איך מבצעים פירוק שיתוף במקרקעין בצורה בטוחה?

כשמדובר על שיתוף במקרקעין, לרוב מדובר על מצבים שבהם נכסים רשומים תחת בעלותם של שני אנשים או יותר, כאשר לאף אחד מן השותפים אין חלק פיזי אשר הוא רשום עליו באופן בלעדי באותו הנכס. שיתוף במקרקעין יכול להיווצר בדרכים שונות ומגוונות, במקרים מסוימים הוא נוצר מתוך רצון (לצורך הדוגמה: במקרים בהם שותפים עסקיים מחליטים לרכוש יחד נכס מסוים, בני זוג שמחליטים לרכוש דירה יחדיו וכן הלאה) ובמקרים אחרים מחוסר רצון (לצורך הדוגמא במקרים בהם יורשים מקבלים יחדיו מקרקעין כחלק מירושה).

אך מה קורה כאשר מעוניינים לפרק את השותפות ולהספיק לקחת בה חלק? את התשובה לכך תמצאו במאמר הבא.

מה זה פירוק שיתוף?

מהרגע בו נכס נדל”ני נרשם תחת בעלות משותפת של שני שותפים או יותר, הדבר מהווה שותפות במקרקעין. על פי החוק במדינת ישראל, כל אדם שלוקח חלק בשותפות מקרקעין מחזיק בזכות לדרוש את פירוק השותפות בכל רגע נתון, ללא כל קשר לגודל החלק בו הוא מחזיק במסגרת השותפות.

מי מחזיק בזכות לפרק שותפות במקרקעין?

כפי שכבר צוין קודם לכן, לכל אדם אשר לוקח חלק בשותפות מקרקעין יש את הזכות לדרוש את פירוקה בכל עת. אולם, חוק המקרקעין מבחין בין פירוק שותפות מקרקעין שנעשה בחוסר הסכמה לבין פירוק שותפות מקרקעין שנעשה בהסכמה. נציג את ההבדלים:

  • פירוק שותפות במקרקעין בהסכמה – במקרים בהם כל מי שלוקח חלק בשותפות מסכים לפירוק השותפות, תהליך הפירוק יתבצע בצורה מהירה וקצרה. שותף המעוניין לפרק את השותפות ימכור את החלק בו הוא מחזיק ליתר השותפים או שמא לגורם שלישי, אפשרות נוספת העומדת בפני יתר השותפים היא להציע את הנכס למכירה ולחלוק את התמורה המתקבלת ביניהם.
  • פירוק שותפות במקרקעין בחוסר הסכמה – במקרים בהם שותף אחד או מספר שותפים אינם מסכימים לפרק שותפות במקרקעין, בפני השותף המעוניין בפירוק ניצבת אפשרות אחת והיא הגשת תביעה למערכת המשפטית. במקרים מהסוג הזה ,לכל מי שלוקח חלק בשותפות יש את האפשרות להגיש תביעה לבית המשפט בה הוא מבקש ממנו להורות על פירוק השותפות. למערכת המשפטית יש מספר אופציות שונות בהן היא יכולה לנקוט לצורך פירוק השותפות.

הליך גישור לצורך פירוק שותפות רווחי ויעיל

ברוב המקרים, פירוק שותפות במקרקעין שנעשה בהסכמה מלאה של כלל השותפים מוביל בדרך כלל לרווח הכלכלי הגדול ביותר בהשוואה לאפשרויות אחרות הקיימות. לא משנה אם פירוק השותפות הוא על רקע משפחתי או עסקי, הליך גישור מהווה יתרון משמעותי בכל הנוגע להתנהלות נכונה של מכירת המקרקעין או שמא העברת זכויות בין השותפים במקרקעין.

כאשר מחליטים לבצע פירוק שותפות במקרקעין בדרך של הסכמה כוללת בין השותפים, הדבר מהווה יתרון מכל הבחינות מאחר והשותפים יכולים לערוך יחד תכנון מס מתאים ולנהל בצורה הטובה ביותר את עסקת המכירה של המקרקעין על מנת להפיק ממנה את הרווח המקסימלי. במרבית המקרים, אם לא קיימת הסכמה בין השותפים קיים קושי רב לפעול בדרך זו. למידע נוסף בנושא, ניתן להתייעץ עם עורך דין לדיני חוזים או מקרקעין ולקבל תשובות לכל שאלה – ופתרון לכל בעיה.

חלוקה בעין

במקרים של חלוקה בעין בית המשפט מורה על חילוק המקרקעין בדרך התואמת את אחוזי הבעלות של כל אחד מן השותפים או קרובה אליהם. לצורך הדוגמא, נניח כי שני קרובי משפחה הם בעלי אותם אחוזי בעלות על שטח מקרקעין מסוים אותו ניתן לחלק לשני חלקים שווים. בחלק מהמקרים בית המשפט יחליט על חלוקה בעין. במקרים מסוימים אחד מן הצדדים עשוי לדרוש תשלומי איזון, למשל במצבים בהם שני הצדדים מחזיקים באותם אחוזי בעלות על שתי דירות הקיימות באותו בניין, אולם לכל דירה יש שווי אחר. במקרים מסוג זה יבוצעו תשלומי איזון.

מעוניינים לפרק שותפות ולעשות את זה נכון? עו”ד אייל רייפר ממשרד עורכי הדין דרעי רייפר ושות’ ממליץ לכם לבדוק ולהתייעץ עם גורמים מקצועיים המתמחים בתחום, לצורך בדיקה ראשונית של המקרה שלכם ודרכי הפעולה האפשריות ללא התחייבות. לפרטים צרו קשר בטל’ 050-7118585 או פנו דרך האתר – דרעי רייפר ושות.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן