מנכ”לים של חברות תרופות נמנעים לרוב מאור הזרקורים מסיבות מובנות. הפרסום לא טוב לעסקים ועלול לגרום רק צרות בתעשיה שמתבססת על סודות מסחריים וקניין רוחני שמנוהל קרוב לחזה. על כן, התקרית בה הלך והסתבך מנכ”ל “טיורינג פרמסוטיקלס”, מרטין שקרלי, כל כך יוצאת דופן.
“טיורינג” חטפה אש לאחר שייקרה את המחיר של תרופה מצילת חיים מ-13.50 דולר ל-750 דולר. התרופה האנטיביוטית, “דאראפרים” (Daraprim), משמשת במשך 62 השנים האחרונות לטיפול בזיהומים טפיליים מסכני חיים. התרופה חשובה במיוחד לחולי סרטן ואיידס שהמערכת החיסונית שלהם נחלשת והם חשופים לזיהום של טוקסופלזמוזיס.
התרופה, הידועה בשם הגנרי פירימטמין, נרכשה באוגוסט על ידי “טיורינג” וזו העלתה מיד את מחיר התרופה. על פי ההערכות, בעקבות הייקור העלות השנתית של הטיפולים עבור חולים ששוקלים פחות מ-60 ק”ג תהיה 336,000 דולרים ועבור חולים ששוקלים יותר מ-60 ק”ג צפויה להיות 634,000 דולרים.
מומחים למחלות זיהומיות בארה”ב מחו במכתב פתוח נגד העלאת מחירה של התרופה. “עלויות אלה אינן בהישג יד של אוכלוסיית החולים ומערכת הבריאות והן אינן מוצדקות”, הם ציינו.
ב”טיורינג” הגנו על ההחלטה בנימוק כי ישתמשו בכסף שהם מכניסים מהתרופה כדי לפתח טיפולים טובים יותר עם פחות תופעות לוואי. “אנחנו לא חברת תרופות תאוות בצע שמנסה לעשות כסף על חשבונם של החולים”, נמסר, “אנחנו רק מנסים לשרוד עסקית”. לפי החברה, חולים רבים משתמשים בתרופה הרבה פחות משנה, וכי מחירה כעת דומה למחירן של תרופות דומות אחרות.
בהקשר זה הצדק איתם. מחירן של תרופות רבות זינק לאחרונה ללא סיבה מוצדקת. חלק מעליות המחירים נגרמו בשל מחסור אך במקרים אחרים מדובר באסטרטגיה עסקית שנועדה לייקר את המחיר של תרופות ישנות שאין להן תחליף.
למשל, מחירה של ציקלוסרין, תרופה לטיפול בשחפת, זינק לאחרונה מ-500 דולר ל-10,800 דולר ל-30 גלולות בעקבות רכישת התרופה על ידי חברת רודליס תרפיוטיקס.
עד כאן לא מדובר בהתנהגות חריגה במיוחד של חברת תרופות אלא שהתגובה של שקרלי לא הייתה אופיינית והביאה לגל של תגובות שרשרת שלבסוף גרמה לחברה לחזור בה מהחלטתה הראשונית.
הסיבה לתקרית החריגה עשויה להיות נעוצה בעובדה ששרקלי אינו בכיר טיפוסי בשוק התרופות. הוא היה מנהל קרן גידור שהואשם בניסיון לעקוף את תקנות ה-FDA על חברות תרופות שעשה שורטים למניות שלהן. הוא אולץ להתפטר מחברת התרופות האחרונה שייסד, שתובעת אותו על 65 מיליון דולר. שקרלי ניצל כמה חורים בתקנות רשות הבריאות האמריקנית שמאפשרת לחברות לקחת לידיהן זכויות רישוי בלעדיות על תרופות ישנות מסוימות ולשלול גישה אליהן לחברות אחרות.
במקום ליהנות מהאנונימיות היחסית שלו ולספור את הכסף, שקרלי הסתבך במריבה פומבית בטוויטר עם ג’ון קרול, כתב מדע שמפעיל אתר חדשות בנושא תרופות והאשים אותו בהוצאה לפועל של תכסיס דומה בחברת התרופות האחרונה בה עבד.
שקרלי תקף לא רק עיתונאים אלא את כל מי שביקר אותו:
הוא אפילו טרח להאשים צייצן עם 25 עוקבים שאין לו חיים:
הוא היה בלתי מרוסן לחלוטין בתגובות שלו:
הוא אפילו רב ב”רדאיט” עם אנשים ששונאים אותו שם, משימת התאבדות לכל הדעות:
באופן אירוני, ההתעקשות של שרקלי לתקוף את כל מי שמבקר אותו לא רק שעוררה מודעות לאנומליה בשוק התרופות, המאפשרת בשם התחרות לשלול תרופות מחולים שידם לא משגת לרכוש אותן.
היא אף גרמה למתמודדת על מועמדות הדמוקרטים לנשיאות ארצות הברית, הילארי קלינטון, לבקר את מהלכי החברה, מה שגרם לירידת המניה שלה במדד הביוטק בנאסדק.
Clinton tweeted about this http://t.co/omo7UJ5wZG then this happened to the Nasdaq Biotech Index, via @ArmstrongDrew pic.twitter.com/MoxowbIuRV
— Phil Mattingly (@Phil_Mattingly) September 21, 2015
שקרלי, במו ידיו, עורר את הסיוט הגדול ביותר בתעשיית התרופות. הוא גרם לאנשים להפנות אליו אצבע מאשימה בגלל חמדנות ועורר שנאה מובנת שסוף סוף קיבלה כתובת ופנים משלה.
כאשר הבין את הנזקים להם גרם שקרלי הפך את חשבון הטוויטר שלו לפרטי. כמו כן, הוא הודיע בראיון ל-NBC News שהחברה תפחית את מחיר התרופה, אך לא ציין מה יהיה המחיר החדש.
אז מה קרה כאן? שקרלי גם רב עם כולם, גם נאלץ לאכול את התבשיל שהוא עצמו הקדיח ולבסוף נאלץ להכריז שמחיר התרופה יוזל, מהלך שסותר לכאורה את הצהרתו הראשונית המנמקת את המחיר היקר ומציגה את החברה כשקרנית. הוא היה יכול לקנות את עולמו אילו, בהופעתו הפומבית הראשונה בעקבות פרסום המכתב הפתוח, היה מודה בטעות ומכריז לאלתר על הוזלה במחיר של “דאראפרים”.
לא ברור אם זה סוף הפרשה ואם ההפחתה במחיר תהיה משמעותית. טקטיקה אפשרית בהחלט של חברת התרופות תהיה להמתין שהסערה תחלוף ואז לנקוב בהוזלה חסרת משמעות בתקווה שהפעם זה יעבור בשקט. מן הסתם, בחברות תרופות אחרות עוקבים בדאגה אחר המהלך שהצליח לגרום להוזלה מחודשת במחיר התרופה. כאשר חולים יבינו כי ביכולתם, דרך קבוצות לחץ ויצירת באזז במדיה חברתית, להביא להוזלה במחירים של תרופות, זה לא יסתכם במקרה בודד של מנכ”ל אחד, שחצן וחמדן ודאראפרים לא תהיה המקרה האחרון.
תמונת השער: מרטין שקרלי בפוזה אופיינית