האם אפשר לעשות פופקורן עם טלפון סלולארי?

לאחרונה מסתובבים ברשת סרטונים שמראים את הדבר הבא: כמה מכשירים סלולאריים מכוונים בצורה מאיימת אל גרגרי תירס, ואז, כאשר מחייגים אל המכשירים, תוך שניות הגרגרים מתפקעים לפרחוני פופקורן קופצניים. משעשע ברגע הראשון, אך די מטריד לחשוב שאת מטגן המוח הזה אנחנו מצמידים לאוזן כמעט בלי חשבון.

לכאורה זה אפשרי. טלפונים סלולאריים משדרים וקולטים גלים אלקטרומגנטיים בתדר שמתאים לקרינת גלי מיקרו (שזה בערך 1 ג’יגה הרץ), ועם גלי מיקרו, כולנו יודעים, אפשר להכין פופקורן.

בפועל, גלי מיקרו מחממים מים, והם עושים זאת בכך שהם מעלים את אנרגיית התנועה של מולקולות המים (חומר יבש לא יתחמם במיקרוגל). חימום המים בתוך גרעין התירס הופך אותם לאדים, דבר שמעלה דרמטית את הלחץ הפנימי בגרגר – ממש כמו לחמם קופסת שימורים סגורה. הלחץ הולך וגדל עד שהוא גובר על חוזק המעטפת ואז מתרחש פיצוץ בזעיר אנפין – פצפוצון.

אז אם אפשר לעשות פופקורן עם גלי מיקרו, וכי למה שלא נוכל להשתמש בגלי מיקרו שנפלטים ממכשירים סלולאריים?
אלא שכאן נכנס עניין כמותי פשוט: ההספק של קרינת מיקרו ממכשיר סלולארי הוא 1 וואט בעוד שההספק שמייצר המגנטרון (מחולל הגלים) שבמיקרוגל מגיע בערך ל-1000 וואט. חתיכת הפרש.

אם תשימו חופן גרגירי תירס במיקרו-גל על העצמה המירבית, הלבנבן הראשון לא ייווצר לפני שתחלוף דקה תמימה. כלומר, דרושות 1,000 דקות לפחות עד שטלפון סלולארי יצליח לספק אותה רמת אנרגיה הנחוצה להפוך גרגר תירס לפופקורן . למעשה, זה עוד הרבה יותר מכיוון שהאנרגיה הנפלטת מסלולארי מתפשטת לכל הכיוונים ורק חלק קטן יחסית מגיע לגרגר, שלא כמו במיקרו-גל שבו הקירות מחזירים את הקרינה פנימה כמו מראות. מכאן, שעלכם לכוון את הסלולארי שלכם משהו כמו 10 שעות רצופות לעבר גרגר תירס מבוהל כדי לגרום לו להפוך לתפרחת, וגם זה לא בטוח, כי בזמן זה הוא מאבד את החום שהשקענו בו לסביבה.

אז איך בכל זאת? הרי ראינו במו עינינו ב-YouTube? האם יש משהו מדעי יותר מתצפית ישירה?
והתשובה: מעבר לטריקים זולים של עריכה (שזה כנראה רוב הקליפים), ניתן להשיג את האפקט על ידי הצמדת מגנטרון (שאותו מפרקים מתוך המיקרוגל) לחלק התחתון של השולחן, כפי שמודגם בקליפ הבא:

Cell Phone Popcorn Hoax Revealed. – video powered by Metacafe

אזהרה חמורה:
מה שרואים פה הוא בגדר סכנת נפשות אמיתית למי שאינו בעל מקצוע עם ידע בקרינת מיקרו, שאמנם אינה מייננת (כמו קרני רנטגן) אך יכולה בהחלט לגרום לעיוורון. אפילו פתיחה של גוף המיקרו-גל כשהוא מנותק עלולה להסתיים בהתחשמלות קטלנית עקב התפרקות של קבלים רבי עצמה. לא לנסות בבית!

לקריאה נוספת:
אוקיינוס (כמעט) בלתי נראה – על קרינה אלקטרומגנטית בשפה קלה
האם ניתן לבשל ביצה עם טלפונים סלולאריים? – הסבר ממצה מתוך בלוג מעולה

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן