לא, תמונת המרגל בתל-אביב לא זויפה על ידי השב”כ

בשעות האחרונות מופץ בפייסבוק סטטוס שטוען שהשב”כ זייף את תמונת המרגל האיראני בתל-אביב. מי שפרסם את התמונה מסתמך על כך שזווית הצל שמטיל המרגל שונה מזווית הצל של עמודי התאורה שמאחוריו (בתמונה למעלה). התמונה הופצה גם ב”סטטוסים מצייצים”, אך הוסרה משם כעבור זמן קצר.

את הטענה הזאת פרסם בפומבי גם אורי משגב, עיתונאי “הארץ”, שכתב:

[…]אגב, גולשים רבים העירו כבר על העובדה שהצל שגופו מטיל נופל על המדרכה בזווית אחרת מהיטל הצל של עמודי התאורה שמאחוריו. זה נראה כמו פוטו-מונטאז’ גרוע במיוחד. אני מקווה שהשב”כ לא ינסה לעשות שימוש בתמונה הזו לטובת מאמצי ההסברה שלו בחו”ל. אופס, בעצם הוא כבר עשה.

אך האם הצל המוזר של העמודים אכן מוכיח שהתמונה מזוייפת? התשובה שלילית. את ההבדל בזווית אפשר לשייך להרבה גורמים: עמודי התאורה עצמם הם בצורת T, והצל המוזר בתמונה הוא תוצאה של הצורה הזו והצללה שיצר עמוד אחר, שנמצא ככל הנראה מחוץ לפריים. כמו כן, לא ידוע באיזו מצלמה צולמה התמונה, באיזו שעה של היום היא צולמה, היכן היתה השמש וכדומה.

הגולש שניר בלגלי מסביר את זה בפשטות ומספק דוגמה פשוטה לכך שזוויות הצל בתמונה דווקא הגיוניות:


שניר סיפור לנו:

קראתי את התגובות של אנשים שטוענים שההבדל בצלליות נובע מהמרחק של הפנס, והם צודקים. לא ניסיתי להראות שהשמש יכולה ליצור שתי צלליות לא מקבילות, אלא אני התייחסתי לצל השלישי שבכלל הולך לכיוון הים. רציתי להראות, והצלחתי בכך, שבגלל צורת הT של המנורה נוצר צל “לא הגיוני” שהולך לכיוון אחר…

בנוגע להבדל בצלליות של בסיס המנורה ושל האדם בתמונה, גם לי זה היה מוזר. באמת לא הגיוני ששני גופים ישרים שעומדים על הקרקע יצרו זוג צלליות שאינן מקבילות זו לזו. ולכן החלטתי ללכת למקום (מכיוון שאני מתגורר באזור), לחכות לשעה דומה ולראות במו עיני. ומה גיליתי? שאכן הצלליות מקבילות זו לזו לחלוטין. רק מה? כאשר צילמתי חבר קרוב עומד בדיוק באותו מקום גיליתי שהשוני בזווית הוא בסך הכל אשליה אופטית של תמונה דו מימדית שנוצרת בעיקר בגלל העיכול במדרכה.

ברור היה לי מלכתחילה שהתמונה אינה זיוף בעיקר בגלל הפרטים של המרצפות שנמצאים בצל. אם היה זה זיוף, זה כנראה היה הזיוף הכי טוב בעולם. אבל התמונה שצילמתי מדברת בעד עצמה… (ההבדל היחיד בין התמונה שלי לתמונה שצולמה שהיא שבעוד התמונה שלי צולמה לפני מספר ימים, התמונה המקורית צולמה עמוק בחודשי הקיץ ולכן השמש נמצאת מעט יותר לכיוון דרום (ככל שמתקרבים לחורף הרי, השמש “דרה” במהלך היום יותר לכיוון דרום), אך בלי קשר לזה, ניתן לראות גם בתמונה זו “הבדל” בזווית של הצלליות…

עדכון (22:34): מקור סיפר לנו כי בדיקה שערכה מערכת “ידיעות אחרונות” בעזרת שני מומחים לפוטושופ העלתה גם היא את אותה מסקנה: המומחים העידו שאין סימנים לזיוף, ושהתמונה נראית אותנטית.

צריך להודות שכל סיפור המרגל האיראני שנחשף שנייה לפני שנתניהו עלה על מטוס לארה”ב מריח קצת מוזר, ואפשר להבין אזרחים שמגיבים לכל העניין בספקנות בריאה – אך צריך להיות זהירים ולא להתחיל לחפש קונספירציות בכל מקום תוך כדי הפצה של טענות לא מבוססות.

האם התמונה של המרגל זויפה על ידי השב”כ? האם בכלל מדובר במרגל, או שמא הגירסה של החשוד, לפיה הוא איש עסקים לגיטימי, היא הנכונה? לנו אין מושג – אבל לפני שנאמין למשהו נצטרך תחקיר מעמיק יותר ממשחקי אור וצל מבלבלים בתמונה.

אם נתקלתם גם אתם בתמונה בפייסבוק, אנחנו ממליצים לא לשתף, כדי לא להעצים את המסקנה המוטעית. לפעמים קונספירציה היא כולה קונספירציה.

עמיר שיבי כבר הספיק להכין ממים על פרשת המרגל והצל. לא נופתע אם ממים נוספים יצוצו בשעות הקרובות, ואם וכשזה יקרה נוסיף אותם לסיפור.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן