מדענים שיחזרו את הניסוי של מילגרם הזכור לשימצה

הניסוי של מילגרם

אין מי שלמד את תחום מדעי החברה ולא מכיר את הניסוי של מילגרם שנערך ב-1962. ובכן מתברר כי תוצאות הניסוי תקפות גם היום, כאשר 90% ממשתתפי הניסוי החדש הביעו הסכמה “לחשמל” אדם חף מפשע רק משום שאמרו להם לעשות כך. תוצאות אלה אפילו גרועות יותר מממצאי המחקר המקורי.

“הניסוי של מילגרם שנערך לפני חצי מאה ביקש לבחון ציות לסמכות”, כותבים צוות החוקרים, “מתברר כי רוב מדהים של נבדקים עדיין מוכנים לחשמל אדם חף מפשע גם היום”.

הניסוי מעורר המחלוקת, שנערך לראשונה על ידי חוקר הפסיכולוגיה סטנלי מילגרם, התבסס על התנהגותם של גרמנים רבים שפעלו בשלטון הנאצים. מילגרם תהה אם הם היו רשעים מטבעם או שנכנעו בקלות לפקודות של דמויות סמכותיות.

כדי לבחון את התיאוריה שלו, משקיף – שפעל כחוקר סמכותי – עמד בחדר לצד נסיין שישב מול לוח בקרה עם כפתורים ומיקרופון. החוקרים ביקשו לשאול סדרת שאלות את המרואיין בצד השני של המיקרופון.

אם הנשאל שגה בתשובות, היה על הנסיין ללחוץ על הכפתור הראשון, ששלח שוק חשמלי קטן למרואיין, שהתפתל בכאב. בהמשך המראיין שואל עוד ועוד שאלות, ובכל פעם שקיבל תשובה שגויה, הוא שלח זרם חשמלי חזק יותר למרואיין.

שחזור של ניסוי מילגרם על ידי אמן האשליות הבריטי דרן בראון לפני כמה שנים

המרואיין לא חושמל למעשה בניסוי החדש. זה היה שחקן שהחוקרים אמרו לו מראש לטעות בחלק מהתשובות ולהגיב כאילו חושמל בעוצמות גוברות. כדי לתרום אמינות למחקר, המרואיין קיבל זרם חשמלי קטן מאוד שעזר לו “במשחק”.

התכלית של הניסוי החדש הייתה לבחון לאורך כמה זמן ימשיכו המראיינים בניסוי בטרם יסרבו להשתתף בו יותר. חלק מהמשתתפים שאלו לפשר המעשים שלהם או ביקשו “מהמדען” המשקיף לדעת מה הם עושים למרואיין או מחו בפניו אך הוא מצדו רק אמר להם להמשיך.

אם היה נדמה כי רוב האנשים היו מסרבים ליטול חלק בניסוי בשלב מאוד מוקדם מתברר שלא. רוב המשתתפים המשיכו עד הסוף. כך אנשים “רגילים” מסכימים לעשות דברים איומים רק משום שאנשים בעמדות סמכות אמרו להם לעשות כך.

המחקר החדש, שפורסם בכתב העת Social Psychological and Personality Science, נערך בפולין ב-2015 והיה לניסוי מילגרם הראשון שנערך במזרח אירופה. העובדה כי 90 אחוז מהמשתתפים הסכימו להמשיך בניסוי עד הסוף אמנם מדאיגה אבל כדאי לציין כי רק 80 אנשים השתתפו בניסוי – מדגם קטן למדי.

כאשר הסַמְכוּתָנוּת נמצאת בעליה בכל העולם, מארצות הברית ועד רוסיה, ועננים שחורים מכסים את שמי הדמוקרטיות, הניסוי של מילגרם רלוונטי יותר מאי פעם. האם אנשים רגילים ימשיכו לעשות דברים איומים בציווי משטרים סמכותנים אפלים? המחקר החדש מרמז שכן.

עם זאת, חשוב להדגיש קרן אור קטנה. צוות החוקרים מאוניברסיטת SWPS גילו כי “מספר המשתתפים שסירבו לבצע את הוראות הניסוי היה גדול פי שלושה כאשר האדם שביקשו לחשמל מהצד השני היה אישה”.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן