כשדולר וביטקוין נפגשים – הכירו את ה NuBits

אחת הבעיות הגדולות ביותר של הביטקוין היא תנודתיותו האדירה. על זה כפי הנראה כולם יסכימו. תנודתיות כזו שגורמת גם לסוחרים הותיקים והמנוסים ביותר כאבי בטן ומצליחה בינתיים להפחיד ולהרחיק את רוב האוכלוסייה מלרכוש אותו. מתנגד ביטקוין אמיתי לא יוותר על הזדמנות להדגיש את הנקודה הבעייתית הזו ויטען בכל פעם ש: “איך אתם מצפים שהביטקוין ישמש כאמצעי תשלום גלובאלי כאשר מחירו לעיתים עולה או יורד בעשרות אחוזים תוך מספר שעות? ” ואכן, מדובר בבעיה קשה שצריך לתת עליה את הדעת.

האופטימיים יגידו לכם שזהו מהלך טבעי של אימוץ טכנולוגיה צעירה וחדשנית ושככל שהשימוש בו יתרחב איתו תפחת התנודתיות. אך יש לנו כאן מקרה קלאסי של ביצה ותרנגולת. כיצד יגבר השימוש הרחב במטבע אם התנודתיות החריפה תימשך?

לאחרונה, מטבע חדש ופורץ דרך בשוק המטבעות הדיגיטליים הצטרף לזירה ומתיימר להציע את הפיתרון הנכסף. מדובר בפרויקט חדשני אשר מצא לדברי מפתחיו פיתרון ייחודי ומקורי להתמודדות עם בעיית התנודתיות שמעיבה על כל המטבעות הדיגיטליים והביטקוין בראשם.

המטבע החדש, NuBits שמו, הינו מטבע דיגיטלי מבוזר מבוסס טכנולוגית בלוקצ’יין אשר תמיד, אבל תמיד, יהיה שווה ערך ל 1 דולר אמריקאי. זה לפחות התכנון. בינתיים, כחודש וקצת מאז השקתו, נראה שהוא עושה זאת בהצלחה יתרה.

 

[רק רגע… לא יודעים בכלל מה זה מטבעות דיגיטליים? לא ממש מבינים מה הסיפור עם הביטקוין? היכנסו למדריך השלם של קריפטוביט לביטקוין ולמטבעות דיגיטליים ותדעו כל מה שאתם צריכים לדעת]

 

יוצר ה Nubits הוא אדם בשם ג’ורדן לי. דמות מוכרת בעולם המטבעות הדיגיטליים ובפרט בפרויקטים הקשורים לפירקוין (PPC) המטבע הדיגיטלי המבוזר אשר הציג לעולם לראשונה את טכנולוגיית יצירת המטבעות Proof-of-Stake.
[ממש בקצרה, Proof-of-Stake היא שיטת כריית מטבעות אשר יוצרת סביבה אינפלציות למטבע, בניגוד לביטקוין הדיפלציוני. קרא כאן עוד על פירקוין].

מלבד Nubits, ג’ורדן לי שוקד גם על פיתוחו של פרויקט חדשני נוסף בשם PeerShares (פלטפורמת דור שני של נכסים דיגיטליים אשר תבנה על גבי רשת הפירקוין) שצפויה לצאת לאוויר בקרוב.

אז הביטקוין תנודתי. על זה אין ספק. אבל חשבתם פעם מדוע הוא כל כך תנודתי?

לג’ורדן לי יש הסבר לא רע, אותו הוא מציג כבר בפתיחת ה Whitepaper של ה NuBits. לי טוען (ובצדק יש לומר) שהבעיה של מטבעות כמו ביטקוין, פירקוין (ושאר המטבעות בשוק) וזו שגורמת לתנודתיות הקיצונית במחיריהם, היא שברשתות אלו אותה יחידה כספית משמשת גם כמטבע וגם כמניה.

אם ניקח כדוגמא את הביטקוין, משקיע פוטנציאלי אשר מאמין בטכנולוגיה ובמערכת המוניטארית שרשת הביטקוין מציעה ופועל בהתאם ורוכש ביטקוין על מנת להביע את אמונו זה, גורם בו זמנית גם לעליה בערכו הכולל של הביטקוין (הרשת) וגם לעליה בשערו של הביטקוין (המטבע).

מנגנון זה היווה ללא ספק חלק עיקרי בהצלחתו של הביטקוין בשנים האחרונות ואפשר לתומכי הרשת לרכוש מטבעות ביטקוין וליהנות מידית גם מעליה בערכו של המטבע כמו גם לתמוך ולחזק את הרשת כולה. לטענתו של לי, הביטקוין ודומיו אמנם שווקו לציבור כמטבעות, אך בפועל התנהגו כמניות לכל דבר ועניין.

אין מה לומר. קשה להתווכח עם הטענות הללו. רוכשי הביטקוין הראשונים, רכשו ברובם את המטבע מטעמים אידיאולוגיים ואמון אמיתי בשיטה המוניטארית החדשה שהביטקוין הציע. רוכשים אלו אשר קנו את מטבע העתיד, במהרה גילו שהם בעצם מחזיקים מניה על שווי העתידי של המטבע ולא רק יחידת תשלום חדשה. 

עד לפני כשנה קשה היה למצוא מתלוננים שכן הביטקוין העשיר מעל לכל דמיון את אלו אשר תמכו בו בימיו הראשונים, אך כעת כאשר מחירו של הביטקוין נמצא בירידה רצופה של כמעט שנה מסתבר שרבים שרכשו לאחרונה מטבע מטעמים אידיאולוגיים, הפסידו בדרך לא מעט מערך כספם.

עוד נקודה חשובה שסביר שכולנו נסכים עליה היא שמטבע אשר מתיימר לשמש כאמצעי סחר חליפין עולמי לא יכול להרשות לעצמו תנודתיות בסדרי הגודל האלו. אפילו אם התנועה היא רק כלפי מעלה. אז הטענות שגורסות כי ככל שיגבר האימוץ העולמי ויגדלו מחזורי המסחר התנודתיות תרד הם כפי הנראה נכונים עד למידה מסוימת, (אם נניח שלמרות התנודתיות החריפה מגמת האימוץ תמשיך להתרחב) אך עדיין, מטבע הביטקוין תמיד יושפע מאירועים חיצוניים המכוונים לרשת הביטקוין, בין אם פונדמנטליים או ספקולטיביים, ויתנהג יותר כמניה ופחות כמטבע.

הפיתרון שמציג NuBits לבעיה זו היא הפרדה מוחלטת בין המטבע (יחידת תשלום) למניה (יחידת בעלות).  על פי הפילוסופיה שעומדת במרכזו של ה NuBits, מניה היא זו המעניקה למחזיק בה בעלות על חלק מסוים מהרשת ולכן כמות המניות צריכה להישאר קבועה. ככל שהביקוש למניות יעלה כך יעלה בהתאם גם מחירן. את כמות המטבעות שישמשו כאמצעי תשלום לעומת זאת, צריך להתאים בכל רגע נתון לכוחות ההיצע והביקוש על מנת שמחירו יישאר תמיד קבוע. במקרה שלנו $1.
דמיינו בראשכם משהו כמו בנק מרכזי שאחראי על החלק הזה – רק מבוזר.
 

ב NuBits הבנק המבוזר הוא בעצם כל אותם בעלי המניות של הרשת. הם אלו שיחליטו על כמות המטבעות המונפקים ותזמונם. הנפקת מטבעות חדשים תתבצע על ידי קיומן של הצבעות דמוקרטיות לחלוטין בהן יתקבלו ההחלטות לגבי האם כלל קיים צורך להנפיק מטבעות חדשים, כמה מטבעות NuBits חדשים יש להנפיק ומי יבצע את הפצתם לשוק. 

המי הם עמיתים מיוחדים ברשת אשר נקראים Custodians ותפקידם הוא להפיץ מטבעות NuBits חדשים ולספק נזילות לשוק דרך זירות המסחר השונות. (על משקל הבנק המרכזי נשווה אותם לבנקים המסחריים של היום). ה- Custodians מקבלים את סמכויותיהם מבעלי המניות אשר שוקלים את הצעותיהן השונות של ה Custodians (אשר יכולות לכלול גם את רכישתם של פירקוין לחלוקת דיבדנדים לבעלי המניות, ביצוע פרויקט פיתוח ברשת ועוד) ואת דרישות התגמול שלהם עבור ההפצה. על ידי שימוש במנגנון ההצבעה, מחליטים בעלי המניות האם ה Custodians עומדים בתנאים הנדרשים על מנת להפוך למפיץ מטבעות. בעלי המניות יכולים בכל רגע לנטר את התנהגותם של ה Custodians ולשלול את זכויותיהם אם יראו צורך בכך. מה שצפוי לעודד את ה Custodians להתנהג בצורה נאותה ולהימנע משימוש לרעה.
ג’ורדן לי משווה את ה Custodians לפוליטיקאים אשר רצים לתפקיד, רק שבמקרה הזה הציבור יכול גם להדיח אותם אם לא יעמדו בהבטחותיהם.

בצידה השני של הרשת עומד הציבור הרחב. הם מחזיקי ה NuBits עצמם. ברשת ה Nu כל מחזיק NuBits יכול לבצע “חנייה” (Parking) של מטבעות ה NuBits הנמצאים ברשותו לתקופה מוגדרת מראש, זאת בתמורה לקבלת ריבית, שאותה יקבל בצורת מטבעות NuBits חדשים, בתום תקופה החנייה. שיעור הריבית שיקבל מחזיק NuBits שהחנה את מטבעותיו נקבע על ידי בעלי המניות באמצעות מנגנון הצבעה משוכלל שמאפשר להם להעלות או להוריד את הריבית לפי הצורך ואף לקבוע שערי ריביות שונים לתקופות שונות. (בעצם לייצר סוג של עקום תשואות משוכלל, בדומה לזה הקיים בשווקי האג”ח המסורתיים).

טוב אז יש לנו בעלי מניות, Custodians, מחזיקי Nubits, חנייה, ריבית ועקום תשואות. בנקודה זו אני יכול להניח שחלק מכם כבר לא ממש איתי. אז בואו נתחיל שוב והפעם יותר מסודר:

מטרת העל של ה NuBits היא לנטרל את התנודתיות של המטבע ולשמר את ערכו על 1$ בדיוק. כאשר מנסים לשמור בצורה מלאכותית ובאופן קבוע על ערכו של נכס פיננסי כלשהוא ישנו צורך מתמיד ורצוף לדאוג גם לצד ההיצע וגם לצד הביקוש.

צד ההיצע זה קל. בעלי המניות יכולים להחליט על הנפקתם של מטבעות NuBits חדשים לפי הצורך ולהפיץ אותם לשוק דרך זירות המסחר השונות באמצעות חשבונות ה Custodians. ה Custodians שקיבלו את המטבעות החדשים יציעו אותם למכירה תמיד במחיר של 1$ וידאגו שתקרת מחיר זו לא תיפרץ. במקרה קיצוני בו הביקוש לNubits יגבר ויאיים לפרוץ את שער ה 1$, בעלי המניות יפעלו ליצירתם של עוד ועוד מטבעות Nubits נוספים ויספקו את הביקוש.

צד הביקוש הוא מעט יותר מורכב. פה נכנס מנגנון החניה (Parking) שהוזכר קודם. על מנת לייצר ביקוש למטבעות NuBits, רשת ה Nu תציע תשלום ריבית למחזיקי NuBits אשר יהיו מוכנים להחנות את אחזקותיהם לתקופה מוגדרת. הנחת הבסיס היא שריבית אטרקטיבית תמשוך קונים ל NuBits ותייצר ביקוש של משקיעים חדשים אשר ירכשו NuBits רק לצורך ביצוע ה Parking וקבלת הריבית המוצעת. ככל שצד הביקוש יהיה דליל יותר, כך יצביעו בעלי המניות על תגמול ריבית גבוה יותר, שצפוי בתורו למשוך עוד ועוד קונים עד אשר הביקוש ל NuBits יעמוד על שער 1$ הרצוי. כאשר זה יקרה, אותו מנגנון יופעל להורדת הריבית בהדרגה בהתאם לשינויים בביקוש.
אפשרות נוספת ליצירת צד הביקוש ל NuBits אשר לא נרחיב עליה כאן היא גיוסו של משקיע ייעודי בעל יתרת דולרים פנויה אשר יהיה מוכן להעמיד הוראות קניה ל NuBits במחיר של 1$ באמצעות הונו הפנוי תמורת תשלום ריבית שנתי.

כאשר הושק מטבע ה NuBits ב 23 בספטמבר גבות רבות הורמו לגבי היכולת לתמוך בשער של 1$ בדיוק, כפי שמציעה התיאוריה. היום לאחר יותר מחודש וחצי של מסחר נראה שהמפתחים הצליחו לגרום לתיאוריה להפוך למציאות ושער ה NuBits עומד יציב כפי שהובטח באופן רציף בשער של 1$ בדיוק.

נהדר. אז מצאנו מטבע שהוא גם דיגיטלי וגם חסר תנודתיות. אפשר לסגור את הבסטה וללכת הביתה. אבל רק רגע… משהו כאן לא מסתדר.

האם ייתכן שהיציבות שמפגין ה NuBits בשמירה על שער ה 1$ הינה רק יציבות זמנית העומדת להסתיים בקרוב בטון צורם? בהחלט ייתכן והנה גם הסיבה:

חדי העין בניכם אולי הבחינו בחלק הקודם של ההסבר שאמנם, הפיתרון של הרשת למחסור בהיצע הוא פשוט ואינטואיטיבי וכולל את יצירתם של עוד מטבעות שיתווספו לשוק, אך מבט מקרוב מגלה שגם למחסור בצד הביקוש הפיתרון של הרשת הוא לייצר עוד ועוד היצע.

מבולבלים? תחשבו על זה רגע. ריביות אטרקטיביות צפויות למשוך רוכשים חדשים לשוק ה NuBits הצפויים להגדיל את הביקוש ולדחוף את הערך ל 1$. כמו כן הם צפויים להחנות כמעט מיידית את אחזקותיהם לתקופה מוגדרת על מנת ליהנות מאותה ריבית. עד לפה הכל נשמע טוב. אבל שימו לב! הריבית שתשולם למפקידי ה NuBits בסוף התקופה תתקבל בצורת NuBits חדשים אשר לא היו קיימים קודם ברשת. התוצאה: גידול בביקוש אשר מוביל בסופו של דבר לגידול בהיצע.

המבנה הבעייתי הזה, בלשון המעטה, הוא הסיבה שרבים מעריכים שרשת ה NuBits הינה פצצת זמן מתקתקת. בהתחלה, ובמספרים קטנים (כמו אלו שקיימים היום) לא צפויה בעיה. אך ככל שהזמן חולף וככל שיותר ויותר ריביות משולמות בדמות מטבעות NuBits חדשים, הלחץ על צד ההיצע צפוי להתגבר. בהיעדר פיתרון להגדלת צד הביקוש אשר לא טומן בחובו הצפה נוספת של ההיצע, בנקודה מסוימת צפוי מגדל הקלפים לקרוס ולמחוק יחד איתו לחלוטין את צד הביקוש גם תוך כדי העלאת שיעורי הריבית לשיאים חדשים.

החדשות הטובות הן שצוות הפיתוח ער לבעיה ופועל באופן אינטנסיבי בשיתוף עם הקהילה למציאת פתרונות חדשים ויצירתיים לתמיכה ברשת. (כמו יצירת חשבונות Custodians אשר צפויים להעמיד הוראות קנייה מיד לאחר כל ביצוע מכירה).

נראה שלמרות הסכנה הגדולה, בהיעדר אירוע מכונן אשר יפעל כטריגר, לא נראה שצפויה סכנה מיידית וקרובה לקיבוע השער.

חיסרון גדול נוסף של ה NuBits מגיע דווקא מהבשורה שהביא עימו. לביטול התנודתיות וקיבוע ערכו יש מחיר. חיסרון זה הוא הסיבה העיקרית שבגללה חברי קהילת הביטקוין והמטבעות הדיגיטליים מתייחסים בבוז ל NuBits ולא מאמצים לחיקם את המטבע. אני מדבר כמובן על העובדה ש ה Nubits, למרות היותו דיגיטלי ומבוזר וכזה הפועל בטכנולוגיית הבלוקצ’יין, צמוד בערכו לדולר האמריקאי. המטבע המודפס ביותר בעולם.

חלק נכבד מרוכשי המטבעות הדיגיטליים עושים זאת בדיוק מהסיבה שמטבעות אלו הם לא הדולר (או כל מטבע ממשלתי אחר לצורך העניין) הצמדתו של ה NuBits לדולר אולי מבטלת את תנודתיותו אך גם מסרסת את אחת התכונות הבולטות של המטבעות הדיגיטליים. שליטה אוטונומית בערך המטבע. מחזיקי ה NuBits צריכים לקחת בחשבון שהמטבע שהם מחזיקים עשוי לאבד בשנים הקרובות חלק ניכר מערכו עקב הדפסה מסיבית של דולרים על ידי הממשל הפדראלי ושקיעתה של ארה”ב ככלכלה החזקה בעולם. בדיוק ההפך ממה שמחזיקי הביטקוין מצפים. אך למרות כל זאת יש לסייג, מלבד תרחישי אפוקליפסה (האהובים במיוחד על ביטקוינרים) הדולר הינו עדיין המטבע החזק והמבוקש ביותר בעולם וצפוי להישאר במעמד זה לעוד שנים רבות.

למרות מגבלותיו, פרויקט ה NuBits הינו יצירתי וחדשני ומעניין מאוד לראות לאן הוא מסוגל להתפתח בעתיד. הפרויקט אינו מגביל עצמו רק לדולר האמריקאי ובעתיד (אם יצלח הניסוי) סביר שייווצרו מטבעות חדשים אשר מוצמדים למטבעות פיאט נוספים.    

קריפטוביטNu אהבתם את הכתבה? אתם מוזמנים לעשות לייק לדף הפייסבוק של קריפטוביט  twitter-48x48 אתם גם מוזמנים לעקוב אחרי בטוויטר לקבלת עידכונים שוטפים.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן