רשות השידור תפסיק לגבות אגרה מבעלי מכשירים שאינם מחוברים

בשורות משמחות להתחלת השבוע לאנשים שלא ממש צופים בטלוויזיה ועבורם המכשיר משמש מסך בלבד: רשות השידור תפסיק לגבות אגרה מבעלי מכשיר טלוויזיה שאינו מחובר לממיר עיד”ן ‏פלוס (DTT‏) או לאחת מחברות הטלוויזיה הרב־ערוצית ‏(HOT ו-yes‏).

על פי דיווח ב”דה מארקר”, הרשות תחדל מגבייה על בסיס טענת “פוטנציאל קליטה” כפי שעשתה בשנתיים האחרונות, ואף תשיב כספים למי שנגבתה ממנו האגרה על בסיס אותו טיעון. הנזק הכספי לרשות השידור עשוי להגיע עד עשרות מיליוני שקלים בשנה.

המאבק הציבורי נגד אגרת הטלוויזיה החריף בשנים האחרונות, והתנהל ביתר שאת גם בפייסבוק. מ-2011 הופסק השידור האנלוגי של שידורי טלוויזיה בישראל, כך שמי שאין ברשותו ממיר עיד”ן או מנוי לחברת טלוויזיה, לא יכול לקלוט את שידורי הערוץ הראשון. למרות זאת, אגף הגבייה ברשות השידור המשיך לגבות מאזרחים אגרה, גם כשהוכיחו כי מסך הטלוויזיה שברשותם משמש כמוניטור ומחובר למחשב או DVD בלבד. הרשות עשתה זאת בטענה ל”פוטנציאל קליטה עתידי”.

בעקבות תביעה ייצוגית שהגיש נגד רשות השידור משרד עורכי הדין יעקב פינק ועו”ד אסף פינק, אישר בית המשפט המחוזי בירושלים הסכמה אליה הגיעו הצדדים והעניק לה תוקף של פסק דין. על פי הסיכום, רשות השידור תפסיק לגבות אגרה מכל מי שאין ברשותו ממיר דיגיטלי או מנוי לחברות הטלוויזיה הרב־ערוצית. מי שברשותו מסך טלוויזיה המשמש כמוניטור בלבד יוכל להוריד טופס הצהרה מאתר רשות השידור ‏(החל מבעוד כשבועיים‏), לפיו אין ברשותו מנוי לחברות הטלוויזיה או ממיר דיגיטלי, וישלח לאגף הגבייה כדי לאפשר פטור למשך שנה מתשלום האגרה. הלקוחות יצטרכו למלא את טופס ההצהרה מדי שנה במשך שלוש שנים, ולאחר מכן יקבלו פטור מתשלום לצמיתות – עניין מעיק כשלעצמו.

מי ששילם אגרה בין יולי 2011 ליולי 2013 תחת מחאה כי אין ברשותו ממיר, יוכל לקבל את כספו בחזרה. לשם כך עליו למלא טופס אחר, ולהציג העתק מכתב, פקס או מייל המעיד על כך על כך שהגבייה נעשתה על אף שאין ברשותם ממיר דיגיטלי, וכן להציג הצהרת עורך דין על אמיתות הדברים כדי לקבל את כספם בחזרה. צרכנים שאין ברשותם ממיר דיגיטלי ונמצאים כעת במסגרת הליכי גבייה מול הרשות – יוכלו להשתמש בטופס ההצהרה כדי לעצור את תהליך הגבייה. על פי הערכה, כ-30,000-10,000 בתי אב עשויים לדרוש את כספם בחזרה עקב פסק הדין, והמשמעות הכספית לרשות השידור היא נזק של עד עשרות מיליונים בשנה. חבל שנדרש כל כך הרבה זמן להגיע להחלטה המתבססת על עקרונות צדק כה בסיסיים, וגם כשהחלטה כזו מתקבלת היא מטילה על צרכנים שאינם רוצים כל קשר לרשות השידור עול ביורוקרטי מיותר. לפסק הדין.

תמונת שער: עזרא פרג’. דרך רשות השידור, נציב קבילות הציבור

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן