הנסיכות הקלאסיות של דיסני היו דומות זו לזו שתי טיפות שיקוי פיות: דיבור רך, יופי מצמית ונכונות לספוג כל השפלה וכאב בלי להתלונן.
היום הנסיכות של דיסני חריפות יותר ודעתניות, אך מחקר חדש חשף טרנד מפתיע: גם כאשר הנסיכות מקבלות תפקיד ראשי, רוב הדיאלוגים בסרט אינם של נשים. לא רק זאת אלא שהחלק היחסי של נשים בסרטים האלה קטן בהרבה מכפי שניתן להם בסרטים של דיסני בשנות ה-30′ עד שנות ה-50′ של המאה הקודמת. מספר הדמויות הגבריות שקולם נשמע בסרט עולה על הדמויות הנשיות בכל סרט של דיסני.
החוקרים קרמן פו וקארן אייזנהאור ניתחו 12 סרטי אנימציה בכיכוב נסיכות דיסני מ-1937 ועד 2013. בעוד דמויות נשיות דיברו 50%-70% מהטקסטים בסרטים הקלאסיים של סינדרלה, היפהפיה הנרדמת ושלגיה שבעת הגמדים, בגירסאות החדשות של סרטים אלה הן קיבלו שליש מהדיאלוגים במקרה הטוב.
המחקר עדיין נמשך, אך ממצאים ראשוניים מתוכו נחשפו בכנס בלשנות עליו מדווח הוושינגטון פוסט.
דמויות נשיות קיבלו 32% בלבד מהשורות ב”בת הים הקטנה”. ב”מולאן”, שהגיבורה שלה הצילה את סין, נשים דיברו 23% מהדיאלוגים וב”אלאדין” רק 10% מהטקסטים. אפילו ב”לשבור את הקרח”, הלהיט מ-2013 בכיכוב שתי אחיות נסיכות, נשים דיברו 41% מהדיאלוגים בסרט. היוצאים מן הכלל היו הסרטים “פלונטר” ו”אמיצה”, בהם נשים דיברו 52% ו-74% מהשורות בהתאמה.
החלק הנשי בדיאלוגים של סרטי אנימציה הוא שיקוף נאמן למציאות בסרטי לייב אקשן. מחקר של טקס פרסי האקדמיה לקולנוע ב-2014 גילה כי הגברים זוכי האוסקר קיבלו בממוצע 85 דקות על המסך בסרטים שלהם בהשוואה ל-57 דקות למקבילות הנשיות שלהם.
בשנה הקודמת היחס היה 100 דקות לגברים לעומת 49 דקות לנשים, כך שאולי נרשם שיפור מסוים. אייזנהאואר תולה את הבעיה בחוסר אכפתיות של יוצרי הסרטים, שגורמת להם לבחור בדמויות גבריות כברירת מחדל: “כאשר הם רוצים להוסיף סנדלר, הסנדלר הוא גבר. כאשר מוסיפים שומר, השומר הוא גבר”, היא מסבירה, “זו העדפה שמוטמעת בתרבות שלנו”.
נוסף על כך, לאחרונה נחשף שדמותה של ריי מ”מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר”, אף הוא מותג של דיסני, הושמטה בכוונה מרוב הצעצועים שהפיצה הסברו על בסיס הסרט. המקור שהתראיין בכתבה סיפר על פגישה של מפיצים שנערכה במהלך 2015 בה ניתנה ההוראה להתעלם מדמותה של ריי. “אף ילד לא מעוניין במוצר שיש בו דמות נשית”, אמר המקור, “העלמת דמויות נשיות נפוצה בתעשיה”.