1. ההצלחה אף פעם לא תהיה טובה כמו שחשבתם
“אחד האויבים של הצלחה היא הסתגלות”, אומר ד”ר תומס גילוביץ’, פרופ’ לפסיכולוגיה באוניברסיטת קורנל שחקר את היחסים בין כסף לאושר במשך יותר משני עשורים. “אנחנו קונים דברים כדי להיות מאושרים ואנחנו מרגישים שההצלחה האירה לנו את פניה. אבל רק למשך זמן מסוים. מצבים חדשים מרגשים אותנו בהתחלה אבל לאחר מכן אנחנו מסתגלים אליהם”.
גילוביץ’ לא מרחם: “למעשה, הציפיה למשהו טוב שיקרה לרוב מספקת יותר מהתוצאה עצמה. ברגע שאנחנו מקבלים את מה שרצינו – בין אם זה עושר, בריאות או מערכת יחסים מצוינת – אנו מסתגלים במהירות למצב החדש וההתהלבות נעלמת. לעתים קרובות, החוויות שלנו מסתכמות בתחושה שמשהו חסר ואף מאכזב”.
קבלו במתנה סדרת סרטונים שתעלה אתכם על הדרך לחופש כלכלי
למה זה דומה? לילדים שבטוחים שצעצוע חדש הוא כל מה שהם רוצים וצריכים. הם בוכים בגללו, רוקעים ברגליים ובטוחים שעולמם יחרב עליהם אם הם לא יקבלו את זה. ברגע שהורים קונים להם את מבוקשים מהר מאוד האושר יתפוגג והם ירצו את הדבר החדש הבא.
2. היא אף פעם לא תהיה רעה כמו שחשבתם
בדיוק כפי שאנחנו משלים את עצמנו שיש דבר מסוים שיגרום לנו להיות מאושרים יותר, זה פועל ביחס ההפוך: הביטחון שמטלה מסוימת תהיהה קשה יותר מכפי שהוא בפועל. ככל שנמנעים יותר ממשימה מסוימת, כך היא הופכת יותר מעיקה בראש. עם זאת, ברגע שתעשו את זה, אי הנוחות שהעשיה הזו תגרום לכם תהיה הרבה פחות קשה מכפי שתיארתם. גם כשמדובר במשימות ממש מאתגרות, אנשים מסתגלים, לטוב ולרע.
המשמעות היא שלעתים קרובות אנחנו נמנעים ממשימות שנוכל להצליח בהן רק משום שאנחנו מאמינים שלא נעמוד בהן.
3. אין דרך לאושר
“אין דרך לאושר – האושר זו הדרך” (טיץ’ נאט האן).
רוב האנשים מאמינים שהם צריכים להשיג משהו (כסף, זמן פנוי, אהבה) לפני שהם יוכלו לעשות את מה שהם רוצים (לטייל בעולם, לכתוב ספר, להתחיל עסק, להתחיל רומן) וזה מה שיאפשר להם להיות מאושרים (מלאי השראה, שלווים, מסופקים, מרוצים, מאוהבים).
למעשה, צריך להפוך את הפרדיגמה: להיות קודם כל מסופקים, מרוצים, שלווים מלאי השראה או אהבה, ומהמקום הזה תוכלו להגשים את מה שאתם מבקשים.
במילים אחרות, התודעה יוצרת מציאות שתאפשר לכם לעשות את הדברים שאתם רוצים ואלה יביאו עמם את הדברים שאתם רוצים להשיג. אנחנו הופכים בהווייתנו למגנט שמושך אליו את מה שנכון לטבע האמיתי שלנו.
למשל, סקוט אדמס, יוצר הקומיקס המפורסם “דילברט”, ייחס את ההצלחה שלו לשימוש במשפטי שכנוע חיוביים. במשך 15 פעמים ביום הוא כתב את המשפט הבא על גבי דף נייר: “אני סקוט אדמס, אהפוך למאייר פופולרי בכל המדינה”. החזרה של אותו רעיון במשך 15 פעמים ביום צרב את הרעיון עמוק בתודעה של אדמס – ווידא שכל אותה עת המטרה לא תיעלם מהמודעות של היוצר. ככל שהוא כתב יותר כך הוא הבחין בהזדמנויות שהיו עד אז נסתרות בפניו. לאחר זמן קצר הוא הפך ליוצר שהאיורים שלו מתפרסמים בכל ארצות הברית. אגב, אדמס מתעקש כי הוא נכשל כמעט בכל דבר שעשה בחייו. הטריק הוא שכל מה שצריך זה להצליח בדבר אחד.
אדמס
כמובן שגם אם תכתבו 300 פעמים “אני אהיה נשיא ארצות הברית” זה לא יעזור לכם. אבל אם החלום שלכם זה לפתוח בר תל אביבי, שינון החלום באמצעות העלאתו על הדף בכל יום עשוי לעזור לכם להציף את המשימה לתודעה שלכם ולהיות יותר מודעים להזדמנויות שעשויות לצוץ מדי יום כדי לקדם את התוכנית.
4. ללמוד להעריך את מה שכבר השגתם
בראיון ב-2013 נשאל היזם והמשקיע טים פריס אם הוא לא נלחץ לפעמים עקב עומס ההשקעות והמשימות להן התחייב. הוא הגיב: “כמובן שאני נלחץ. כל מי שאומר שאינו נלחץ משקר. אבל דבר אחד שעוזר זה לקם כל בוקר ולומר לעצמך ‘יש לי מספיק. אני לא צריך לדאוג לענות על כל אימייל בכל יום. אם הם יתרגזו זו הבעיה שלהם”.
פריס. מקור: ויקיפדיה
אם לצטט את “מועדון קרב”, בסופו של אתה הופך לקניינם של הדברים שבבעלותך. אם אתה מרגיש שעליך לפצות על משהו שחסר בחיים שלך, התחושה הזו של “עוד” לעולם לא תעלם – לא משנה כמה תשיג או תרכוש. חוסר שביעות הרצון מהקיים זה אמנם כח שמניע אותנו קדימה, אך טרגי לחשוב שלעולם לא נהיה מרוצים ממה שהשגנו ונשאף תמיד ליעד בלתי מושג עד יום מותינו”.
5. תחרות היא אויב
“כל החברות הכושלות דומות בדרכן – הן נכשלו בבריחה מהתחרות” – פיטר תיל.
התחרות נושאת תג מחיר יקר והיא חסם, הן בדרכו של המוצר שלכם אל הצרכן והן בדרך של יצירת עושר לעצמכם. תחרות הופכת מהר מאוד לקרב של מי יהיה יותר זול ממי. זה מירוץ לתחתית שבסופו כל הצדדים המעורבים עלולים ליפול.
במקום לנסות להתחרות באנשים או עסקים אחרים, עדיף להמציא משהו ייחודי משלכם או להתמקד בנישה מוגדרת היטב בו יש לכם ערך מוסף. כאשר תבססו את עצמכם כמקור סמכותי בתחום שלכם תוכלו לקבוע כללים משלכם – במקום פשוט להגיב לתחרות.
קודם כל עליכם לשאוף להפוך למונופול בתחום בו אתם יוצרים ערך. תחרות מול אחרים היא משחק סכום אפס שתוצריו בינוניים. היא גורמת לאנשים להקדיש כל יום בחייהם לרדוף אחר יעדים שאינם למעשה שלהם – אלא מה שהחברה מגדירה כחשוב. תוכלו לנסות לבזבז את חייכם בניסיון להשיג אחרים במירוץ, אך סביר להניח שהחיים שתחיו יהיו שטחיים למדי. עדיף שתגדירו את יעדי ההצלחה עבורכם על פי הערכים שלכם ותבדילו את עצמכם מההמון.
6. לא תוכלו לקבל הכל
לכל החלטה יש מחיר. כאשר תבחרו בדרך מסוימת, לא תוכלו לבחור בדרכים נוספות במקביל. למשל, אם תחליטו שהמשפחה היא מרכז עולמכם, לא תוכלו להקדיש לעבודה 12 עד 15 שעות ביום ולהפוך לסטיב ג’ובס הבא. אם תבחרו בעבודה, ייתכן שחיי המשפחה שלכם ייפגעו. אין צורך לוותר על עבודה או משפחה, אך אי אפשר לבחור בדרך מסוימת ולצפות שלבחירה הזו לא יהיו השלכות.
7. אם אתם זקוקים לאישור כדי לעשות משהו, כנראה שאתם לא צריכים לעשות את זה
מכירים אנשים ששואלים אחרים אם נכון להם להישאר או להיפרד מבני זוג, לעשות רילוקיישן לחו”ל, להתאהב, ללמוד אמנות, לפתוח קונדיטוריה, וכל שאלה הרת גורל אחרת?
ברגע שאנשים כאלה יחליטו על פי עצה שקיבלו מאדם אחר הם בעצם לא החליטו באמת מה הם רוצים לעשות ויזקפו את הקרדיט – לחיוב או לשלילה – למי ששיכנע אותם בכך.
מי שמצליח באמת לא נדרש לאישור מאמו או גיסו. מי שינסה לחקות את ההצלחה של אחרים לעולם לא יחליט מה ברצונו לעשות באמת. הוא יקפוץ מדבר לדבר בניסיון לעשות את המכה. הוא יקווה למזל או נס, משהו בנסיבות החיצוניות שישחק לטובתו. אלה גם האנשים שיתייאשו מההניסיון למצוא זהב ויפסיקו לחפור כמה מטרים ממרבץ הזהב. המצליחנים בזכות הם לרוב אלה שהתחפרו במשך שנים ארוכות בשוחות, הסכינו להשלים עם משכורות רעב, ויתרו ויתורים גורפים רק משום שהאמינו והרחיקו ראות לדעת מה מצפה להם בסוף התהליך ומצדיק את הדרך הקשה. קודם כל תגיעו להחלטה מה תרצו לעשות בחיים ותתעלמו ממה שאנשים אחרים חושבים.
8. אתם מרוויחים כמה כסף שאתם רוצים
רוב האנשים יענו “כן” לשאלה אם הם רוצים להיות עשירים.
אבל אם מדובר בשחקן תיאטרון, למשל, אין שום משמעות לאמירה הזו. אותו שחקן עשוי להשקיע שעות מדי יום בחזרות להצגה, אך בזמן זה הוא לא עשה דבר כדי להעשיר את הונו ומרוויח משכורת כשכיר.
זה בסדר גמור, כמובן, אך כדאי לדעת שכסף הוא שאלה של סדר עדיפויות והחלטה. בכלכלה חופשית אתם עשויים להרוויח כמה כסף שרק תרצו.
מי שמקבל משכורת כשכיר ומבלה את זמנו הפנוי בפייסבוק או מול הטלוויזיה, סביר להניח שלא נמצא על מסלול ההתעשרות. מי שכן ינצל את זמנו הפנוי כדי לטפח דבר בעל ערך – כמו עצמו.
למשל, השחקן ג’ים קרי מספר כי על אף שגדל במשפחה כל כך עניה עד כי בשלב מסוים ישנו כל בני המשפחה בטנדר הפולגסווגן שלהם בחצר של קרוב משפחה, כאשר התבגר נסע קרי הצעיר בכל ערב בסוף שנות ה-80′ לגבעה גדולה שצופה על לוס אנג’לס ופינטז איך במאים מעריכים את עבודתו. באותו זמן הוא עדיין חסר פרוטה וחיפש את דרכו כקומיקאי צעיר. לילה אחד, בשנת 1990, הוא ישב על הגבעה ורשם לעצמו שיק על סך 10 מיליון דולרים עבור “שירותי משחק”. הוא תארך את השיק למועד של חג ההודיה, 1995, והכניס את השיק לארנק. חמש שנים מאוחר יותר, קצת לפני חג ההודיה, הוא קיבל תשלום של 10 מיליון דולר עבור הסרט “טיפשים בלי הפסקה”.
9. זה בסדר גמור להרוויח כסף
הרבה אנשים מנהלים יחסים מסוכסכים עם כסף. הם בטוחים שעשיית כסף היא לא מוסרית. הם מאמינים שכל האנשים שצברו כסף הם בהכרח מושחתים מוסרית. חשוב להבין כי אין שום רע בכסף.
כסף הוא אמצעי לקביעת ערך. אם אני מוכר זוג נעליים עבור 20 דולרים ומישהו מחליט לקנות אותם, הם מעריכים כי הנעליים שוות יותר מ-20 דולר, אחרת הם לא היו קונים אותן. החלפת ערך היא עסקה של “ווין-ווין” בעיני שני הצדדים. איך זה יכול להיות? כי ערך הוא דבר סובייקטיבי. אין מחיר “נכון” למוצרים ולשירותים אלא מה שנתפש בעיני הצרכן. אפשר להתחיל בהבנה כי אם מישהו משלם לכם סכום מסוים על השירותים שלכם, סביר להניח שאתם שווים יותר בעיניו. כאשר תאמינו שהערך שאתם מספקים כל כך גדול שזה יהיה ממש עוול לא להציע לאחרים את השירותים שלכם, אתם נמצאים בדרך הנכונה ליצור ערך עצום עבור עצמכם. בעבודה אנחנו הראשונים לקבוע את תו המחיר לפיו אחרים יעריכו אותנו.
10. מיקוד הוא ה-IQ החדש
אנחנו חיים בתקופה הכי מוסחת בתולדות האנושות. האינטרנט הוא חרב פיפיות ששואב אותנו לשעות של בהיה חסרת תועלת.
בני דור ה-Y חשופים במיוחד להסחות האלה. מוטת תשומת הלב שלנו פוחת משנה לשנה וכוח הרצון שלנו חוטף מדי יום נוקאאוט מהגירויים העולים תדיר ומונעים מאיתנו להתרכז.
בספרו Deep Work: Rules for Focused Success in a Distracted World, קרל ניופורט מדגיש את חשיבות העבודה המעמיקה, היכולת לרתום את הכישורים שלכם כדי ליצור דבר בעל ערך. לשם כך תידרשו למחשבה, אנרגיה, זמן וריכוז. לרוע המזל או למרבה המזל, בעידן של הסחות עבודה מעמיקה הופכת להיות נדירה ואת מקומה תופשת העבודה הרדודה – זו שדורשת יכולות אדמינסטרטיביות ולוגיסטיות בעיקר כמו משלוח אימיילים, ביצוע שיחות, דוחות הצעות ועוד. מציאות זו יוצרת הזדמנות למי שיש להם את היכולת וכח הרצון להקדיש את זמנם לעבודה מעמיקה.
11. חפשו ביקורת, לא דברי הלל
בחברה אנו הופכים שבריריים עד כדי צורך לרכך תגובה ביקורתית אחת עם 20 מחמאות כדי לא להיפגע. כאשר אנו מקבלים ביקורת נעשה הכל כדי לשלוח אותה. פסיכולוגים מכנים זאת “הטיית האישור” – הנטייה לחפש, לפרש, ולהדגיש מידע שמאשר את אמונתנו המוקדמות.
זה קל לקבל פרגון כאשר שואלים בני משפחה וחברים בפייסבוק. רובם יאמרו לכם בדיוק את מה שתרצו לשמוע. אך במקום דברי הלל, העבודה שלכם תשתפר רק אם תבקשו את הביקורת.
נכון, היא עשויה להיות מעליבה, לא רלוונטית או מנומקת, אך גם לספק לכם מידע יקר ערך שיעזור לכם להשתפר. אתם תדעו כי לעבודה שלכם יש ערך כאשר למישהו אכפת עד כדי כך שהוא תקף אותה בחריפות. כאשר תתחילו לדבר עם המבקרים, לא רק שהעובדה שעניתם להם והתייחסתם לביקורת שלהם בכבוד עשויה לגרום להם להתמתן, היא עשויה גם לאפשר לכם ללמוד ולשפר את הפעילות שלכם.
12. אל תחכו לרגע הנכון כדי להתחיל
הרגע הנכון לעולם לא יגיע. ימים יהפכו לשבועות, שבועות לשנים, ולפני שתספיקו למצמץ תגלו שאתם זקנים ועייפים, תוהים לאן נעלמו חלומות הנעורים שלכם.
אף פעם לא מאוחר מדי להתחיל, אבל אל תחכו למחר כדי להתחיל משהו שאתם יכולים להתחיל כבר היום. הרשות נתונה ביד שלכם והחיים קצרים מדי.
13. כישלון הוא אבי ההצלחה
אם אין בכם את היכולת להיכשל 10,000 פעמים, סביר להניח שלא תהיו יזמים דגולים.
סת גודין אמר פעם: “אם אני נכשל יותר ממך – אני מנצח”.
כישלון הוא פידבק, כישלון הוא קידמה, כישלון הוא שלט שמראה לכם את הדרך הנכונה. האיש שלא עושה טעויות הוא גם האיש שלא יעשה שום דבר, אמר פול ארדן.
14. מנפו את עצמכם
אם השגתם הישג קטן, מנפו אותו. אם קודמתם בעבודה, אם פגשתם איש חשוב בתעשיה, אם מאמר שכתבתם התפרסם בבלוג ידוע, מנפו את זה.
פרסמו בפייסבוק, שתפו בלינקדאין, צייצו בטוויטר, העלו לאינסטגרם.
אם אתם צריכים משהו, מצאו את הדרך לפרסם את הפנייה ברשתות החברתיות.
סביר להניח שיש שם אנשים שיכולים לקשר אותכם עם האנשים שיעזרו לכם. אם לא ידעו על כך אם תברחו מקידום עצמי ותשבו על הגדר בציפיה שיום אחד ההצלחה פשוט תדפוק על דלתכם. מנפו את עצמכם ותראו שמהר מאוד תמצאו את עצמכם במקומות, תפקידים ועם אנשים שנראו לפני כן קשים להשגה. בפועל, אין דבר כזה.
תמצית מאמר “35 דברים שחשוב לדעת לפני שאתם הופכים מצליחים” של בנג’מין הארדי, יועץ לקבלת החלטות אסטרטגיות. הנה קישור לבלוג של הארדי, אחריו אפשר לעקוב ולהירשם לקבלת עותק חינם של ספרו האלקטרוני From Zero to Thousands of Target Blog Subscribers in 60 Days. תמונת שער: U.S. Army, פליקר.