בעוד אימייל נראה כמו מדיום שמתיישן במהירות בעידן של ווטסאפ, יש משלוחים שעדיין מתבצעים בשיטה האנלוגית. תפוחי אדמה, למשל. אך מתברר כי גם במשלוחי ירקות יש מקום לחדשנות.
בחודש מאי, 2015, בחור בן 24 בשם אלכס קרייג הקים עסק בדאלאס למשלוח תפוחי אדמה עם מסרים אישיים עבור 8 עד 10 דולרים לתפוח אדמה. חברה שלו אמרה לו אז כי מדובר ברעיון הכי מטופש אי פעם. אך תוך יומיים הכניס Potato Parcel סכום של כ-2,000 דולרים.
A photo posted by Potato Parcel (@potato_parcel) on Mar 4, 2016 at 10:18am PST
חמישה חודשים לאחר מכן, קרייג מכר את העסק ליזם רייד בקהיט עבור 40,000 דולרים.
Potato Parcel שפועל היום מסאן ברונו, קליפורניה, קונה תפוחי אדמ מחנויות ירקות מקומיות ומשתמש בטוש כדי לכתוב מסרים ללקוחות. בחודש פברואר הוא רשם 25,000 דולרים בהכנסות, שיא של כל הזמנים. “יש משהו בקבלת תפוח אדמה בתוך קופסה – משהו שאנשים לא שוכחים”, אמר בקהיט לאתר Quartz. המכירות הכפילו את עצמן מאז השקת החברה, ונוספו מוצרים חדשים כמו Potato Pal (תמונות של אדם על תפוח אדמה) ו-Potato Postcard (גלויה על גבי תפוח אדמה). יש גם תפוחי אדמה נושאיים על פי חגים (למשל, תפוח אדמה מפחיד שנראה כמו דלעת). בוולנטיינז האחרון תפוחי האדמה האישיים התגלו כמתנה פופולרית לחג באופן מפתיע. המכירות ב-12 הימים הראשונים של פברואר הסתכמו ביותר מ-1,000 דולרים ביום.
בקהיט רוצה להפוך את Potato Parcel לעסק גלובלי ולהתרחב לבריטניה, קנדה ואוסטרליה. עם זאת, בניגוד לטכנולוגיה מתקדמת, לסטארטאפ שהנכסים שלו תפוחי אדמה אין קניין רוחני שמונע מאחרים להעתיק את עסקיו. וכך נולדו החקיינים כמו Mystery Potato ,Mail a Spud ו-Potato in the Post. “למתחרים אין תנועת גולשים ברשת כמו שיש לנו”, טוען בקהיט, “הם גם לא חדשנים כמונו. אף אחד מהם לא מוסיף תמונות לתפוחי אדמה”.
SKY GOT MY POTATO PARCEL!!!!!!!!! @Skylerfg pic.twitter.com/5qlUdobUNt
— Kalli (@kmanlypv) February 20, 2016
אפשר לטעון שכל זה נשמע מטופש למדי וקשה להתכווכח עם הקביעה הזו. עם זאת, ה”סנאפצ’טיזציה” של משלוחי תפוחי אדמה מצביע על תהליך מעניין, שבו גם שירותים שהיו בעבר לחלוטין לא דיגיטלים מתחילים לשאת מאפיינים של תרבות רשת. כאשר אנשים משלמים על שק תפוחי אדמה עם מסרים אישיים הם משלמים למעשה עבור סגנון החיים שהם רוצים לעצמם, לא עבור המוצר הפיזי.
בחוכמת השיווק הקטנה הזו טמון פוטנציאל חדשנות עצום לשירותים שעדיין פועלים בשיטה הישנה. בעולם שכולו רשת, תפוח אדמה הוא לא רק תפוח אדמה. זה שק תפוחי האדמה הלוהט עליו יושבת Potato Parcel.
A photo posted by Potato Parcel (@potato_parcel) on Mar 2, 2016 at 10:43am PST