ההתמודדות על דונלד טראמפ על מועמדות הרפובליקנים לנשיאות ארצות הברית אולי נראתה לרבים כבדיחה או תרגיל יחסי ציבור, אך מתברר כי האיש מתוחכם וערמומי יותר מכל מבקריו. דיווח חדש באתר “פוליטיקו” מגלה כי טראמפ תכנן את כל צעדיו שנים מראש והוא ידע בדיוק מה צריך לעשות כדי להצליח.
על פי הדיווח, אנשי המפלגה הרפובליקנית נפגשו עם טראמפ לפני שנתיים וביקשו ממנו להתמודד על כסא מושל ניו יורק. להפתעתם, טראמפ סירב ואמר שישמח להיעזר בהם כאשר ירוץ לנשיאות. “אני מתכוון להתמודד ולנצח”, אמר טראמפ לקבוצה, “אכנס לזירה והסקרים ישתוללו. אשאב את כל האוויר מהחדר. אני יודע איך להפעיל את התקשורת והם לא יסיטו את אור הזרקורים ממני”.
טראמפ ידע שהעובדה שהוא סלב והתרגילים מושכי האש שלו תספק לו תקשורת חינמית בהיקף אדיר. על אף שהרפובליקנים פקפקו בכך, טראמפ אמר להם שהוא ישלוט במירוץ כאשר יבזבז הרבה פחות כסף ממתחריו על פרסום ממומן.
“אתה לא יכול לקחת את הנשיאות באמצעות מדיה חינמית (earned media)”, אמר לטראמפ אחד המשתתפים בפגישה. המיליארדר הביט בו, שתק לרגע וענה: “אני חושב שאתה טועה”.
טראמפ צדק. היכולת לשלוט בנרטיב, לכוון את עוצמת הסיקור בתקשורת, לגרום לך שהיא תרצה בכך אפילו יותר מהמועמד עצמו. היכולת הזו של טראמפ הפכה את ההתמודדות הרפובליקנית על ראשה. הוא שם את עצמו בלב ההתמודדות ושאר המתמודדים אלמונים לצדו. הוא יודע איך לקבל כותרות עם הערות שערוריות על נשים או מוסלמים או מקסיקנים או נכים. טראמפ יודע את מה שמירי רגב ואורן חזן בישראל יודעים – הבאזז הוא המסר. זה לא כל כך חשוב מה אמרת – הכל כדי לשלוט במעגל התקשורתי.
טראמפ הוא הכל מלבד טיפש או שולף מהמותן. הוא לא מאמין בחצי מהשטויות שהוא אמר ועשו באזז. על פי הדיווח הזה, הכל תוכנן כדי לשטות במדיה לצרכים שיווקיים כדי לממן עבורו את הקמפיין. טראמפ יודע כי אם ייבחר לבסוף לנשיאות ארצות הברית הוא יוכל בקלות לסגת מדבריו ושום דבר כבר לא ישנה אז.
טראמפ הוא איש תקשורת. הוא מבין את הדינמיקות. הוא יודע שהמעניין מנצח את האינפורמטיבי. בדירוג על פי עניין ובאזז טראמפ הוא המועמד המוביל היום והרבה אחריו הילארי קלינטון המשעממת.
סיקורי המועמדים בתקשורת. מקור: אטלנטיק
לכן הנאומים של טראמפ הם תמיד במתכונת של סטנד אפ ולא הקראה של נקודות ממצגת. הגישה הזו של טראמפ היא שמאפשרת לו לומר כל דבר, ולדעת שאנשים יצפו בזה וידברו על זה. זה לא אומר שאין לטראמפ שליפות (כמוה ההערה על כך שמקסיקנים הם פושעים ואנסים), אבל גם אלה אינן פליטות פה אלא התבטאויות שנאמרו בידיעה שהן יזכו אותו בכותרות ויסייעו לו בקמפיין.
טראמפ יודע שאמריקנים ממצא מקסיקני ממילא לא יצביעו עבורו, אך הסיקור התקשורתי העצום לו יזכה יסייע לו ברכישת מצביעים רבים אחרים. ההתמודדות של טראמפ היא תרגיל שיווקי מבריק. זה לא משנה מה הן עמדותיו הפוליטיות האמיתיות ובמה הוא מאמין וגם קשה לדעת. מה שעומד לבחירה אינו המצע האידיאולוגי של טראמפ או הדרך שלו אלא המותג טראמפ ושום דבר אחר מלבד זאת.
תמונת שער: Shutterstock