מי שקצת מכיר את ההיסטוריה של התקשורת בישראל יודע כי למדיה החדשה היה תפקיד חשוב בהתפתחות שלה. ההשקה של ynet, למשל, הייתה על רקע השביתה הגדולה של עובדי הדפוס ב”ידיעות אחרונות” בשנת 2000.
ההכרזה של תאגיד השידור הציבורי החדש הערב על השקת תוכנית ביקורת התקשורת בשבוע כזה עשויה להיות מכרעת לא פחות, כאשר אי אפשר להתעלם מרקע הדברים.
בתאגיד השידור עלו הערב עם תוכנית ביקורת תקשורת חדשה שמופצת דרך בדף הפייסבוק. התוכנית, בהגשת לי-אור אברבך, תעסוק בשבוע החולף בתקשורת וכן, גם בסערת התאגיד.
השבוע הודיעו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ויו”ר ההסתדרות, אבי ניסקורן, במשותף על דחיית מועד העלייה לאוויר של תאגיד השידור הציבורי מאוקטובר 2016 לשנת 2018.
ההחלטה עוררה ביקורת רבה בקרב חברי הכנסת ואנשי תקשורת. משמעות ההחלטה, בפועל היא סגירת התאגיד בתקופה גורלית לחופש התקשורת בישראל מאחר ולא יהיה לו תקציב לשלם לכל העובדים שקלט.
בתאגיד מיהרו להגיב בפייסבוק בסרטון משעשע עם מסר פמיניסטי:
בבלוג התאגיד הספירה לאחור נמשכת כסדרה:
משרד התקשורת אינו מתכוון להקצות תקציב נוסף למימון הדחייה, אלא להסיט את התקציב השנתי של התאגיד, שעומד על כ־640 מיליון שקל, אל כונס הנכסים של רשות השידור כדי שתמשיך לפעול בינתיים.
אלא שיש צורך בחקיקה חדשה לצורך דחיית הסגירה של רשות השידור. במשרד התקשורת מסרו כי יגישו את הצעת החוק החדשה על שולחן ועדת השרים לחקיקה עוד החודש.
הנימוק שנמסר להחלטה היה כי בתאגיד לא יהיו מוכנים לתחילת השידורים באוקטובר, טענה שבתאגיד דחו על הסף. במשרד התקשורת לא אמרו מה יעלה בגורל העובדים שחתמו על חוזים בתאגיד ועובדי רשות השידור שאמורים לעבור לעבוד בו.
בשלב זה עדיין לא ברור אם ראש הממשלה יצליח בתוכניתו לחסום את תאגיד השידור הציבורי החדש ולהישאר עם רשות שידור חצי מפורקת וכנועה אם כי הוא כלל בהסכמים הקואליציוניים מבעוד מועד סעיף שמחייב את כל סיעות הקואליציה להצביע עימו ביוזמות חקיקה שעוסקות בתקשורת.
התוכנית החדשה מצטרפת לכמה סדרות קודמות שהושקו בדף הפייסבוק של תאגיד השידור הציבורי בשבועות האחרונים.
עם התחלת השידורים בפייסבוק בתאגיד קובעים עובדות בשטח. אם יותר תוכניות ישודרו בפייסבוק בתאגיד עשויים לצרף בצד שלהם טיעונים כבדי משקל: צופים שכבר עוקבים אחר תוכניות הערוץ והאנג’ייג’מנט של הציבור – ככח נגד אלה שרוצים למנוע לחסום את השידורים.
ומחשבה אפילו יותר מרחיקת לכת: במציאות התקשורתית של היום תאגיד שידור ציבורי חייב להפגין נוכחות קודם כל בדיגיטל. כך שההחלטה לפתוח עם השידורים בפייסבוק – בין אם הייתה מתוכננת בראש או התקבלה כתגובה למהלך השחמט של ראש הממשלה השבוע – היא מהלך טקטי נכון.