מה הסיפור של התמונה שמתעדת ניצול שואה מפנה רובה אל חייל נאצי?

קשה להתבונן בתמונה המתעדת ניצול שואה כחוש המכוון רובה לחייל נאצי המרים את ידיו מעלה ולא להצטמרר. ואמנם, אין פלא שהתמונה הזו הפכה ויראלית בשנתיים האחרונות ושותפה עשרות אלפי פעמים במגוון הזדמנויות.

ראו גם: 15 תמונות שמספרות שואה קצת אחרת

אך מהיכן צצה התמונה הזו, שלכאורה מתעדת את השבוי שהפך לשובה? התמונה, שצולמה כביכול ב-1945, לא מופיעה בארכיונים הרשמיים לתיעוד השואה. חפירה בעומק הרשת לא העלתה יותר מדי פרטים, מה שמעורר ספק לגבי מהימנותה.

אלא שגם אם אי אפשר להוכיח בוודאות מה מקור התמונה, קשה להפריך את מהימונתה.

מקור התמונה הוא, ככל הנראה, משתמש אתר רדאיט FinnAndRobert שהעלה אותה לרשת לפני כשנתיים. המשתמש טען בתוקף שהיהודי בתמונה הוא סבו, שמת ארבעה חודשים לפני שנולד, ועל כן לא הספיק לשאול אותו לגבי התמונה ואף אביו לא יודע לספר מה ההקשר בה צולמה. כל מה שהנכד יודע זה שהסב ניצול ממחנה ההשמדה טרבלינקה בפולין שנכבשה על ידי הנאצים, אך המלחמה הייתה בבחינת טאבו במשפחה כל עוד הסבים והסבתות היו בחיים. רק כאשר הלכו לעולמם פתחו בני המשפחה את אלבומי הזכרונות ומצאו את התמונה הזו.

שוב, קשה להבטיח שלא מדובר במתיחה מרושעת, אך יש הסבר מניח את הדעת לתמונה, על אף הסימנים המחשידים (למשל, החייל שמתבונן ברקע שאינו נראה כמו חייל נאצי). מעלה התמונה עצמו מודה שהתמונה מבוימת. איך זה ייתכן? כאשר שיחררו בעלות הברית את מחנות הריכוז וההשמדה, החיילים המשחררים במקרים מסוימים ערכו “תמונות ניצחון” בהשתתפות האסירים המשוחררים והנאצים שנשבו במחנות. ניכר מהתמונה שהשבוי היה חלש מדי אפילו כדי לאחוז בנשק, ועל אחת כמה וכמה לא הסתער ביוזמתו על החייל הנאצי וכיוון לעברו רובה.

שלחתי ל-FinnAndRobert שאלות נוספות אודות התמונה ואם יענה אוסיף את הפרטים לכתבה.

תודה ל-Yasmine Levi ולשלום פרץ על הטיפ.

 

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן