פעוט שב לחיים שעתיים לאחר ש”טבע למוות”. איך זה ייתכן?

המקרה הבא שאירע לפעוט החמוד הזה הוא מדהים ויש לו הסבר מדעי לחלוטין ומפיל לא פחות.

לגרדל מרטין מבאפלו קריק, פנסילבניה היה הרבה מזל, למרות הדבר המחריד שאירע לו לפני כמה ימים. גרדל, בן שנתיים, שיחק עם אחיו ליד נחל ליד ביתם, כשלפתע מעד ונפל לתוך מימיו הקפואים (בטמפרטורה של מעלה אחת בלבד).

אחיו רצו הביתה להוריהם וספרו להם בבהלה שהם לא מוצאים את אחיהם הפעוט. בינתים, גרדל נסחף במהירות אדירה במורד הזרם עד שלבסוף נסחף אל גדת הנחל, שם מצא אותו אחד השכנים והזעיק כוחות הצלה.

כשנמשה המים, לגרדל לא היה דופק והוא לא נשם, והרופאים משערים שהוא היה בתוך המים הקפואים במשך חצי שעה. כשכוחות ההצלה הגיעו הם החלו לבצע בו פעולות החייאה, שנמשכו ברציפות כל הדרך אל בית החולים. אך גם כאשר הגיעו אל היעד, התינוק עדיין לא הראה סימני חיים, וטמפרטורת הגוף שלו עמדה על 25 מעלות והצביעה על היפותרמיה חמורה. הרופאים המשיכו בפעולת ההחייאה תוך שהם מחברים אותו לאינפוזיה כדי שהנוזלים יחממו את גופו.

המקום בו נמצא גרדל. צילום מסך דרך: abcnews.go.com

הרופאים עמדו להכניס את גרדל לחדר הניתוח כדי לחבר אותו למכונת לב-ריאה, כאשר הבחינו  בדופק חלש, 20 דקות לאחר שהחלו פעולות ההחייאה. הם החליטו להמשיך בפעולות ההחייאה ובניסיונות להעלות את טמפרטורת גופו.

לאחר שעה ו-40 דקות של פעולות החייאה מפרכות, חום הגוף של גרדל עלה לטמפרטורה סבירה, הוא קיבל תרופות ללחץ דם וחובר למכונת הנשמה. לתדהמת הצוות הרפואי, הפעוט, שהתעורר עוד באותו היום, לא סבל כלל מנזק נוירולוגי.

“במשך 23 שנים לא ראיתי מקרה בו אדם שבוצעו בו פעולות החייאה משך שעה ו-40 דקות חוזר למצב כזה של תפקוד נוירולוגי”, אמר ד”ר פראנק מאפי, מנהל המחלקה לטיפול נמרץ בילדים בבית החולים אליו הגיע גרלד. “זה לא קורה במקרה. זה קורה בגלל שהאנשים מיומנים”.

חמישה ימים לאחר המאורע המחריד גרלד הקטן שוחרר לביתו, והוריו מסרו כי מצבו טוב, הוא בריא ושב לדבר ולחייך.

גרדל שב לחיק אימו.צילום מסך. דרך: abcnews.go.com

השאלה המתבקשת היא כאמור, איך ייתכן שהוא שרד למרות שהיה ללא רוח חיים משך שעתיים?

למרבה האבסורד אפשר לתלות את ההישרדות שלו בשני גורמים עיקריים: הגיל שלו והעובדה שנפל למים קפואים, אותם גורמים שמלכתחילה הכניסו אותו למצב הזה.

למקרה הזה, שעלול להתפרש כ”נס” או “מזל” יש הסבר מדעי לחלוטין. מסתבר שהתוצאות החמורות ביותר שנגרמות כתוצאה מטביעה הן מחסור בחמצן וההשפעות שיש למצב זה על המח והלב. אז אולי לפעוט הזה היה מעט מזל, כיוון שנפל דווקא למים קפואים, מה שעזר לגוף שלו להישמר מפני הסכנות הללו.

המים הקפואים עזרו לפעוט לשרוד משתי סיבות. ראשית, מים קפואים גורמים לגוף להפעיל מנגנון הגנה שמכונה “אפקט הצלילה”, האפקט הזה עוזר לגוף לחסוך בחמצן על ידי כך שהוא מעט את הדופק ומסיט את הדם לאיברים חיוניים בגוף, כמו המח. שנית, האפקט הזה חזק יותר אצל ילדים, מה שמגדיל את הסיכויים שלהם לשרוד לאחר טביעה ממושכת, לעומת מבוגרים.

צילום מסך. דרך: metro.co.uk

כידוע, טמפרטורות נמוכות בשילוב של בליעת מים יכולים במהירות להוביל להיפותרמיה. כאשר טמפרטורת הגוף צונחת אל מתחת ל-30 מעלות צלזיוס הגוף נכנס למגננה, וכך מנסה להציל את עצמו. המח, במצב כזה, הופך להיות עמיד מפני תופעה של מחסור בחמצן והוא גם מפחית את צריכת האנרגיה שלו בכמחצית.

מרכיב הגיל הוא כאמור הוא חלק מאוד חשוב במקרה הזה. בגוף שלנו קיים מנגנון לויסות טמפרטורת הגוף, אך הוא אינו מפותח אצל פעוטות להיפותרמיה.בנוסף, לפעוטות וילדים בכלל יש מסת גוף פחותה יותר וגם פחות שומן גוף מאשר מבוגרים, מה שגורם לגוף שלהם להתקרר במהירות רבה יותר והיכולת של הגוף שלהם לווסת את הטמפרטורות נמוך יותר, למזלו של הפעוט ובני משפחתו.

דרך:iflscience.com ,upi.comתמונת שער: twitter.com

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן