כותרות מטרילות עוד יגרמו למלחמה

פיגוע כותרת זה כינוי לכותרת חדשותית שמשתמשים משנים בזדון ומפיצים ברשתות חברתיות כדי לבלבל ולהטריל אנשים תמימים. ייחוס הכותרת למקור תקשורת מפורסם יחד עם תמונה נוטה לגרום לאנשים להאמין לה, בייחוד כאשר הם לא טורחים להקליק על הקישור ולקרוא את הכותרת המקורית. לרוב מלבד לבלבל ולהפיל בפח האמונה, ההטרלות האלה לא גורמות שום נזק.

המקור

ההטרלה

במקרים מסוימים, הטרלה באמצעות כותרת עלולה לגרום נזק הרבה יותר גדול. כמו צילום המסך המזויף הבא שהפך ויראלי השבוע, בו נראית כביכול הכותרת הראשית באתר “הארץ” לאחר פיגוע הדחפור בירושלים השבוע. בכותרת המזויפת נכתב “תאונת דרכים בין טרקטור לאוטובוס בירושלים”, בעוד שהכותרת האמיתית לידיעה אודות הפיגוע היתה “חייל נפצע קשה מירי בהר הצופים; הרוג וחמישה פצועים בפיגוע דריסה בירושלים”.

בצילום הופיעה גם כותרת משנה מזויפת, שבה נכתב: “מוחמד נאיף, בן 23 מג’בל מוכבר, איבד את השליטה על הטרקטור, פגע בהולך רגל והתנגש באוטובוס. שוטרים שהיו במקום ירו לעבר הטרקטור ורצחו בדם קר את מוחמד. רנ”צ יוחנן דנינו גיבה את פעולת השוטרים ואמר שהם פעלו לפי חוקי האפרטהייד הנהוגים בארץ. מעוצמת פגיעת הטרקטור נהרג צעיר חרדי. משפחת נאיף שלחה את תנחומיה למשפחת הצעיר ההרוג. אמו של מוחמד סיפרה לכתבנו שלאחרונה חש מוחמד עייפות בשל עומס עבודה, וחסך כסף למטרת טיסה לנופש בקריביים שעליו תמיד חלם”.

במקרה זה הסתיים בתלונה שהגיש “הארץ” במשטרה בטענה של עבירת זיוף.

השבוע הופץ ברשתות צילום מסך מתוך אתר “ככר השבת” לפיו הרבי מבעלזא מאונן בתשעה באב. השימוש בפועל המפורש ועוד במשפט אחד עם הרבי הרם החריד את חסידי בעלזא. ב”כיכר השבת” הכחישו בתוקף שכך נכתב אצלם והפנו את האצבע המאשימה נגד העיתונאי החרדי יהודה רובינשטיין שאביו מן האנשים החזקים ביותר בחסידות צאנז ואינו בוחל בשיתופים של ממים ובדיחות פייסבוק בפרופיל שלו ברשת החברתית. בעקבות הסערה הגדולה, חסידי צאנז נקמו ברובינשטיין באותו מטבע – באמצעות הפצת פוטושופ של רובינשטיין רוקד במועדון לילה עם בחורות.

לנוכח מלחמת הפוטושופ, לרובינשטיין לא נותר אלא להתנצל בפני “כיכר השבת” וטען כי זכותו לשחק עם מילים ופוטושופ כמקובל בתקשורת ועוד הוסיף כי לא הייתה לו כוונה לפגוע ברבי אך לא התנצל.

הנאיביות וחוסר הרצון של רבים להתעמק ולבדוק, הכח הוויראלי של הרשתות החברתיות וטרולים שתמיד יהיו נכונים לנצל את שתי התכונות האלה, יבטיחו שמקרים כאלה רק יתרבו בהמשך. מילא הלצות לא מזיקות, זריעת מבוכה ושנאת חינם, כותרת מטרילות עוד תגרום למלחמה.

דרך בעולמם של חרדים

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן