חוק פו הוא אמירה אינטרנטית ותיקה שמשקפת את העובדה שברשת, בהיעדר פנים של הדובר או כל חיווי אחר, פרודיה עלולה להיתפש ברצינות ללא הסבר נוסף. זה אומר שהשיח ברשת מורכב מרובדים שונים של הבנה, בין אלה שמבינים את הבדיחה לבין אלה שלא, המיוצגים כמעט בכל דיון על ידי מי שמגיב “לא הבנתי”.
העובדה שכל פארודיה על הקיצוניות עלולה להיתפש כקיצוניות בעצמה, ולהפך – כל קיצוניות עלולה להיתפש כפארודיה, כצחוק על הקיצוניות עצמה, היא חלק מהקסם של הרשת ומספקת רגעים של צחוק משחרר. פייסבוק היא הזירה האולטימיטיבית שמחברת בין יודעי סוד וקלולסים, ועל כן אין פלא שראינו בעבר בידיעות מופרכות זוכות באלפי ועשרות אלפי לייקים ושיתופים בזכותה משום שנתפשו ברצינות.
אירוניה: כשכולם משתפים את הסרטון הזה
עכשיו פייסבוק, מודאגות מכך שיש אנשים שלא מבדילים בין חדשות אמיתיות לבין ידיעות שמתפרסמות באתרי סאטירה כמו The Onion, בוחנת יישום של תגית “סאטירה” חדשה.
בתגובה לאתר Ars Technica, דובר של פייסבוק מסר:
“אנו עורכים ניסוי קטן במסגרתו מוצג הטקסט ‘סאטירה’ לפני קישורים לאתרים סאטירים בניוזפיד. זאת משום שקיבלנו פניות מאנשים שמבקשים דרך ברורה יותר להבדיל בין ידיעות סאטיריות לרציניות”.
תגובות מסוג זה מעוררות תהיה באשר לזהותם של האנשים ששולחים פניות כאלה לפייסבוק ועד כמה הרשת החברתית סומכת על רמת האינטליגנציה של משתמשיה. הרי כל ניסיון לסמן במופגן את המצחיק ברשת הופך אותו אוטומטית למצחיק הרבה פחות. פייסבוק הוא כמו הנודניק שמנסה להסביר את הבדיחה. מעניין כמה זמן יחלוף לפני שנראה בניוזפיד טרולים שידביקו את התחילית “סאטירה” לכותרות של ידיעות חדשותיות אמיתיות במטרה להביך ולבלבל כתגובת נגד.
עם זאת, כפי שאפשר לראות בצילום מסך, השימוש בתגית “סאטירה” אינו אגרסיבי ולא מופיע בראש הפוסט אלא רק בכותרות הנלוות לו: