מחקר: ארצות הברית כבר לא דמוקרטיה

רשמית: העשירים והאליטות אוחזים בשלטון בארה”ב, קובע מחקר חדש שערכו פרופ’ מרטין גילנס מאוניברסיטת פרינסטון ופרופ’ בנג’ימין איי פייג’ מאוניברסיטת נורתווסטרן. עבור קוראים רבים מדובר בחדשות ישנות, אך הקביעה הזו מתבססת לראשונה על מחקר נרחב המתבסס על נתונים. וכך מסבירים החוקרים את הממצאים שלהם:

“ניתוח מקיף מעיד על כך שהאליטות הכלכליות וקבוצות מאורגנות המייצגות אינטרסים עסקיים הן בעלות השפעה מהותית על מדיניות הממשל האמריקני, בעוד לאזרחים ממוצעים וקבוצות המייצגות אינטרסים רחבים אין השפעה כלל או השפעה מועטה. במילים פשוטות: בחירות לא משנות דבר, רוב הציבור האמריקני חסר השפעה, בעוד המיעוט מצליח לעצב מדיניות.

שני החוקרים הגיעו למסקנתם לאחר שבחנו תשובות ל-1,779 שאלות סקרים בנושא מדיניות ציבורית שנערכו בין השנים 1981 ל-2002. הם חילקו את תשובתם על פי רמת הכנסה, והגדירו כיצד משתכים ברמות שכר שונות וקבוצות אינטרסים מאורגנות בוחנים את השפעתם. הצעות שזוכות לתמיכה מועטה בקרב האליטה הכלכלית (ביחס של 1 ל-5) מתקבלות כ-18% מהזמן, הם כותבים, בעוד הצעות שזוכות לתמיכה רבה (ביחס של 4 ל-5) מתקבלות 45% מהזמן.

מנגד, כאשר רוב הציבור חולק על האליטות הכלכליות או קבוצות אינטרסים צרות, הציבור לרוב מפסיד בדיון. זאת, עקב הטיה חזקה בסטטוס קוו המובנה במערכת הפוליטית האמריקנית. גם כאשר רוב האמריקני תומכים בשינוי מדיניות, הם לא זוכים לרוב לקבל את מבוקשם.

החוקרים מסכמים:

“האמריקנים נהנים מיתרונות רבים של ממשל דמוקרטי, בהם בחירות קבועות, חופש ביטוי וחופש התאגדות מסחרי (גם אם נתון לתחרות), אך אנחנו מאמינים כי אם קביעת המדיניות נשלטת על ידי ארגונים עסקיים חזקים ומספר קטן של אמריקנים משפיעים, אז היומרה של ארה”ב כי היא חברה דמוקרטית נתונה במחלוקת רצינית”.

אריק סוס מציין ב-Counterpunch כי בניגוד לתעמולה של האוליגרכים ששולטים במדינה ובתקשורת, ארה”ב לא שונה מרוסיה וכל דמוקרטיה “אלקטורלית” אחרת בה בחירות הן למראית עין. ורובין פנצ’יה כותבת ב-Death and Taxes שאולי מוטב לאמריקנים להשלים עם גורלם. “אולי עדיף לנו לבלוע את הגלולה המרה ולהכיר בכך שיש לנו חברה מעמדית במקום להשלות את עצמנו כי לכולם יש אפשרויות שוות”.

ואם ארה”ב היא אוליגרכיה, מהי ישראל בה פערי השכר אף גדולים יותר? על פי מחקר Working for the Few שפירסמה Oxfam, “בארה”ב, המאיון העליון נהנה מ-95% מהצמיחה שנרשמה בעקבות המשבר הפיננסי מאז 2009, בעוד 90% התחתונים הפכו עניים יותר”.

התפלגות ההון בארה”ב

דרך Death and Taxes. איור בתמונת שער: הבוסים של הסנאט, (Joseph Keppler (1838–1894

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן