פייסבוק ערכה שינוי קטן בלוגו “החברים” שלה שמופיע בצד ימין בראש דף הבית באתר, כך שדמות האישה מופיעה לפני הגבר. השינוי עדיין לא מופיע בכל חשבונות המשתמשים בפייסבוק, על פי דיווח באתר The Verge.
מנהלת העיצוב בפייסבוק, קייטלין ווינר, הסבירה את השינוי בפוסט באתר “מדיום”. לדבריה, היא הבחינה בכך שבעוד הגבר באייקון היה סימטרי (למעט התספורת הנתונה במחלוקת), לאישה היה סדק בכתפה.
הסיבה היחידה לסדק הייתה משום שזה המיקום המדויק בו משתלב האייקון של הגבר.
“הסדק פגע בי כאישה בעלת שתי כתפיים שלמות”, הסבירה ווינר. אך לאחר שתיקנה את הכתף, הבחינה ווינר בבעיה נוספת: השיער של האישה, אותו תיארה כ”קסדה דמויית דארת’ וויידר”.
ווינר ציירה לאישה זנב פוני, שיער אורך, מתולתל, אך לבסוף התפשרה על קוו מיתאר גלי יותר.
האייקון החדש מימין, הישן משמאל
אך זה לא היה הסוף לבעיות של המעצבת בעלת היוזמה. בהשוואה לאישה החדשה, דמות האייקון הוותיקה של הגבר נראתה נוקשה ומיושנת. אז היא החליטה להחליק את שיערו ולהקנות גמישות לכתפיו. כאשר עיצבה מחדש את דמות הגבר, ווינר הבחינה כי במקומות רבים בפייסבוק משמשת דמות של גבר כדי לייצג פעולה כגון “אייקון הוספת חבר” וכו’. אז היא הוסיפה לפעולות אלה צללית נשית.
השלב הבא היה לטפל במימדים ובסדר ההופעה של הדמות הנשית באייקון “חברים”. הסימבוליזם של הסמל הישן היה ברור: האישה נמצאת בצלו של הגבר. היא לא בעמדה “לפרוץ קדימה”, כשם ספרה המצליח של שריל סנדברג, מנהלת התפעול של פייסבוק, ומטבע הלשון שטבעה כדי לתאר מנטרה להעצמה נשית.
ווינר מספרת:
“חשבתי תחילה לצייר צללית כפולה, של שני אנשים בגודל שווה ללא קו קשיח המתאר מי נמצא בחזית. לאחר עשרות טיוטות, זנחתי את הגישה הזו לאחר שלא הצלחתי לייצר אייקון שלא נראה כמו מפלצת דו ראשית. לכן מיקמתי את האישה, שקטנה מעט ביחס לגבר, לפני הדמות הגברית”.
האייקון הוותיק “קבוצות” כלל שני גברים ואישה אחת, כאשר האישה ישבה מאחור גבר גדול במרכז. הפתרון כאן היה להחליף אותם בשלוש צלליות זהות, כאשר גם במקרה זה ווינר מיקמה את האישה בחזית.
הנה התוצאה: הגירסה הישנה משמאל והחדשה מימין:
בדיוק בשבוע שעבר הציגה פייסבוק לוגו מעודכן עם פונט דק ועדכני יותר: