כל הכבוד לגוגל על מה שעשתה לספרד

אם נדרשת הוכחה לאיוולת שבהתערבות מיותרת של המחוקק במקרים בהם ברור מראש שהיא עלולה לגרום יותר נזק מתועלת, שימו לב למה שקורה בימים אלה בספרד. גוגל עומדת לסגור את הגירסה הספרדית למנוע החדשות שלה, Google News.

למה? בגלל חוק זכויות היוצרים החדש שספרד אישרה. החוק מחייב אתרי אינטרנט שמפרסמים הפניות חדשותיות לאתרים אחרים לשלם “מס” לחברות המדיה המסורתיות (עיתונים ברובם) על הופעה של כותרות חדשות המפנות לאתרי האינטרנט שלהן ב”גוגל ניוז”, במטרה להגן על תעשיית העיתונות המודפסת במדינה.

רגע, מה? מלבד להפנות תנועת גולשים לאתרים שלהם, המוציאים לאור מצפים שענקית החיפוש תשלם להם על ההפניות האלה? התגובה ההגיונית היחידה של גוגל: סגירת “גוגל ניוז” בספרד. המסר שמשגרת גוגל לספרד ולכל מדינה אחרת הוא ברור: אם מדינה מתעקשת לשנות את החוקים שלה בלחץ כמה חברות מקומיות שבטוחות שכך הן יצילו את העסקים שלהן, התגובה תהיה טריקת דלת ועזיבת אותה מדינה.

והאירוניה בכל הסיפור הוא, כי החוק החדש, שהתקבל בדחיפה של הלובי החזק של איגוד גופי המדיה בספרד, AEDE, עלול לפגוע בהן במיוחד. אחד מהבכירים בתקשורת המקומית הגדיר זאת מצוין: “מס גוגל” עלול להתגלגל על גבי העיתונים עצמם, לאחר שיגלו כמה תנועה הם איבדו לאתרי האינטרנט שלהם כתוצאה מסגירת “גוגל ניוז”. כתוצר לוואי הן עשויות לפצות על אובדן הקידום חינם ב”גוגל ניוז” בקידום בתשלום דרך Adwords של גוגל. 

כדאי להזכיר: גוגל לא מחייבת אף מוציא לאור להיכלל ב”גוגל חדשות” ומאפשרת לכל אתר חדשות לצאת ממנו על פי דרישה. היא לא גובה תשלום על הופעה ב”גוגל ניוז” ומציגה אך ורק כותרות חדשות המפנות לאתרים שמפרסמים את החדשות. למה הדבר דומה? לנשיכת היד שמעניקה לך מתנה, רק משום שאתה לא מבין את הערך שלה. 

“בעקבות החוק הספרדי החדש נאלץ בקרוב לסגור את גוגל ניוז בספרד”, נכתב בבלוג הרשמי של גוגל. “מכיוון שגוגל ניוז עצמו לא מייצר הכנסות (אנחנו לא מציגים פרסומות באתר) לא נוכל לממן עוד את האתר. ולכן, בצער רב, ב-16 בדצמבר נסיר את הקישורים לאתרים של כלי תקשורת ספרדיים מגוגל ניוז ונסגור את גוגל ניוז בספרד”, נכתב בבלוג.

הצעה דומה של ח”כ אראל מרגלית, שכונתה “חוק גוגל”, עלתה לדיון בשנה שעברה בכנסת. ההצעה תחייב מנועי חיפוש כמו גוגל לשלם תמלוגים לאתרים אליהם הם מפנים. “מנועי החיפוש עושים שימוש בתוכן שהושקע רבות בפיתוחו וביצירתו על ידי גופי תוכן, וזאת תוך גריפת רווחים גדולים”, הסביר אז מרגלית.

גוגל ישראל מסרה בזמנו תגובה הגיונית: “חדשנות ושיתוף פעולה מסחרי הן דרכים טובות יותר להבטיח את שגשוגה של תעשיית התוכן ברשת מאשר חקיקה חדשה. גוגל עובדת ותמשיך לעבוד בשיתוף פעולה עם אתרי תוכן בכדי לפתח טכנולוגיות חדשות שירחיבו את קהל הגולשים, ההכנסות ומעורבות המשתמשים באתריהם”.

כדאי להביט מערבה לספרד כדי להבין שהתוצאה הבלתי נמענת של מהלכים כאלה היא לגרום יותר נזק ואפס תועלת. 

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן