מהי אלימות במשפחה וכיצד ניתן להתמודד איתה

חדשות לבקרים אנחנו עדים למקרים מזעזעים של אלימות במשפחה. אמנם התקשורת מדווחת לרוב רק על מקרי הקיצון, כשאישה נרצחת על ידי בן זוגה, אבל אלימות במשפחה היא סוגייה רחבה וחשובה שיש לתת עליה את הדעת. איך מזהים דפוסים אלימים בבית? מהי אלימות במשפחה ומה ניתן לעשות? כל התשובות בכתבה הבאה!

מתחים ותסכולים בחיים ובעבודה, יחסי תלות הדדית, שהייה ממושכת בחלל אחד, מערכות רגשיות סבוכות, כל אלה יכולים אולי להסביר את העלייה הניכרת במקרי האלימות במשפחה, אך ודאי שלא להצדיק. מה שבטוח, למרות שלעיתים הקורבן חושב אחרת, האשם הוא אך ורק בפוגע.

מהי אלימות במשפחה?

אלימות במשפחה היא לא רק הסטירה או הדחיפה, שלא לדבר על הסכין או האקדח. ההגדרה כוללת כל פגיעה מכוונת בבן משפחה והתנהגות שנועדה לבסס שליטה במערכת יחסים זוגית, בהורות, בין אחים ועוד. 

אלימות במשפחה עשויה לבוא לידי ביטוי בצורה מילולית, כלכלית ומינית ורואים אותה בכל המגזרים, שכבות ההשכלה, ההשתייכות החברתית והמעמד הכלכלי. היא יכולה להתבטא ברמות עוצמה, תדירות ואופנים משתנים, אבל המכנה המשותף בין כל מקרי האלימות במשפחה הוא – שהיא נובעת מהמוטיבציה להחליש ולשלוט.

סוגי אלימות במשפחה

אלימות במשפחה, במובנה הברור היא כמובן האלימות הפיזית. מכה, בעיטה, דחיפה, שימוש בשפת גוף מאיימת להטלת פחד, השלכת חפצים ופגיעה ברכוש. גם התחום המיני משמש את הגבר האלים להשפלה, כשהוא מקיים יחסים בכפייה ומתייחס אליה ככלי לסיפוק יצריו.

אלימות מילולית מתבטאת בכינויים פוגעניים, קללות, צעקות, הטרדות, גערות והאשמות, שמטרתם לגרום לה תחושת נחיתות וחוסר ערך.

אלימות במשפחה יכולה להתבטא גם ביחסי שליטה, רכושנות, חשדנות ואובססיביות, הכתבת המתרחש בבית, הגבלת בת הזוג, הרחקתה מהמשפחה והחברים, הגבלת עבודתה ושליטה בכספי המשפחה.

מהם הסימנים של אלימות במשפחה?

סימנים ראשונים לאלימות במשפחה יכולים להיות פיתוח של דפוסי רכושנות וקנאה בשלב מוקדם של היחסים וחשוב לשים עליהם את האצבע.

מאחר שהתנהגות אלימה ושתלטנית היא דפוס חוזר, אין לצפות שתחלוף מעצמה ויש לפעול בהקדם. היא יכולה לבוא בשל לחץ ותסכול מאירועי או סתם כך. עם הרגיעה באה לעיתים התנצלות, אבל יש לקחת בחשבון שככל הנראה ההתפרצות הבאה בדרך.

מה עושים נגד אלימות במשפחה?

אלימות במשפחה פוגעת במשפחה כולה ולכן חשוב לקטוע אותה בהקדם. תחילה יש לפנות לייעוץ, בקווי חירום או מרכזים לטיפול ומניעת אלימות במשפחה. אנשי המקצוע יפנו לטיפול זוגי או טיפול קבוצתי בגברים אלימים, או ימליצו לפנות למשטרה, להוציא צו הרחקה, לצאת למעון לנשים מוכות או לפנות להתייעצות עם עורך דין אלימות במשפחה , כדי להתחיל הליך משפטי.

פעמים רבות, אלימות מכל סוג במשפחה, היא סיבה להפרדת כוחות, גם כשההחלטה קשה ומלווה בתחושת כישלון. חשוב מאוד לדעת כיצד להיפרד נכון. מתי לעשות זאת, היכן לעשות זאת, להכין תוכנית בסיוע אנשי מקצוע, לפתוח חשבון בנק נפרד, לאתר מקורות עזרה, לשתף אדם קרוב ולעזוב את הבית בהיעדר בן הזוג האלים.

ייעוץ משפטי ע”י עורך דין פלילי אלימות במשפחה

צעד חשוב למיצוי זכויות במקרי אלימות במשפחה, הוא פניה לייעוץ משפטי שניתן ע”י עורך דין פלילי אלימות במשפחה המטפל באלימות משפחה. עבירות אלימות במשפחה, ענף נפרד במשפט המשויך לדין הפלילי, נענשות כיום בחומרה. מדובר בפגיעה מילולית ופיזית בבן משפחה, דהיינו, בן זוג (נשוי או ידוע בציבור), הורים, אחים, אחיות, סבים, דודים ודודות, גיסות וגיסים, אחיינים ואחייניות וקטינים שבחסות הנאשם.

העונש עליהן עשוי להגיע למאסר של עד 4 שנים. אם נגרמה לקורבן חבלה ממשית, יגיע ל-6 שנים בגין תקיפת בת זוג, ו-7 שנים בגין תקיפת חסר ישע. בבית משפט ניתן להוציא צו הגנה במעמד צד אחד, הכולל צו הרחקה, צו איסור כניסה הביתה, איסור להטריד ואיסור החזקת נשק.

לנפגעי עבירת מין או אלימות במשפחה, ישנן זכויות בדין הפלילי והאזרחי כאחת. על פי הדין הפלילי “חוק זכויות נפגעי עבירה” מקנה לנפגעים הגנה משטרתית, עדכון והשפעה בהליך פלילי, מנגד על פי הדין האזרחי עומדות לטובת הנפגעים זכויות לתביעת נזיקין שאינן מחייבות הוכחת אחריות נזיקית לאחר הרשעה פלילית.

קרדיט תמונה FREEPIK

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן