מכונה להדפסת כסף. בשנת הכספים האחרונה היא רשמה הכנסות של 56 מיליארד דולרים והרוויחה 13 מיליארד דולרים. המזומנים האלה משמחים מאוד את בעלי המניות של החברה, עד כדי שאננות ופספוס כמה מגמות חשובות. אם ההאטה בצמיחה של גוגל תימשך והחברה תגלה סימני הזדקנות מואצים, הם צפויים להיות הרבה פחות שמחים. 

לא שצפויה נפילה בעתיד הקרוב. על פי אנליסטים, גוגל תגדיל את הכנסותיה מחיפוש בלבד ב-31 מיליארד דולרים בחמש השנים הבאות. אבל כסף זה לא הכל בחיים, בייחוד כשיש פחות ממנו. המגמה לא מבטיחה: חלקה של גוגל בשוק החיפוש בארה”ב צנח ל-75.2% בחודש דצמבר האחרון, ירידה של קרוב לחמישה אחוזים בשנה. אם אפל תבטל את העסקה עם גוגל בה זו האחרונה משמשת מנוע חיפוש ברירת מחדל במערכת ההפעלה של החברה, המשמעות היא הפסד עצום עבור גוגל. כ-60% מהכנסות החיפוש במובייל של גוגל ב-2014 נבעו מהעסקה עם אפל. לא רק זאת: מניית גוגל צנחה ב-11 אחוזים בשנה האחרונה, בהשוואה לגידול של 14 אחוזים בנאסדק ובהשוואה לגידול של 36% במניית פייסבוק בתקופה המקבילה.

אלא שאם חוזרים בזמן, לתחילת שנות ה-2000, כזו בדיוק הייתה מיקרוסופט: חברה רווחית להפליא עם מוצר ליבה שהתקשתה להפגין חדשנות אמיתית (לא, אין די באפליקציות כמו Inbox של גוגל). החברה הצעירה והמגניבה של פעם גדלה לתאגיד שמעסיק 55,000 עובדים. חוק הטבע ממנו גוגל תתקשה לחמוק הוא כי קשה לגוף במשקל דינוזאור לרחף כמו פרפר ולעקוץ כמו דבורה.

למרות החתירה של גוגל לחלל, לחיי נצח, לחבר את כל העולם לאינטרנט באמצעות בלונים, Google Glass. גוגל פלוס, משלוחים באמצעות מזל”טים אישיים, 51 מיליארד מתוך 56 מיליארד דולרים בהכנסות החברה בשנה שעברה נבעו מפרסום. כל שאר היוזמות הן יחצ”נות נטו במבחן התוצאה, מיזמים שנועדו להשאיר את גוגל באור הזרקורים. הן מקעקעות בתודעה את התחושה שגוגל היא חברה חדשנית שמנסה כל הזמן להיות בכל מקום. אך הכשלונות הנועזים של גוגל (גוגל באזז, גוגל גלאס, גוגל Wave, גוגל פלוס – זוכרים?). רק מסווים את העובדה שרובנו משתמשים בגוגל, ביוטיוב ובג’ימייל, חלקנו ב-Google Drive וגולשים ב”כרום”, וזהו פחות או יותר. זה עלול לא להספיק.

תמונת שער: Shutterstock

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן