ההסבר האמיתי: למה אנשים פשוט לא יכולים להסכים לגבי הצבע של השמלה הזו

התעלומה שמסעירה את האינטרנט ב-24 השעות האחרונות נוגעת לצבעים של השמלה הזו.

זה החל בפוסט שעלה בטאמלבר של Swiked ביום חמישי. היא פירסמה תצלום של שמלה בת שני גוונים. “אנא עזרו לי”, היא כתבה, “האם השמלה הזו לבנה וזהובה, או כחולה ושחורה? אני והחברים שלי לא מצליחים להסכים וזה מטריף אותנו”.

תוך שעות התמונה הפכה ויראלית. האם זה מה שבאמת מעסיק אנשים? מה הצבעים של השמלה? כל אחד תרם את חלקו לדיון. נראה שאין עניין שמסעיר יותר את הדמיון. מה שיפה בוויכוח הוא כי כל אדם בטוח שמה שהוא תופש מנקודת הראיה שלו היא האמת האבסולוטית. אז מה הסיפור?

תיאוריה אחת: מדובר במתיחה

על פי התיאוריה הזו, אם אני רואה כחול ושחור, כל מי שטוען כי הוא רואה לבן עם זהוב הוא טרול שמותח אותי, נכון?

לא. משום שלא קשה למצוא אדם שאתם מכירים וסומכים עליו, מישהו מהמשפחה, שרואה את התמונה בצבעים “הלא נכונים”. אם תחפשו לא תתקשו למצוא אנשים כאלה ולא סביר שהם שותפים לקנוניה גדולה נגדכם. 

מי ראוי לקול שלי בבחירות 2015: בדקו עכשיו

תיאוריה שניה: שאלה של רזולוציה

האם משתמשים בסמרטפונים ואנשי לפטופ רואים תמונה שונה? לא, משום שגם אנשים שיושבים זה לצד זה ומביטים באותו מסך, דיווחו כי הם רואים את השמלה בצבעים שונים. זאת ועוד, אנשים רבים דיווחו שראו צבעים שונים במבט על אותה תמונה כמה שעות מאוחר יותר. יש כאלה שטוענים כי הם יכולים לכפות על המוח שלהם לראות את השמלה בצבעים שונים, פעם כך ופעם כך. 

אז לא. לא מדובר במתיחה, לא טריק, לא שאלה של רזולוציה או זווית ראייה.

לא עבר זמן עד שמישהו איתר את השמלה המקורית, מחנות בריטית בשם Roman Originals. בחיים האמיתיים, היא בצבעים כחול ושחור:

אז המסתורין נפתר, נכון? אלא שלא. משום שהוויכוח חובק העולם פרץ בגלל תמונת ה-Jpeg של השמלה ולא השמלה המקורית. במובן הזה שאלת האיזון הלבן במוח שלנו היא קריטית. יש מוחות שמניחים שהתמונה צולמה בצל, ומוחות אחרים לא. בתרשים הבא שהכין משתמש ב”רדאיט” אפשר לראות מה קורה כאשר המוח מניח שהשמלה צולמה בצל או באור:

יש אנשים שרואים את השמלה בלבן וזהוב בצל תכלכל, ואחרים רואים אותה בצבעי שחור וכחול באור צהבהב. כפי שניתן לראות. 

על פי תיאוריית החלת הצבע, המוח שלנו מתקן את הצבע על פי ההקשר הוויזואלי. כפי שהניורו-מדען בביל קונוויי אמר ל-Wired: “מערכת הראיה שלך מסתכלת על הדבר הזה, והיא מנסה לערוך תיקון של צבעי הרקע. כך שאנשים מסוימים מפחיתים את האפקט הצהבהב ועל כן הם רואים את השמלה בכחול ושחור, ואחרים מפחיתים את האפקט התכלכל, ולכן הם רואים את השמלה בלבן וזהוב.

A photo posted by LEGO (@lego) on Feb 27, 2015 at 5:46am PST

האור חודר לעיניים דרך אישוני העיניים, למעשה חור במרכז הקשתית המאפשר מעבר אור לכיוון הרשתית דרך העדשה. האישון מתכווץ ומתרחב בעזרת שרירים הנמצאים בקשתית כדי להתאים את כמות האור – כאשר עיניים שונות תופשות צבעים באופנים שונים. האור פוגע ברשתית העין בעוד פיגמנטים (צבענים) מציתים את ההקשרים הנוירונים בקליפת הראייה, האזור המרכזי במוח בו מעובד מידע חזותי הנקלט בעין. הפרץ הראשון של האור מורכב מאורכי גל ומשקפים על העצמים בהם אנחנו מתבוננים. בלי שנהיה מעורבים פעילים בכך, המוח שלנו מפרש כל צבע שמושלך מהעצם בו מתבוננות העיניים שלנו, ומפרש את הצבע שלו באופן מעט שונה מהצבע “האמיתי” של העצם. המוח שלנו אמור להשליך מידע לא רלוונטי אודות האור ולחלץ רק את הפרשנות על הצבע האמיתי של העצם”, הסביר ג’יי ניץ, נוירו מדען באוניברסיטת וושינגטון, “בחנתי סוגיות בתפישה וויזואלית במשך 30 שנים, וזה אחד המקרים המובהקים בהם נתקלתי מעולם”. ניץ, אגב, רואה את השמלה בלבן-זהוב.

כל המומחים מסכימים על כך שהתמונה הפשוטה הזו היא אחת מהאשליות הוויזואליות היותר מרתקות בעת האחרונה. היא הפכת לכזו בזכות הצבעים הספציפיים האלה ושילובים ייחודים של אור וצל. ואולי השאלה האמיתית שונה לגמרי. השמלה הזהובה-לבנה-כחולה-שחורה הפכה ויראלית בעקבות פוסט שפורסם ב”באזפיד” ביום חמישי. בין אם מדובר בעסקת תוכן שיווקי מבריקה בין באזפיד לחנות Roman Originals או לא, די ברור שבאזפיד יודע דרך ויראליות להתוות את הקו בעוד כלי תקשורת ותיקים נראים לפתע מגושמים ומנסים לשחק במגרש ובצבעים שלו.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן