האם אלפי תינוקות ישראלים בסכנה בגלל תחליפי חלב מהונדסים גנטית? (פייסבוק)

קמפיין אגרסיבי חדש של “גרינפיס”, שהוביל גלעד שמרי במסגרת תפקידו בגרינפיס דיגיטל, קורא לחברות מטרנה וסימילאק להוציא רכיבים מהונדסים גנטית מתחליפי החלב שלהן, ולהיות שקופות יותר בקשר להימצאותם של רכיבים כאלה במוצרים אחרים.

על פי בדיקות מעבדה של “גרינפיס”, תחליפי החלב של שתי החברות כוללות רכיבים מהונדסים, זאת למרות שהדבר לא מסומן על גבי העטיפות. יש לציין שלא מדובר בעבירה על החוק – אחוז המוצרים המהונדסים במוצרים אלה אינו כזה שצריך להיות מצויין על האריזה לפי החוק הישראלי כיום. מצד שני, אם בדיקות המעבדה הנ”ל נכונות, זה יוצר רושם כאילו החברות מנסות להסתיר מידע שיכול להיות קריטי בשביל הורים מסויימים.

במסגרת הקמפיין, פורסמה בדף הפייסבוק של גרינפיס עצומה נגד תחליפי חלב מהונדסים גנטית ובה נטען כי אלפי תינוקות בישראל עלולים להיות בסכנה בעקבות מציאת רכיבים מהונדסים גנטית בתחליפי החלב הצמחי לתינוקות של מטרנה וסימילק. העצומה, שנועדה לאסוף 50,000 חתימות, מלווה בסרטון בו מככבת השחקנית ריקי בליך. לפני שבוע הצליחו פעילי גרינפיס להציב שלט ביריד “בייבי לנד” שיוצא נגד מטרנה.

 

הקמפיין של גרינפיס גורר גם התנגדויות, בעיקר מצד ביולוגים ואנשי מדע, שטוענים שהטענות המובלעות של גרינפיס, לפיו מזון מהונדס גנטית עלול לגרום למחלות קשות, אינו מגובה מדעית. בגרינפיס דואגים רק לרמוז לגבי העניין הזה ולא לכתוב אותו במפורש – כנראה כדי להמנע מתביעות משפטיות בנושא. המתנגדים גם מדגישים שלרכיבים מהונדסים גנטיים יכולים להיות גם יתרונות, ושהם הפתרון היעיל ביותר לגידולים חקלאיים המוניים בעולם המתועש שאנחנו חיים בו.

בגרינפיס עונים למתנגדים שהקמפיין שלהם נועד בסופו של דבר לעודד מודעות. הם לא מתכוונים לקרוא לכל האמהות להוציא את המזון הזה מהבית, אלא בסך הכל רוצים שהסימון יהיה ברור יותר, כדי שכל הורה יוכל לעשות את ההחלטה המושכלת בקשר למה שהילד שלו מכניס לפה.

הבעיה עם הטיעון הזה שהוא מתפרק לנוכח השפה של הקמפיין, שבהחלט עובדת על הפחדה. מספיק להסתכל על הצבעים והעיצוב של אתר האינטרנט כדי להבין שהטקטיקה כאן היא יצירת פאניקה:

המאבק הזה מזכיר מאוד את המאבק על החלב – דיון אינסופי שמתרחש כבר חודשים רבים ברשת הישראלית. מצד אחד של הדיון נמצאים אנשים שטוענים שהחלב הוא רעל ושיש להפסיק לצרוך אותו מיידית, ומהצד השני אנשים שטוענים שמדובר בטענה מופרכת ומוגזמת שאינה מגובה מדעית, ושחלב אינו מזיק כשצורכים אותו במידה הנכונה.

אז מי צודק? כמו במקרה החלב כך גם במקרה ההנדסה הגנטית: לרובנו אין את הידע המדעי כדי לדעת בוודאות מה ההשלכות. חברות הביו-טכנולוגיה שואפות לעשות כסף. זו מהות הקפיטליזם. לעשות כסף לטובת בעלי המניות שלהן. זה לא אומר בהכרח שצמחים מהונדסים גנטית מסוכנים לבריאות, ובהחלט ראוי כי כל יצרני המזון יפרסמו את כל המידע הרלוונטי על הרכב המוצרים שלהם. עם זאת, מתוך 17 מחקרים שהתקיימו בחמש השנים האחרונות על תירס מהונדס-גנטית. כל יתר 15 המחקרים הסתיימו בקביעה ברורה שהתירס המהונדס-גנטית אינו מסוכן לבריאות. ההורים יצטרכו לקרוא בזהירות את הטענות לכאן ולכאן ולקבל החלטות אחראיות על מנת לתת לילדים שלהם את הטוב ביותר ולקוות שזה יספיק כדי לתת להם לגדול בבריאות המגיעה להם.

תודה ל-Gilad WorldBridger Shamri

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן