איך הימין הקיצוני ותומכי החמאס התאחדו מאחורי התמונה של מיכל

זאת מיכל בר. היא אמנית ועולה לשנה ב’ במחלקה לצילום בבצלאל.

מיכל אוהבת לצלם אנשים אבל אין לה כח לרדוף אחריהם אז יוצא לה לצלם את עצמה די הרבה. ב-2012 במהלך מבצע עמוד ענן, לפני תחילת לימודיה, מיכל הרגישה צער על כל ההרג של חפים מפשע משני הצדדים וצילמה את עצמה לתמונה הבאה, שמכילה שלושה סמלים חזקים: דגל ישראל, דמעות ודם, על פנים עצומות עיניים שתוויהן טושטשו בפייסבוק.

הגבות נמחקו בפוטושופ ומי שלא מכיר את מיכל התקשרה לזהות את גיל ומין המצולמת. ב-2013 התמונה הוצגה בתערוכה של מיכל בדיזנגוף סנטר. מיכל ישבה על ספסל והתבוננה על אנשים שהתבוננו בתמונותיה. היא שמחה על כל רגש: אדישות ליצירה שלך זה הכי גרוע, היא אומרת לרותם מלנקי בסרטון מעלה ובפוסט שכתב בנושא בבלוג שלו. התערוכה הסתיימה והעניין בתמונה דעך לזמן מה.

ביום הזכרון השנה התמונה הועלתה לעמודי הפייסבוק של סטטוסים מצייצים ו”הצינור” תחת הכותרת “ישראל בוכה”, וזכתה לעשרות אלפי לייקים ומאות שיתופים. חודש לאחר מכן, עם רציחתם של גלעד שער, אייל יפרח ונפתלי פרנקל ז”ל, החלה מיכל לקבל הודעות מחבריה שישראלים רבים שמו את תמונתה כתמונת פרופיל בפייסבוק. היא משערת שמקור ההפצה באינסטגרם משום שהתמונה המלבנית נקצצה והופצה לכל עבר כמרובעת, לעתים עם אפקטים אוטומטיים אופניים לפייסבוק. אנשים שידעו שהתמונה היא של מיכל כתבו לה “הצלחת לבטא את מה שכולנו מרגישים”.

רוב המשתפים לא נתנו קרדיט ליוצרת, וגולשים רבים ליוו את התמונה בקריאה לנקמה. זה כבר הרגיז את מיכל. השימוש המקורי שלה היה אנטי מלחמתי. היא ביקשה מחבריה לדווח על כל שימוש בתמונה. זאת בייחוד כאשר דובר בקבוצות כמו כנופיית אל יהוד, שקראה מפורשות לפגיעה בערבים באשר הם. הדיווח ההמוני לא עזר, ופייסבוק ענתה כי השימוש בתמונה לא חורג מכללי השימוש שלה. רק כאשר מיכל כתבה מכתב תלונה על הפרת זכויות יוצרים שלה, הסירה פייסבוק את התמונה.

בזמן מבצע צוק איתן מיכל הופתעה לראות תומכי חמאס משתפים את התמונה בעקבות מותו של החייל אורון שאול ז”ל. התמונה הופצה עם הכיתוב “אתם עוד תבכו דם על חייליכם. הטמטום של מנהיגיכם יפיל אותכם לגיהינום של עזה”.

 

גוגל מאמין ההפקעה של כוונת היוצרת, הן מצד הימין הקיצוני, והן מצד תומכי החמאס, הכעיסו מאוד את מיכל, אך בעידן של שעתוק תמונה בקלות בלתי נסבלת של שני קליקים, אין לה הרבה מה לעשות בעניין. התמונה כבר הופקעה ממנה ושייכת למרחב הציבורי, אם תאהב או תשנא זאת. לגלריית עיבודי התמונה של מיכל בר.

תודה ל-Alon Diamant על הטיפ. דרך רותם מלנקי

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן