איך יזמית מקימה משחקיה לילדים אוטיסטים בכח השיתוף

אילנה מולוקנדוב היא אחת מהיזמיות של פרויקט ״משחקיה על הספקטרום״, משחקיה המיועדת בלעדית לילדים המאובחנים על הספקטרום האוטיסטי. “לאחר שאחי הקטן אובחן על הספקטרום האוטיסטי נוכחתי לדעת עד כמה תחום זה אינו מפותח”, מסבירה לנו אילנה.

“בשנים האחרונות ישנה עלייה במספר הילדים המאובחנים על הספקטרום האוטיסטי, ועדיין, אין הרבה סביבות המותאמות עבורם. עיקר המסגרות הקיימות כיום הן טיפוליות, ולא קיימת מסגרת שמותאמת לצרכים שלהם שמתמקדת בהנאה בלבד. במשחקיות ‘רגילות’, הורים לילדים על הספקטרום מתקשים למצוא במשחקיות פינה שקטה, בילוי רגוע בלי להיות עסוקים בדאגות וביקורתיות של הסביבה”.

כתבה זו התפרסמה במקור ב WeShare, אתר הבית של הכלכלה השיתופית.

אילנה ושקד, שותפתה, משתמשות בערכים של שיתוף על מנת לאפשר לפרוייקט לקרות. “בהתחלה ראיתי חזון גדול וצבעוני של משחקיה ענקית עם המון צעצועים איתם יוכלו הילדים לשחק, ואז נחתתי לקרקע והבנתי שכל הסיפור עולה ה-מ-ו-ן כסף. במהלך לימודיי ב”חממה ליזמות חברתית-עסקית” באקדמית ת”א יפו הכרתי את תאיר שור. סטודנטית אשר עבדה על מיזם SWAP TLV יחד עם שותפתה משכית נחמיאס, מיזם הדוגל בכלכלה שיתופית. יחד החלטנו לקיים יום עיון להורים לילדים על הספקטרום האוטיסטי. יום עיון אשר מצד אחד יספק אינפורמציה דרך הרצאות ומצד שני עלות הכניסה תהיה צעצועים ומשחקים שונים, שישמשו אותנו במשחקיה.

מימין לשמאל: תאיר, אילנה וסיון ממיזם חברתי אחר (ג׳אפה מאמא)

“התחלנו לעבוד על הרעיון אשר לא היה פשוט כלל. הרצאות מאנשי מקצוע עולות המון כסף ומי בכלל יסכים להגיע? פגישות, שיחות, היכרויות, קשרים שבסופם הגענו למרצות אדירות, מקצועיות, מובילות בתחומן ואנשי מקצוע נוספים אשר הופיעו בפאנל גישות טיפוליות אשר קיימנו באירוע”.

מדוע בחרתן בצעצועים למחיר הכניסה?

“מדוע צעצועים? פשוט מאוד. הורים (ולילדים על הספקטרום האוטיסטי בפרט) קונים המון המון צעצועים ומשחקים על מנת לרצות את הילדים הקטנים. לצערם, הילדים נוטים להזניח צעצועים מסוימים וצעצועים אלה נערמים בערימות גבוהות, צוברים אבק, ולאחר שמתו כל הסוללות, קורוזיה בכל מקום וסביר להניח שהצעצוע כבר דהוי – גורלו המר הוא להיזרק לפח. השתמשנו ביום העיון כהזדמנות נהדרת לרוקן את הארונות, לתרום למען מטרה טובה, לאפשר בעתיד לילדים במשחקיה להשתמש בצעצועים, ולקבל ידע ותמיכה שיאפשרו להם להתמודד עם ילדיהם בצורה טובה יותר”.

מה בסוף קרה במפגש?

“רוח השיתופיות ליוותה את כל יום העיון ומה שסבב סביבו. הפצנו הזמנה מסודרת ליום העיון אשר שותפה על ידי המון אנשים בדרכים השונות – החל מהפצה ברשתות החברתיות, אגודות הסטודנטים שתמכו, עמותות ששלחו מיילים, פורומים של גננות ועוד רבים אחרים. ההיענות הייתה אדירה וההתרגשות הייתה בשיאה. היו לנו המון ארגונים, סידורים, בתקווה ששום דבר לא ייפול, ושיגיעו המון הורים ונקבל צעצועים.

לבסוף, התממשו כל משאלות ליבנו – הגיעו מעל ל-90 איש, ההרצאות היו מעולות ואפשר היה להרגיש את האווירה הקהילתית של ההורים. בנוסף, אספנו המון צעצועים ומשחקים, חדשים וישנים, העמסנו על עגלה, סגרנו את הדלתות והלכנו לישון בהרגשת סיפוק אדירה.

אז היום, אנחנו כבר צעד אחד קרוב יותר להגשת החזון המפואר, הגדול והצבעוני.

איך אפשר לעזור לכן? מה אתן מחפשות כרגע?

הכי קריטי לנו כרגע זה פופים. אם יש לכם פופים או מכירים מישהו שיש לו, נשמח אם תוכלו ליצור איתנו קשר.

אם יש לכם או לכן פוף לתרום ליום חמישי הקרוב, אנא צרו קשר עם אילנה במייל [email protected]

תמונת שער: טימותי ארצ’יבלדמצלם את בנו האוטיסט אלייז’ה מאז היה בן חמש

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן