לא מעט אנשים חכמים חושבים שהסיפור האמיתי מאחורי הפריצה לסוני שונה לגמרי

אולפני סוני עדיין מתמודדים עם ההשלכות של פריצת הסייבר למחשבים שלה, פריצה שהובילה לגניזת הסרט “ראיון סוף” (ומאוחר יותר להחלטה שהסרט יופץ בכל זאת בחג המולד), הדלפה של עשרות תכתובות מיילים סודיים, תקציבים של סרטים, סרטי קולנוע שעדיין לא יצאו לאקרנים ועוד. החשודה המיידית והעיקרית בפריצה היא צפון קוריאה, שעל פי החשד הפעילה קבוצה של האקרים כדי למנוע את יציאת הסרט שלועג למנהיג קים ג’ונג-און. 

הצפון קוריאנים, לעומת זאת, מכחישים כל קשר לפריצה ומציעים לשתף פעולה בחקירה בעניין. זה לא מנע מבכירים בממשל ארצות הברית, כולל הנשיא ברק אובמה, לסמן אותם כרעים בסיפור הזה. הרי ברור שהם יכחישו כל מעורבות בסיפור, שיכול לסבך אותם מעל הראש עם האמריקנים והיפנים. אבל כעת מומחי אבטחה נוספים עומדים לצד קוריאה וטוענים שקיים סיכוי סביר שמקור הפריצה לא במדינה זו.

ההוכחה המרכזית למעורבותה של צפון קוריאה בפריצה נעוצה בשאריות הקודים שנמצאו במחשבים של סוני, וכללו משפטים באנגלית מקולקלת. חוקר האבטחה מארק רוג’רס טוען שלמרות החשדות המקוריות, לדעתו המשפטים אינם נראים כמו אנגלית שנכתבה על ידי קוריאנים שלא בקיאים מספיק בשפה האנגלית, אלא בניסיון מתוחכם להתחזות לכאלה: “האנגלית השבורה נראית רעה באופן מכוון, ואינה כוללת את כל הטעויות הקלאסיות שאפשר לצפות לראות ‘קוריאנגלית'”, הוא אמר. 

ועוד סימן מעורר חשד: רוג’רס טען גם שההיטפלות של הפורצים לסרט “ראיון סוף” התחילה רק לאחר שהתקשורת כתבה על ההקשר הזה, ושאין כל הוכחות לכך שהדרישה להסיר את הסרט כלל נכללה בדרישות המקוריות של ההאקרים. על כן, נראה כאילו מדובר בניסיון לטשטש עקבות באמצעות הדבקה בדיעבד של מניע להאקרים.

נוסף על כך, רוג’רס מבקר את ההוכחה העיקרית שמציגים ב-FBI למעורבות צפון קוריאנית – כתובות ה-IP שנמצאו קשורות לחלק מהרוגלות שהיו מותקנות במחשבים הפרוצים של סוני. לטענתו, כתובות IP אינן הוכחות מספקות. “הכתובות האלה הן אף פעם לא מה שמעניין… לטעון שחלק מהכתובות האלה הן כתובות קבועות ששימשו האקרים מצפון קוריאה זה להראות חוסר הבנה בסיס בדרך בה האינטרנט עובד ובה ההאקרים מתפקדים”.

לטענתו, הוא לא פוסל לחלוטין את האפשרות שמדובר בפעילות של האקרים צפון קוריאנים – אך מדגיש כי על פי ההוכחות שהוצגו למדיה עד היום לא ניתן לקבוע זו. לטענתו, ישנו גם הסבר אחר: שמדובר בעובד לשעבר ממורמר או בקבוצת האקרים אמריקנית משועממת שפשוט רצתה לשגע קצת את סוני ולהצית עימות פוליטי בין שתי מדינות, שהסלים השבוע לשיבושים מוזרים באינטרנט בצפון קוריאה, מספר ימים בלבד לאחר שנשיא ארה”ב, ברק אובמה, הבטיח “תגובה פרופורציונאלית” למהלך של ההאקרים.

רוג’רס אינו היחיד שיצא בימים האחרונים נגד הטרנד שמאשים את צפון קוריאה בתקיפה. גם העיתונאית קים זטר מ-Wired, הפרופסור למשפטים ג’ק גולדשמיט ומומחי אבטחה נוספים העלו טענות דומות.

האם זה אומר בהכרח שצפון קוריאה זכאית מכל אשמה? לא. אבל צריך לזכור שבסיפורים כגון אלה, יש מי שמרוויח מהפחדת הציבור בסיפורי “טרור ווירטואלי” והאשמה של מדינה עוינת בפעולות שהיו יכולות בקלות להגיע גם מתוך גבולות ארצות הברית, או כל מדינה אחרת לשם העניין. אם זה נכון, מי יודע, אולי עוד עלולה לפרוץ מלחמת עולם על סרט הוליוודי כאשר הגורמים שמשכו בחוטים הם בכלל לא החשודים המידיים. 

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן