ניסוי חדש בטיפול נגד סרטן השד השיג תוצאות “מדהימות” עם קומבינציית תרופות

סרטן השד הוא הסרטן הנפוץ ביותר שתוקף נשים הן במדינות מפותחות והן בעולם המתפתח. בשלב זה, גילוי מוקדם היא הדרך הטובה ביותר להגדיל את הסיכוי להתמודד עם המחלה ולשרוד אותה. יש בנמצא טיפולים שונים שנועדו להילחם בגידולים. אולם על אף ההתפתחויות הרפואיות, יותר מחצי מיליון נשים מתות מדי שנה בגלל המחלה.

מחקר חדש שהוצג בוועידת אירופה למלחמה בסרטן השד באמסטרדם גילה כי שתי תרופות חדשות עשויות להשמיד סוגים מסוימים של סרטן השד ב-11 ימים בלבד. משמעות הממצא המפתיע, שהתקבל מניסוי מחקרי במימון בריטניה, הוא כי ייתכן וחלק מהנשים שסובלות מסרטן השד לא יזדקקו לכימותרפיה. 

הניסוי נועד לבחון את ההשפעה של הרצפטין ולפטיניב, שתי תרופות נפוצות נגד סוג אחד של סרטן השד, בעקבות ניתוח להסרת גידול וכימותרפיה קונוונציונלית. שתי התרופות פועלות על ידי מניפולציה של חלבון בשם HER2, שתורם לגידול של סוגים מסוימים של סרטן השד, כולל כמה סוגים אגרסיבים במיוחד של המחלה.

במסגרת הניסוי 257 נשים עם סרטן שד HER2 קיבלו את התרופות בקומבינציה לאחר שאובחנו, לפני ניתוח כריתה שהן היו אמורות לעבור. אצל 11% מהמטופלות הסרטן נעלם לחלוטין תוך פחות משבועיים, ואצל 17% נוספות הגידול הצטמקו משמעותית.

צוות החוקרים הופתע לגלות כי התרופות הנפוצות האלה בשלבי טיפול אחרים עשויות גם לסייע משמעותית לרפא מקרים מסוימים של סרטן שד. סרטן שד שמתפתח בגלל HER2 נודע גם כסוג שנוטה יותר לחזור מסוגים אחרים, כך שהמחקר הזה, על אף שהוא מצומצם בהיקפו, עשוי לעודד מאוד נשים שסובלות מסרטן זה.

תופעות הלוואי של כימותרפיה קונוונציונלית ידועות היטב: אובדן שיער, הקאות, עייפות גדולה ואף השפעה שלילית על תפקוד פונקציונלי במקרים מסוימים. סבב טיפולים עשוי לארוך עד כמה חודשים וגם אז, אין בו תמיד כדי לרפא את החולה מסרטן. משמעות הגילוי החדש היא כי חולות מסוימות לא יזדקקו כלל לכימותרפיה או אפילו לניתוח.

סמיה אל קאדי, מנהלת האגודה למלחמה בסרטן השד בבריטניה, אמרה כי על אף שמדובר במחקר בשלב מוקדם, יש בכוחו להביא לשינוי דרמטי בטיפול במחלה, על פי הגרדיאן. “בשלב זה המירשם להרצפטין ניתן רק יחד עם כימותרפיה ולא בנפרד”, היא ציינה, “לכל חולי הסרטן הזכות להתנסות בניסויים יעילים קלינית”.

חשוב לציין כי סרטן השד זו מחלה מורכבת. למעשה, מדובר בעשר מחלות שונות אשר לכל אחת מהן נטיות התפתחות שונות ושיעורי הישרדות שונים. יש לרפואה עוד דרך ארוכה לעשות לפני שתוכל לרפא את כולן. עד אז, מחקרים כמו אלה מספקים לרופאים כלים אפקטיבים נוספים איתם הם יכולים לטפל במחלות האלה.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן