בתי מלון וסרטי אימה תמיד הלכו יד ביד. יש אנשים שמסרבים בתוקף להתארח בחדר 237 וגם החדרים האחרים עלולים להיות די קריפיים. המסדרונות הארוכים, בייחוד במלונות ישנים, מעוררים חשש מפני הופעת האחיות “גריידי” מסרטו הקלאסי של סטנלי קובריק “הניצוץ” מ-1980, בכיכובו של ג’ק ניקולסון.
כזכור, הסרט על פי הספר של סטיבן קינג מ-1977, מתאר את תהליך אובדן שפיותו של סופר השוהה עם משפחתו במלון מבוסס לתקופת החורף. לעתים המציאות מתערבבת עם הסרט, לפחות בדימיון של המעריצים.
תמונה שצילם תייר במלון ששימש השראה לכתיבת “הניצוץ” מתעדת כביכול שתי דמויות רפאים עומדות על קצה המדרגות: אישה בביגוד תקופתי ליד ילדה.
הנה:
By golly! I think I may have captured a #ghost at #StanleyHotel. #EstesPark
A photo posted by Henry Yau (@ares415) on Apr 12, 2016 at 7:33am PDT
התייר הנרי יאו צילם את התמונה הזו במלון סטנלי באסטס פארק, קולורדו.
קינג קיבל את ההשראה לכתוב את “הניצוץ” לאחר שהוא ואשתו בילו את הלילה במלון סטנלי בספטמבר, 1974. קינג כתב על כך: “היינו האורחים היחידים במקום. הם עמדו לסגור את המלון למחרת לתקופת החורף. כאשר שוטטתי במסדרונות זה נראה כמו המיקום המושלם – אולי הארכיטיפי – לעלילת רוחות”. בספר המלון נקרא “דה אוברלוק”. קינג, אגב, לא אהב במיוחד את הסרט.
יאו סיפר ל-KPRC2 כי כאשר ביקר במלון המפורסם הוא ביקש לצלם את גרם המדרגות. “כאשר התבוננתי לא היה שם איש”, הוא אמר, אך כאשר צפה בתמונה “הרוחות” הופיעו.
התמונה הפכה ויראלית וגרמה לאנשים רבים להתבטא בעניין. הרבה מגיבים מאמינים כי רוחות נראות בתמונה ויש כאלה שטוענים כי לא ניתן להסביר את התמונה. אך לאחרים יש דווקא הסבר לא רע. החוקר קני בידל מהפודקאסט Geeks & Ghosts הסביר כי יאו השתמש במצב פנורמה בצילום האייפון שלו כדי לתעד את כל גרם המדרגות. במצב פנורמה המצלמה לא מצלמת תמונה אחת אלא סדרה של תמונות שמחוברות זו לזו. מה שיוצר כשלים בתמונה, בין השאר אשליות. טאמבלר בשם Panorama Fail מתעד עשרות מקרים דומים.
סביר להניח ש”הרוח” היא בסך הכל אורחת במלון שתועדה כאשר ירדה במדרגות במשך מספר שניות, אומר בידל. הוא מציין גם שבעיון מקרוב בתמונה נראה כי הרוח לכאורה הראשונה והרוח לכאורה משמאלה נראות דומות, בגובה, בשיער, בכתפיים ובשמלה. “זו הכפלה של אותו אדם ולא משהו אחר”, הוא מסכם. האפקט הזה נגרם בגלל תאורה קלושה, קצב סריקה נמוך שנובע מכך שהמצלמה מנסה להשיג חשיפה רבה יותר של אור, והתזוזה של האדם שיורד במדרגות.
יאו טוען כי אינו זוכר אדם שירד במדרגות כאשר תיעד את התמונה, אבל סביר להניח כי הוא היה שקוע בצילום ופשוט לא שם לב לאישה. השילוב של האפקט, התמונה שהצלם העלה למדיה החברתית והעובדה שמדובר במלון מפורסם עוררה את הבאזז במקרה הזה.
ויש גם אפשרות אחרת. מלון סטנלי משווק עצמו כיעד על טבעי ופונה לתיירים חובבי רוחות מכל העולם על אף ש”הניצוץ” בכלל התבסס על צילומים חיצוניים של מקום אחר, טימברלין לודג’ באורגון וצילומי הפנים נערכו באנגליה. זה לא מה שמנע מאנשים רבים להאמין כי המקום רדוף רוחות.
זה קורה בגלל תהליך שנקרא הטרמה שבו הציפיות שלנו עשויות להשפיע על הפרשנויות שלנו למציאות. במובן מסוים אנחנו עשויים לראות את מה שאנחנו מצפים לראות – ובכלל זה רוחות. גם אם המלון לא “בישל” את התמונה לא מן הנמנע כי יחסי הציבור שהיא מספקת לו משרתת אותו היטב. גם במקרה זה סביר להניח כי מי שרדוף הם בני אדם ולא המלון.