למה גרביים במיטה הם פתרון מעולה לחוסר חשק מיני

הליבידו, אותו יצר מיני הפכפך, משתנה מאדם לאדם. ירידה בליבידו או בתפקוד המיני, אומרים המומחים, עלולה להעיד על בעיה בריאותית פיזית או נפשית.

מסתבר שאם חיי המין שלנו טובים זה מצביע גם על כך שאנו בריאים. שינוי לרעה בחיי המין, כמו ירידה בליבידו או בעיות אחרות בתפקוד המיני, עלול להעיד על בעיות חמורות יותר שדורשות התייחסות ובירור מעמיק. מאמר שפורסם לאחרונה ב-Daily Mail הציג את הסיבות הנפוצות ביותר לבעיות בתפקוד המיני. כל אחת מסיבות הללו יכולה להוות אזהרה לכך שהבעיה הבריאותית ממנה אנו סובלים איננה באיזון, שזה כמובן נמצא בעדיפות ראשונה.

נשים

רגליים קרות:

אחד הפתרונות לליבידו נמוך אצל נשים הוא גריבת גרביים. לפי מחקר שנערך באוניברסיטת גרונינגן שבהולנד, 80% מהמשתתפות במחקר הגיעו לאורגזמה לאחר שגרבו גרביים, וכשהיו יחפות רק 50% מהן הגיעו לאורגזמה. הסיבה לכך היא שנשים צריכות לחוש בטחון ונינוחות כדי להגיע לאורגזמה. זה יקרה רק אם האזור במוח שאחראי על תחושות של פחד וחרדה (amygdala) יהיה מנוטרל. גרביים הם רק דרך אחת לגרום לתחושת נינוחות.

בלוטת התריס

בעיות בתפקוד הבלוטה, בעיקר תת-פעילות, עלולות לגרום לליקויים בתפקוד המיני בקרב נשים. בלוטת התריס משפיעה על חילוף החומרים, על הלב ועל הקצב בו הגוף מתפקד. תת פעילות של בלוטת התריס יכולה לגרום לעייפות ודכאון ולירידה בליבידו. זו בעיה שכיחה וקלה יחסית לטיפול, היא מטופלת בעזרת תרופה שעוזרת לגוף לייצר באופן מלאכותי את ההורמון החסר לו, התרוקסין.

גלולות

לצד התפקוד החיובי שלהן, גלולות גם עלולות להוציא את הגוף מאיזון הורמונלי, מה שיכול להוביל גם לפגיעה בתפקוד המיני. מחקר שנערך באוניברסיטת היידלברג על 1046 סטודנטיות, מצא שאלה שהשתמשו בגלולות היו בעלות הסיכון הגבוה ביותר לפגיעה בתפקוד המיני, כמו ירידה בחשק המיני וקושי להגיע לאורגזמה. אך זה לא משהו שקורה מיד, זה עלול לקרות רק כמה חודשים לאחר שימוש בגלולה, או לחלופין בעת שמחליפים גלולות. מרבית המומחים במקרים אלו ממליצים על החלפת הגלולות, מעבר לאמצעי מניעה אחרים, או נטילת אסטרוגן מלאכותי בנוסף לגלולות.

גברים:

תרופות נגד התקרחות

גברים רבים מרגישים שהתקרחות גורמת להם להיות פחות מושכים ופונים לתרופות נגד התקרחות. הבעיה היא, שמרבית התרופות הללו עלולות לפגוע בתפקוד המיני. למשל התרופה finasteride חוסמת את הורמון הטסטוסטרון, מה שיכול לגרום לירידה בליבידו ולבעיות בזקפה. הבעיה היותר חמורה היא שתופעות לוואי אלו עלולות להימשך זמן רב. למשל, לפי מחקר שנערך באוניברסיטת וושינגטון, גברים שהשתמשו בתרופה נגד התקרחות finasteride, חוו בעיות בתפקוד המיני בעקבות התרופה גם 40 חודשים לאחר שהפסיקו ליטול אותה, בממוצע.

חניכיים מדממות

גברים עם מחלות חניכיים נוטים פי שלוש לסבול מבעיות בזקפה. לפי מחקר שנערך באוניברסיטת ינונו בטורקיה, מחלות חניכיים ובעיות בזקפה נגרמים מאותם גורמי סיכון כעישון, זקנה, סוכרת ומחלות לב וכלי דם. אם אתם סובלים מבעיות חניכיים יחד עם בעיות בזקפה, מומלץ לבדוק שלא מדובר בבעיה בריאותית חמורה יותר.

אלכוהול

לצד הדברים הטובים שאלכוהול מספק, הוא גם עלול לפגוע בתפקוד המיני, כייוון שהוא מוריד את סף הרגישות של העור. בנוסף, הדרך בא הגוף מפרק את האלכוהול פוגעת בייצור האנזים שעוזר לאשכים לייצר טסטוסטרון. בעיה נוספת היא שהתופעות הללו עלולות להיות ארוכות טווח. מחקר שהתפרסם ב the Journal of Sexual Medicine, מצא שאנשים שסבלו מבעיות בתפקוד המיני בעקבות שתייה מופרזת, המשיכו לסבול מהתסמינים גם שנתיים לאחר מכן.

סוכרת

אנשים שחולים בסוכרת וחווים בעיות בתפקוד המיני, יכולים לראות זאת כאזהרה לכך שהמחלה איננה באיזון. אחד מתוך שלושה גברים שחולים בסוכרת סובלים מבעיות בזקפה, זה נגרם בגלל שסוכרת פוגעת בעורקים, מה שמשפיע על אספקת הדם לאיברים חיוניים, ביניהם איבר המין. יחד עם זאת, רמות גבוהות של סוכר בדם עלולות לפגוע בעצבים באיברי המין, מה שעלול לגרום לאובדן תחושה באזור. איזון הסוכרת לא תרפה הכול, אך בהחלט תשפר חלק מהתסמינים.

בעיות בערמונית

טיפול בערמונית מוגדלת, תופעה שמתרחשת בעיקר בגילאים מתקדמים, עלול להשפיע על התפקוד המיני. למשל, ניתוח להקטנת הערמונית, עלול לגרום למצב של “שפיכה הפוכה”, מצב בו הזרע חוזר אל שלפוחית השתן. בנוסף, תרופות לטיפול בערמונית מוגדלת עלולות לגרום לאימפוטנציה, אך התופעות של תרופות אלו אמורות להעלם לאחר השלמת הטיפול.

נשים וגברים

אף סתום:

חוש הריח משחק תפקיד חשוב במשיכה בין בני אדם, והוא יכול להעלות או להוריד את היצר המיני. מחקר שנערך באוניברסיטת גות’נבורג שבשוודיה, מצא שלגברים שסובלים מאנוסמיה (העדר חוש ריח), יש בממוצע פחות בני זוג. זה נגרם בגלל שבתת מודע אנשים משתמשים בחוש הריח כדי לזהות מצבים רגשיים אצל אחרים. חוש הריח הוא ערוץ תקשורת משמעותי, ואנשים ללא חוש ריח מפספסים את המידע שעובר דרכו. לצד זאת, חוש ריח חשוב גם בגלל הפרומון, הריח שמשתחרר בגופנו דרך הזיעה. מחקר שנערך במכון קרולינסקה בשוודיה מצא בסריקות מוח שריח של טסטוסטרון ואסטרוגן מפעיל את ההיפותלמוס, האזור במוח שאחראי על מצב הרוח, ההתנהגות המינית וההורמונים.

טלוויזיה בחדר השינה

לפי מחקר שנערך באיטליה, זוגות שיש להם בחדר השינה טלוויזיה מקיימים כ50% פחות יחסי מין מאשר זוגות שאין להם טלוויזיה בחדר השינה. מהמחקר עולה שגם סוג התוכניות הנצפות משפיע על יחסי המין, וצפייה בסרטים אלימים או תכניות ריאליטי הם מורידי הליבידו הגדולים ביותר.

משקל

עודף משקל הוא סכנה בריאותית, אך גם פוגע ביצר המיני. הוא משנה את רמת הטסטוסטרון בגוף, גורם להאטה של זרימת הדם וירידה באנרגיה. כל אלו מורידים את הדחף המיני אצל גברים ונשים כאחד. בקרב נשים, עודף משקל אף עלול ליצור עומס על שריר רצפת האגן, מה שמעט את זרימת הדם לאזור ואת התחושה העצבית בו, ובכך פוגע ביכולת להגיע לאורגזמה.

כאבי מפרקים

כאבי מפרקים במיוחד אלו שקשורים לדלקת מפרקים ניוונית (osteoarthritis) עלולים לגרום לקושי רב בקיום יחסי מין. הכאבים הללו שכיחים בעיקר בגילאים מתקדמים, ובעיקר בשעות הלילה ובבוקר. דרך אחת להתגבר על זה יכולה להיות ניצול הזמנים בהם הכאבים חמורים פחות במהלך היום לצורך קיום יחסי מין. דרכים נוספות המקובלות כיום לטיפול במחלה הן פיזיוטרפיה והתעמלות לחיזוק שרירי המפרקים, ומשכבי כאבים שאינם על בסיסי סטרואידי.

לחץ דם

הטיפול בלחץ דם יכול להיעשות בדרכים רבות, ביניהן שימוש בתרופות. קיימות תרופות שפוגעות בתפקוד המיני, למשל אלו מקבוצת Diuretics, כיוון שהן מפחיתות את זרימת הדם לאיבר המין. אך קיימות תרופות שדווקא משפרות את חיי המין, כתרופות מקבוצת angiotensin receptor blockers. אלו פועלות כויאגרה עבור נשים וגברים כאחד, על ידי כך שהן מאפשרות זרימת דם טובה יותר.

תרופות נוגדות דכאון

נוגדי דכאון, בייחוד אלו מקבוצת הSSRI עלולים לפגוע בתפקוד המיני של נשים וגברים כאחד. המומחים ממליצים במקרה כזה לזהות שהבעיה אכן נגרמת כתוצאה מכך, ואם כן לנסות להחליף תרופה. יחד אם זאת חלק תופעות הלוואי הללו הן זמניות ואמורות לחלוף במשך הזמן.

חדר השינה

חדר שינה מבולגן פוגע באווירה הרומנטית אצל נשים וגברים כאחד, אך אצל נשים זה מורגש יותר. זה נגרם מפני שדעתן של נשים נוטה יותר להיות מוסחת מהפרעות קוגניטיביות, מה שגורם להן לחשוב על דברים אחרים, כך שאינן יכולות להתרכז באקט המיני.

תמונות: Shutterstock

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן