אם אתם מתקשים להבדיל לעתים בין לוגו שצייר ילד חמוד בין שש בשש דקות לסטודיו למיתוג שהעסיק עשרות עובדים על פרויקט אסטרטגיית מיתוג שנמשך שנתיים, הדוגמאות הבאות לא יעזרו לכם במיוחד.
Uber השיקה עיצוב חדש ללוגו שלה אתמול לאחר שנתיים של פרויקט מיתוג והתוצאה נראית כמו תרגיל בציור גיאומטרי למתחילים.
הלוגו הישן של Uber
בתיאור פלצני של התהליך, מנכ”ל ומייסד Uber טראביס קאלאניק, השווה בין המיתוג מחדש של Uber לשיפוט נמהר של אדם עם תסרוקת רעה.
הלוגו החדש של Uber
בסרטון שפורסם בבלוג של Uber ומלווה את ההשקה מתוארת המחשבה מאחורי המיתוג מחדש: ביטים, יחידות המידע הקטנות ביותר בעולם הדאטה, ואטומים, אבני היסוד של החומר, משתלבים יחד. וואו! בסרטון היומרני להביך הזה, Uber לוקחת לעצמה את הקרדיט על החיבור בין “שתי יחידות שמתקיימות בעולמות שונים לחלוטין כדי ליצור…שירות מוניות בהזמנה. מודעות עצמית וענווה הן תמיד בחוסר בעולמות האלה.
A look 5 years in the making—see how our journey with you shaped who we are. https://t.co/Ff5e6x8XJvhttps://t.co/cWD59Wwm6U
— Uber (@Uber) February 2, 2016
Uber זנחה את הלוגו השחור-לבן שלה שקאלאניק מתאר כ”מרוחק וקר” באמצעות הוספת צבע כחול לאפליקציית Rider וצבע אדום לאפליקציית השותפים שלה. זה קרה באותו יום בו אלפי נהגי Uber בניו יורק וסאן פרנסיסקו הפגינו במחאה על הפחתת התגמולים שהם מקבלים מהחברה ופגיעה בזכויות העובדים.
ואם אנחנו בעניין של לוגואים גרועים, חברי הסגל של אוניברסיטת תל אביב מחו השבוע נגד הלוגו החדש של המוסד, שעודכן לראשונה מאז 1962. הם קראו להנהלת האוניברסיטה “להחזיר את הסמל הקודם שאתו היא מזוהה מאז הקמתה, ולבטל את הסמל החדש שנכפה עלינו”. בעצומה עליה חתמו יותר ממאה חברי סגל נכתב כי “לדעתנו, לא היה שום צורך לפסול את הסמל הקודם”, וכי “רוב המוסדות האקדמיים בעולם, כמו מוסדות וארגונים אחרים, דבקים בסמלם המקורי, לעתים במשך מאות שנים, ואילו הסמל החדש שאותו הגו פרסומאים החושבים במושגי ‘מיתוג’ הזרים למרחב האקדמי, מסורבל ובלתי-מובן, ומכוער בעיני רבים מאתנו”.
הלוגו החדש, תחת הסלוגן “בעקבות הלא נודע”, מורכב משלושה עיגולים ואמור לספר “סיפור בשלושה שלבים”, המייצגים את שלבי המחקר. “הוא מתחיל כמו רעיון מופשט, מתפתח ונעשה ברור יותר, ומסתיים בעיגול מלא שבתוכו סמל האוניברסיטה הנוכחי, מתוך כבוד למורשת שהביאה אותה עד הלום”. לטענת חברי הסגל, “את המסר שהוא אמור להעביר אפשר אולי להבין אם מביטים בו מימין לשמאל, אך משמעותו עשויה להתפרש באופן הפוך לאורחינו וידידינו בחו”ל הקוראים משמאל לימין. אנחנו מפקפקים מאוד בסיכוי של סמל חדש זה למשוך אל אוניברסיטת תל אביב תלמידים ותומכים חדשים”. לי זה נראה כי אוניברסיטת תל אביב הלכה לאיבוד בעקבות הלא נודע.