הטלסקופ האבל תיעד בתמונה נדירה איך כוכב נולד

בשנת 1995 טלסקופ החלל “האבל” תיעד חלק מערפילית הנשר (M16) המכונה “עמודי התווך של היצירה” (Pillars of Creation), שלושה עמודים של גז קר המוארים באור אולטרה סגול, תוצר הפליטה של כוכבים צעירים.

ערפילית הנשר היא צביר פתוח של כוכבים בקבוצת הכוכבים נחש, שממה ניתן לה על שום צורתה המזכירה נשר. הערפילית  היא נושא של תמונות מפורסמות שצולמו על ידי טלסקופ החלל האבל, שמראה עמודים של גז ייצור כוכבים בערפילית.

אלה זכו לכינוי “עמודי התווך של היצירה”. התמונה ההיא הפכה אייקונית, וכיכבה בסרטים וסדרות טלוויזיה, על חולצות ובולים. כעת, לקראת יום השנה ה-25 להפעלת “האבל” (שיצוין בחודש אפריל), תיעד צוות הטלסקופ פעם נוספת את עמודי התווך, והפעם בגירסה מרהיבה באבחנה גבוהה.

על פי הבלוג Bad Astronomy  באתר “סלייט”, מדובר בפעם הראשונה בה אסטרונומים זוכים להצצה כל כך מפורטת על תהליך של יצירת כוכב, והם למדו ממנו לא מעט. לצורך הפקת התמונה, אסטרונומים הרכיבו מספר תמונות שתיעד הטלסקופ האבל בספטמבר, 2014. התוצאה היא תמונה חדשה של עמודי התווך. 

“אני מתרשם מהשינוי שעוברים המבנים האלה”, אמר האסטרונום פול סואן, אחד מהחוקרים המובילים של נבולת הנשר, “הם נסחפים מול עינינו ממש. ההילה התכלכלה סביב הקצוות של העמודים היא חומרים שמתחממים ומתנדפים אל החלל. תיעדנו את עמודי התווך האלה ברגע מיוחד וקצר מועד באבולציה שלהם”.

נוסף על התמונה למעלה, המציגה את עמודי התווך באור גלוי, אסטרונומים תיעדו תמונה נוספת של היצירה במצב קרוב לאינפרה אדום – שמסנן את רוב הגז והאבק כדי להמחיש את היצירה של גורי הכוכבים בערפילית, כאשר התוצאה היא התמונה המהפנטת למטה. 

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן