הדברים שחשוב לדעת על HbA1C

מחלת הסוכרת היא ללא ספק מחלה מודרנית ומאוד נפוצה. ככל שעוברות השנים אחוז האנשים שחולים בה גדול יותר. זו בדיוק הסיבה שבגללה אנחנו רואים היום גם עוד ועוד פתרונות ודרכי התמודדות עם המחלה. מי שחולה בסוכרת צריך לנהל את המחלה, להיות עם היד על הדופק ולדעת מה רמות הסוכר בדם שלו. כאן נכנסת לתמונה בדיקת HbA1C. בדיקה זו מספקת תמונת מצב של רמות הסוכר הממוצעות בדם במהלך שלושת החודשים האחרונים. בצורה כזאת היא מציעה תובנות יקרות ערך לגבי ניהול הסוכרת של המטופל. הבנת תפקידו של HbA1C בהקשר הרחב יותר של טיפול בסוכרת חיונית הן למטופלים והן לרופאים המומחים בתחום.

המשמעות של בדיקת HbA1C

HbA1C הוא אינדיקטור קריטי המשמש בניהול ובניטור סוכרת. הוא מייצג את אחוז הגלוקוז (סוכר) הקשור כימית להמוגלובין בתאי דם אדומים. מכיוון שתאי דם אדומים חיים כ-3-4 חודשים, בדיקת HbA1C משקפת את רמות הסוכר הממוצעות בדם בתקופה זו. מאפיין ייחודי זה הופך את הבדיקה הזאת למדד אמין יותר לבקרת סוכר בדם לטווח ארוך בהשוואה לבדיקות סוכר יומיות בדם. התהליך שבו גלוקוז נקשר להמוגלובין ידוע כגליקציה. ככל שרמות הסוכר בדם עולות, יותר גלוקוז נקשר להמוגלובין, מה שמוביל לאחוז HbA1C גבוה יותר. לפיכך, בדיקת HbA1C  מספקת תמונה מקיפה של בקרת הסוכר בדם.

מדוע הבדיקה הזאת כל כך חשובה למי שחולה בסוכרת?

זה לא במקרה שחולי סוכרת רבים מכירים את הבדיקה הזאת ועוברים אותה מידי פעם. המשמעות של בדיקת HbA1C ברורה: בעזרתה גם הרופא וגם החולה יכולים להבין האם הסוכרת אצל החולה, לאורך הזמן, נמצאת בשליטה או לא. מדובר כאן על בדיקה שלמעשה נותנת לנו אינדיקציה ברורה ויציבה לאורך הזמן. ניטור קבוע של רמות ה-HbA1C מסייע בזיהוי מגמות בשליטה על רמת הסוכר בדם, ומאפשר התאמות בזמן לתוכניות הטיפול. גישה יזומה זו יכולה להפחית משמעותית את הסיכון לסיבוכים הקשורים לסוכרת, כגון מחלות לב וכלי דם, אי ספיקת כליות ועוד. עבור אנשים החיים עם סוכרת, שמירה על רמות הסוכר בטווח היעד שנקבע ע”י הרופאים היא קריטית למניעת סיבוכים מורכבים.

מתי בפועל צריך לבצע בדיקה מסוג כזה?

ראשית, כדאי לדעת שכאשר מדברים על בדיקת HbA1C מדברים על בדיקה פשוטה. עושים אותה בעזרת דגימת דם ואת התוצאה מקבלים במהירות. לא מדובר על בדיקה מורכבת, בעייתית או אפילו כואבת, כך שברור מדוע מומלץ לבצע אותה כשצריך. ברוב המקרים למי שחולה בסוכרת מומלץ לעבור את הבדיקה הזאת בכל 3-4 חודשים. לעומת זאת, עבור אנשים שאובחנו עם טרום סוכרת, ניתן לרוב לבצע את הבדיקה בתדירות נמוכה יותר. במקרים בהם סוכרת אובחנה לאחרונה או אם היו שינויים משמעותיים בתוכנית הטיפול, ייתכן שיהיה צורך בבדיקות תכופות יותר. אחוז ה-HbA1C משקף את רמת הגלוקוז הממוצעת בדם בשלושת החודשים האחרונים. בדרך כלל, עבור אנשים ללא סוכרת, רמת HbA1C מתחת ל-5.7% נחשבת לנורמלית. רמה בין 5.7% ל-6.4% מצביעה על טרום סוכרת, מה שמרמז על סיכון גבוה יותר לפתח סוכרת בעתיד. רמת HbA1C של 6.5% או יותר בשתי בדיקות נפרדות בדרך כלל מאשרת אבחנה של סוכרת. חשוב להבין שככל שמאבחנים סוכרת מוקדם יותר, אפשר להשפיע עליה טוב יותר. לכן, במידה וגם לכם יש סיבה לחשוש שאתם חולים במחלה, מומלץ מאוד לפנות אל רופאים מקצועיים. הם יוכלו לבדוק, לאבחן וגם להציע לכם טיפול שיעזור לכם לשלוט במצב ולהימנע מהחמרה מיותרת.

קרדיט לתמונות PIXABAY

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן