10 עובדות מפתיעות על פינגווינים (תמונות)

לא היה לי פשוט להגיע לצלם את הפינגווין הקיסרי. הם חיים במושבה מרוחקת בין הקרחונים של אנטרקטיקה. כדי להגיע אליהם הייתי צריכה לטוס לדרום ארגנטינה, משם על גבי שוברת קרח לחצות במשך יומיים את הים הסוער בעולם עד שמגיעים לאנטרקטיקה. לאחר שהאונייה עוגנת טסים בעזרת מסוקים שממוקמים על גבי שוברת הקרח במשך רבע שעה עד שמגיעים לתחנת היציאה לכיוון המושבה. משם צועדים כשני ק”מ בתוך שלג עמוק עד שנחשף המראה המדהים של אלפי פינגווינים והגוזלים שלהם.

התיישבתי מייד ליד קבוצה של פנגווינים והתחלתי ללמוד את ההתנהגות שלהם. זה היה מרתק לראות את האינטרקציה בין הגוזלים להורים. הבוגרים היו סקרנים והתקרבו לבדוק מי אני ולאחר שראו שאין סכנה הם כאילו דחפו את הגוזלים לכיווני כדי להשוויץ בהם. כל המסע הזה לאנטרקטיקה היה שבועיים שמתוכם ביליתי בחברת הפינגווינים יום אחד בלבד עקב מזג אוויר בעייתי שלא אפשר למסוקים לטוס.

תמכו עכשיו במסע של דפנה בן נון לחיות המופלאות האלה והכניסו מהטבע הזה גם לסלון הבית שלכם>>

פינגווינים הם ככל הנראה הציפורים הכי אהובות על פני הכוכב, בזכות הטבע המרתק שלהם והמראה דמוי הטוקסידו. פינגווינים יכולים לשרוד בטמפרטורות מתחת לאפס מעלות צלזיוס ובתנאים של רוחות אימתניות שיגרמו גם לאמיצים שבינינו לקפוא במקום. הם יכולים לצלול לעומקים של עד 500 מטרים ולהחזיק את נשימתם יותר מ-150 דקות.

הם יכולים לשרוד ללא מזון במשך שבועות בזכות השומן בגופם. בעוד כל אלה עובדות ידועות לרבים מחובבי הציפורים והידע הכללי, יש עוד כמה עובדות פחות ידועות, שחלקן התגלו דרך חקר מאובנים ושינו את כל מה שפָּלֵאוֹנְטוֹלוֹגים וביולוגים יודעים על הציפורים המופלאות האלה. הנה כמה מהעובדות הפחות ידועות:

 

1. פינגווינים הם ציפורים עתיקות

פינגווינים הם בין בעלי החיים הקדומים ביותר הידועים לאדם מבין בעלי החיים של ימינו על פי חקר מאובנים. ה-Waimanu (“ציפור מים” במאורית) היא מאובן הפינגווין הישן ביותר שהתגלה, בן כ-61.6 מיליון שנים. ה-Waimanu חי רק ארבעה מיליון שנים לאחר הדינוזאורים ויותר מ-50 מיליון שנים לפני הקרובים המוקדמים ביותר של בני האדם המודרנים. ציפור המים חיה בעולם שונה משלנו. האקלים היה חם יותר. היבשות עדיין לא זזו והגיעו למיקומן הנוכחחי, כך שדרום אמריקה ואוסטלריה היו עדיין מחוברות לאנטרקטיקה. על פני הכדור נעו הרבה מעט יונקים גדולים ונתיבי הים היו פתוחים מהיום. בסוף התקופה הקְרֶטִיקוֹנית לפני 65 מיליון שנים, סבלו זוחלים ימיים מהכחדה המונית שחיסלה גם את הדינוזאורים. זה איפשר לחיות אחרות לחזור לים ובראשן הפינגווינים, הרבה לפי שהופיעו כלבי הים, אריות הים והניבתנים.

ציפור המים הקדומה. מקור: ויקיפדיה

 

2. פינגוונים ענקיים שחו בעבר בימות הדרום

הפינגווין הקיסרי מתנשא לגובה של מטר בקירוב. זה מרשים במיוחד בימינו, אם כי לא בהשוואה בעבר. ה-Pachydyptes ponderosus, ציפור מים קדמונית שמאובן שלה התגלה לפני קרוב למאה שנים בניו זילנד, התנשאה ככל הנראה לגובה של 1.4 מטרים בעמידה, וכ-1.5 מטרים בשחייה. ההבדלים בשל הבדלים בפרישת הצוואר והחוטם בעת השחייה. אם היינו נתקלים היום אין ספק שיצורים אלה היו נראים לנו מרשימים ביותר וסביר להניח שגם לא היינו רוצים להתקרב אליהם יתר על המידה.

השוואה בין פינגווין מודרני, קדום ובן אדם

3. פינגווינים לא התפתחו בסביבה קרה

בעוד שהפינגווינים נתפשים כשם נרדף לקור היום, בפרסומות ובתוכניות טלוויזיה ובסרטים, רבים ממיני הפינגווינים היום חיים מחוץ לחוג הארקטי. חלקם אפילו חיים בסביבות חמות כמו פינגווין ההומבולדט שחי במדבריות ופינגווין גלפגוס שחי בקו המשווה.

תמונה: דפנה בן נון

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. לפינגווינים העתיקים היו נוצות אדומות ואפורות

לרוב קשה לחוקרים לדעת מה היו הצבעים של חיות נכחדות. לרוב מאפיינים מזהים כמו נוצות או פרווה נהרסים במשך השנים ומשאירים מאחוריהם עצמלות בלבד. במקרה של הפינגיוונים העתיקים, חוקרי המאובנים הצליחו לשחזר את הצבע בעזרת מלנוזומים (Melanosomes), אברונים בתאי פיגמנט הבנויים מקרום שומני שבו מאוחסנות מולקולות הפיגמנט של התא, שיכולים לשרוד במשך מיליוני שנים. אחד המלנוזומים האלה שהתגלו שייך לנוצותיו של פינגווין קדום בן 36 מיליון שנים, שזכה לשם Inkayacu paracasensis. מין זה התאפיין בנוצות שטוחות בצבעי חום-אדמדם ואפור. משמעות התגלית היא כי הפינגווינים הקדומים נראו שונים מאוד מהפינגווינים בני ימינו דמויי הטוקסידו.

תמונה: Katie Browne, אוניברסיטת טקסס

 

5. פינגווינים בתנאי שבי לעתים נוטים להיות הומוסקסואלים

בניגוד לרוב מיני בעלי החיים, פינגווינים בתנאי שבי נצפו יוצרים זוגיות הומוסקסואלית. זאת, עקב ההשלכה המוגבלת שיש לנטייה זו על הרבייה של המין. תופעה זו אובחנה אך ורק אצל פינגווינים בתנאי שבי, ולא בקרב פינגווינים בטבע.

 

 

6. לפינגווינים תכונות קהילתיות מרשימות

לא רק שהם חיים בקולוניות, במהלך החורף הקשה באנטרקטיקה, כאשר הטמפרטורות צונחות עד מינוס 60 מעלות צלזיוס, פינגווינים נצפו מצטופפים בקבוצות כדי לשמור על חום גופם. אחד הפינגווין ניצב במרכז בעוד האחרים מתגודדים סביבו. כאשר הפינגווין במרכז מתחמם הוא יוצא למעגל החיצוני ופינגווין אחר מחליף אותו במקומו.

 

7. אף אחד לא יודע בוודאות מה מקור המילה פינגווין

למילה אין שורשים באנגלית, צרפתית, ספרדית או שפה ידועה אחרת. מאחר ואין פינווינים בחצי הכדור הצפוני, המילה צצה רק כאשר גילו אותם חוצי היבשות האירופים בחצי הכדור הדרומי. התיעוד הראשון באנגלית ובהולנדית הוא של pen gwyn, שמשמעותו בוולשית הוא “ראש לבן”.

 

8. פינגווין דומים באופן מפתיע לציפורים במעופן כאשר הם שוחים מתחת למים

 

9. פינגווינים מסוגלים לשתות מי ים מלוחים

זאת משום שבגופם בלוטה מיוחדת שמסננת את המלח ממחזור הדם. תכונה זו מאפשרת להם לשרוד ללא צורך לחפש מים טריים.

10. זוג פינגווינים עשויים להיקשר יחד לכל ימי חייהם

אחרים מזוודגים רק לצורך עונה אחת. ממש כמונו.

חשוב לי להמשיך לצלם ולהעלות את המודעות בנוגע ליצורים המופלאים האלה. אני מזמינה אתכם לתמוך בי במסע הקרוב שלי לטבע הפראי בקמפיין מימון המון ולהכניס קצת מהחוויה המיוחדת הזו גם לבית שלכם. המתנות שאני מציעה לכם בתמורה – לוח שנה של טבע פראי, תמונות קנווס של יצורים נפלאים שצילמתי בהם פינגווינים, פנדות וחברים אחרים ועוד – הן בחסות חברת פיק-א-בוק. אם נגיע ליעד, 5% מהסכום יתרמו ל”תנו לחיות לחיות”. הצטרפו אלי עכשיו.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן