מחקר חדש שופך אור על אחד ממבצעי הבריחה הנועזים בהיסטוריה

אלקטרז היה אמור להיות בית כלא שאי אפשר לברוח ממנו, התחנה הסופית לאסירים שנמלטו מכל בית כלא אחר, שמור פחות. אך בשנת 1962 הצליחו שלושה אסירים להוציא לפועל מבצע מתוחכם ולהימלט יחד מבית הכלא.

אף אחד לא יודע מה עלה בגורלם של קלרנס אנגלין, ג’ון אנגלין ופראנק מוריס. מה שבטוח הוא שהם הצליחו לצאת מהתאים שלהם, להתגנב דרך מערה שהם חפרו באמצעות כפות אל מחוץ למתקן הכליאה, ואז לעלות על רפסודה מאולתרת שלקחה אותם אל מחוץ לאי הקטנטן.

מה קרה מאוחר יותר? מי שאוהב את סיפור הבריחה הזה וודאי חושב שהאסירים שטו להם על הרפסודה לחופש, וחיים באושר ועושר עד היום במקסיקו או בקובה. אחרים חושבים שהם לא הצליחו להתמודד עם המים הסוערים של המפרץ וטבעו או קפאו למוות במהלך נסיון הבריחה. בכל מקרה, השלושה לא נראו מאז: לא חיים ולא מתים. הרפסודה המאולתרת שלהם, שהיתה עשוייה ממעילי גשם וענפים, נמצאה כעבור כמה ימים באחד מחופי המפרץ.

הבובות בהן השתמשו האסירים כדי לעבוד על השומרים בזמן הבריחה

כעת, קבוצה של מדענים ניסתה לפתור את התעלומה באמצעות תוכנה שמסוגלת לדמות תנועות של גופי מים. הקבוצה אספה עדויות שונות של תנאי מזג האוויר והגאות באותו לילה ב-62, וניסתה לראות אם לבורחים היה בכלל סיכוי להגיע לחוף מבטחים. התוצאות שלהם לא מעודדות.

“במפרץ סן פרנסיסקו יש אחד מהזרמים התת קרקעיים החזקים בעולם, מתחת לגשר שער הזהב”, אמר אחד החוקרים. “במקרה הגרוע ביותר, אם הם לא חתרו בצורה אפקטיבית, הזרם היה פשוט סוחף אותם לאוקיינוס, שם הם היו קופאים למוות. בוודאות”.

החוקרים מאמינים שלבורחים היה רק צ’אנס אחד להצליח להגיע לחוף מבטחים, והוא היה קשור למזל ולא לשכל: אם הם היו נכנסים למים בדיוק בחצות, וחותרים במרץ צפונה, היה להם סיכוי להגיע לחוף בסמוך לגשר הזהב, שכן הם היו יכולים לנצל את השעה בה כיוון הזרמים התת קרקעיים מתהפך. אז ורק אז היה להם סיכוי לשרוד, שכן גם במקרים אחרים בהם הזרמים היו פולטים אותם בסופו של דבר בחוף הם היו צריכים לבלות זמן רב מדי במים הקפואים ולסבול ממקרה חמור של היפותרמיה. אם זה אכן היה קורה, סביר להניח שהשוטרים היו מצליחים למצוא אותם למחרת בבוקר בסמוך לחוף.

כאן אפשר לראות את המודל בו השתמשו המדענים על פי השעות השונות: במקרה הטוב בו הם ניסו לחתור לכיוון צפון (ואיפשר להם לשרוד) או במקרה הרע בו הם ניסו לחתור לכיוונים אחרים. 

הבריחה הגדולה הזו סיפקה השראה לסרטו של קלינט איסטווד “הבריחה מאלקטרז”. בית הכלא עצמו נסגר כשנה לאחר ניסיון הבריחה, ב-1963, עקב עלויות התפעול הגבוהות שלו.

דרך bbc | תמונה: Shutterstock

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן