מה הניסיון של בנק ישראל להתחמק מהעסקת אם שכולה אומר עליו ועלינו

יש מקרים בהם הדם רותח לא בגלל רשעות אלא אדישות, חוסר אכפתיות ורצון לנקוף אצבע לטובת אחרים גם כאשר העלות מבחינת הנוקף היא שולית והתמורה עשויה להיות גדולה מבחינתו. כך במקרה של הפרשה המתגלגלת של לקץ’ מלקו אשר ההתנהלות חסרת הרגישות של בנק ישראל בעניינה המחישה היטב שמדובר במוסד שרואה רק מספרים, לא אנשים. האם מחאת רשת תוכל לשנות את מדיניות הבנק או שבכיריו ימשיכו להתבצר בעקשנותם?

תקציר הפרקים הקודמים: לקץ’ מלקו היא אמא של לוחם גולני משה מלקו ז”ל שנפל בקרב בשכונת סג’עיה בעזה בבמבצע “צוק איתן”. בעקבות נפילתו, בנק ישראל פרסם עליו מודעת אבל שטרחה להזכיר לאם המתאבלת שהיא בסך הכל עובדת קבלן. בבנק מיהרו להבהיר בעקבות השערוריה שהתעוררה כי הטעות נפלה בתום לב, על אף שברור כי מדובר בערלות לב. ניחא. אפשר היה להסתפק בכך, אם לא היו לדברים האלה המשך אומלל מבחינת הבנק.

בניוזלטר ששיגרה ח”כ שלי יחימוביץ’ (“העבודה”) ברשימת הדיוור שלה אמש, ובפוסט שהעלתה בפייסבוק, תחת הכותרת “אדונים ומשרתים, הנגידה והמנקה”, היא דיווחה כי זה כמה שבועות היא מנהלת מגעים שקטים מול בנק ישראל והנגידה, קרנית פלוג, כדי שיקלטו בהעסקה ישירה את לקץ’ מלקו, אך זו מתעקשת, באטימות לב, שלא לעשות מחווה קטנה וזולה זו, דווקא במוסד שהשכר בו גבוה במיוחד. יחימוביץ’ גיבתה את טענותיה בחילופי המכתבים הבאים בינה לבין הנגידה, בהם מסרבת לכאורה הנגידה להעסיק ישירות את מלקו, המנקה כעת בבנק ישראל באמצעות הקבלן “אשמורת”.

בבנק הבהירו היום (א’), בעקבות הביקורת הציבורית, כי “בתום 30 ימי האבל, תסכם מנהלת משאבי האנוש בבנק עם הגב’ מלקו את אופן המשך עבודתה, בהתאם לרצונותיה, לרבות האפשרות להעסקה ישירה”. עוד נמסר מהבנק, כי נשקל שינוי מעמדה התעסוקתי של מלקו: “מלכתחילה לא הייתה כל כוונה לנהל דיון פרטי זה בכלי התקשורת – בנק ישראל מצר על כך שגורמים שונים מבקשים לנצל את המקרה הטראגי של משפחת מלקו כדי לקדם אג’נדות כאלה או אחרות”.

בבנק טוענים שח”כ יחימוביץ’ מנצלת את הפרשה כדי לקדם את האג’נדה שלה נגד העסקת עובדי קבלן. זה לא שיש בכך משהו רע, כמובן, אלא אם בבנק ישראל טוענים כי יחימוביץ’ עיוותה את חלופת המכתבים בינה לבין פלוג. האם כך הדבר? כך כתבה פלוג:

“נושא עובדי הקבלן במשק הישראלי הוא נושא חשוב ומהותי, ואני בהחלט סבורה שמן הראוי לקיים בו דיון ציבורי מעמיק. עם זאת, אני סבורה שיש להפריד בין דיון זה לבין אבלה של משפחת מלקו. בברכה, קרנית פלוג”.
המכתב המלא כאן.
פלוג לא כתבה שהבנק לא יעסיק את מלקו, אך ניסתה להסיט את הדיון מהאישי לעקרוני (‘נושא חשוב ומהותי’ הראוי ל’דיון ציבורי מעמיק’) וטענה שצריך לנהל דיון זה במנותק מהאבל של משפחת מלקו. במילים אחרות, גם שכול לא יציל מעבודת קבלן. עד כדי כך בולט ועמוק הפער המעמדי החדש בישראל, שגם השכול, שפעם היה חותם ההיכר של הישראליות, אינו מעמד מובהק מספיק כדי להצטרף למועדון. זה לא שבנק ישראל מחויב אוטומטית להעסיק אם שכולה, אלא שהמחיר שעליו “להקריב” כדי לעשות זאת היה כה מזערי עבור עובדת שהיא ככל הנראה ללא דופי, ובכל זאת הבחירה הראשונית של הבנק הייתה להתחמק. כעת כל תגובה אחרת של הבנק נתפשת כניסיון לעדן את תגובתו המקורית והנזק מבחינתו, וגם מבחינת מלקו, כבר נגרם.

 

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן