הפרסומות הבטיחו “מפולת של מחירים” בסוף השבוע האחרון של הבלאק פריידיי. אחד הבאנרים ברשת הישראלית אפילו ציין “עד 80% הנחה על המוצרים בחנות”. אלא שבחינה קצת יותר מעמיקה מגלה מציאות שונה.
סביר להניח שהמשווקים הקמעונאים בישראל עשו קופה יפה בסוף השבוע האחרון, הן און ליין והן אוף ליין, בעקבות הפרסומים על ים של הנחות ומבצעים לרגל חג הקניות שנולד בארה”ב עוד במאה הקודמת. אלא שאני ואולי אי אילו אלפי צרכנים נוספים נמנעים לקנות ביום הזה בישראל פשוט משום שאלה המוכרזים “מבצעים” פשוט לא עובדים עלינו.
בלאק פריידיי בחו”ל:90% הנחה על כל המוצרים וגיפט קארד בשווי 100 דולר מתנה.בלאק פריידי בארץ:קפה נמס שני ב10 ש”ח בקניית מכונית.
Posted by Guy Ordever on Thursday, November 26, 2015
המרחק בין בלאק פריידיי בארה”ב ל”יום שישי השחור” בישראל רחוק כמרחק בין ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות לארץ זבת חלב מהסיבות הבאות.
1. הוזלות שאינן הוזלות
כמובן ש”בלאק פריידיי”, במהותו, הוא אירוע אנטי צרכני שמשכנע אנשים לרכוש מוצרים שאינם בהכרח זקוקים להם רק משום שהם מוצעים במחירים מוזלים לזמן מוגבל. אך מי שחיכה ליום הזה בארה”ב יכול למצוא דילים לא רעים עבור מוצרים שווים.
בישראל הסיפור שונה ולרעה. מבין 10 מוצרים שהוצעו במבצע לרגל ה”בלאק פריידיי” שבדקתי, לא הצלחתי לאתר רק אחד (!) מהם במחירים דומים לאלה של ההנחות באתרים אחרים שלא הציעו מבצעים לרגל הבלאק פריידיי. כמובן שלא בדקתי את כל המבצעים ואולי איי שם מסתתרות הנחות ענק שפספסתי אך ב”גלובס” ערכו בדיקה מקיפה וגם שם הגיעו למסקנה כי “רוב ההנחות של הרשתות הישראליות הן סמליות ולא עומדות בסטנדרט מבצעי העומק שגורמים לקהל האמריקני להסתער על החנויות”.
2. מבצעים על מוצרים גרועים ומיושנים
אז הצעתם את חיקוי הסמסונג גלקסי הסיני שנתקעתם עם מלאי שלו ב-200 שקלים במקום 500. זה לא נחשב באמת מבצע. עוד מקרים מעוררי חשד: כאשר מדובר במוצרים טכנולוגים אשר המפרט הטכני שלהם חסר מאוד סביר להניח שהרווח לא יהיה שלכם.
3. הנחות שאינן הנחות
אז הפחתתם את מחיר המע”מ למשך 24 שעות. ביג דיל גם כן. אפשר למצוא הנחות הרבה יותר משמעותיות בסוף עונה או לקראת שחרור דגם חדש של גאדג’ט מסוים. כך גם לגבי “הנחת מע”מ”. לא מרשים.
4. הנחות שתלויות בדבר
הנחה רק לחברי מועדון שאינה מיועדת לקהל הרחב לא רק מזנה את המהות של “בלאק פריידיי” חברת ה”אבל…”, היא גם מסווה את העובדה כי כל חנות שמצרפת לקוח חדש למועדון הלקוחות שלה תרוויח על כל לקוח כזה בצורה עקיפה בהמשך, כך שעבור החנויות מתן הנחות לחברי מועדון הוא רווח נקי, גם אם מדובר בהנחות של 30% ויותר.
גם מבצעים של 1+1 אינם הנחות משום שהם משכנעים אנשים לקנות מוצרים שלא בהכרח התכוונו לרכוש מלכתחילה.
פוטנציאל מבוזבז
קמעונאים ישראלים יכולים לומר לעצמם: מה אכפת לי, אני את הרווח שלי עשיתי וכולם יכולים לקפוץ לי. אלא שבהנחת העבודה של “איך תעבוד על הלקוחות הפוטנציאלים שלך” על פי המסורת הישראלית המוכרת והלא אהובה יש פספוס אדיר במשך שאר ימות השנה. היא לא לוקחת בחשבון את האנשים שהגיעו לביתם וגילו שעבדו עליהם, אם במחיר או באיכות המוצר. היא גם מפספסת את התועלת האדירה בשיווק מוצרים לאנשים שבאמת זקוקים להם במחירים מפתים באמת.
בטיפוח של קהל יעד לאורך זמן כך שיחזור שוב ושוב בגלל איכות השירות והרלוונטיות של המוצרים עבורו, על בסיס DATA עדכני, טמון פוטנציאל הרבה יותר גדול מאותם ניסיונות מגושמים של קמעונאים ישראלים לסחוט את תאוות הקניות של צרכנים מקומיים באמצעות צירוף הקסם “חגיגה של מבצעים והנחות”. כל חגיגה נגמרת בסוף.
מצד שני, אולי טוב שהחנויות המקומיות כל כך דושיות ומחזות כאלה נחסכים מאיתנו.
תמונת שער: מתוך הסרט “וידויים של שופהוליק”