10 עובדות מסמרות שיער על דגים

כתבה: יסמין לוי

“כששופכים מים חדשים בבת אחת ושמים את הדגים ישר לתוך האקווריום אפשר להרוג אותם בטעות”, מזהיר מארק מחנובסקי, הבעלים של חנות דגי הנוי “נטפיש” בחולון, “המים צריכים להמתין כמה ימים, עד שהכלור יתנדף והטמפרטורה תהיה נכונה”. איפה הוא היה עם הטיפ הזה כשהצעתי לידיד שלי מהעבר להעביר את הדג הגדול והמסכן שלו לאקווריום גדול יותר. עם כל הרצון הטוב שלי, הפעולה הסתיימה במוות של היצור המימי המסכן שלא שרד את המעבר.

מארק, שהפך למומחה דגים רציני, התחבר ליצורים הללו מגיל קטן. היה לו דג זהב והוא נהג להתבונן עליו שעות, “זה הרגיע אותי”, הסביר לי מארק. הוא החליט להקים עסק שיתן מענה לכל נושא הטיפול באקווריומים ולהעניק ידע, טיפים וציד תואם. “אני רציתי ליצור מקום אמין ומקצועי. הקושי שלי היה ללמוד להתנהל מול בנקים, ספקים. איני בא מרקע של אנשי מסחר. ואני מאמין שהיום יש יותר מודעות בגלל האינטרנט. יש עליית מדרגה ואנשים מטפלים בדגים בצורה מקצועית יותר. כשהוא אומר לחבר “עזוב אותך, יש הרבה דגים בים” הוא יודע על מה מדובר. תופתעו לגלות, לדגים יש מחשבות “למרות שיש להם מוח קטן, הדגים הגדולים מכירים את בעליהם. כשמתקרבים הם מגיבים ויש להם זיכרון של הדמות שמאכילה אותם”.

סיפור אחד זורם לתודעה של מארק והוא כנראה לא ישקע כל כך מהר. “הייתה לי לקוחה מבוגרת בירושלים שדאגה יפה לדגים שלה, אהבה דג אחד במיוחד וביקשה שאבוא, אסדר ואטפל באקווריום שלה. היה חשוב שלדגים שלה יהיה טוב. עשיתי את זה. עבר זמן ולא שמעתי ממנה ויום אחד הבת שלה צלצלה. ‘אמא נפטרה’, היא אמרה ‘אבל אני רוצה לשמר את האקווריום’. היא רצתה טיפים וביקשה שאבוא לעזור לה. כשהכנסתי יד לאקווריום הדג שהאמא אהבה נתן לי נשיקה ביד וזה דג ‘תוכי’ שאם מתקרבים אליו הוא צובט. לא אשכח את הצמרמורת שעברה בגופי”.

1. דגים יכולים לטבוע

דגים מסויימים, כמו דגי הקרב והגורמים שמגדלים באקווריום, ניחנים בזימים שפועלים כמו ריאה ומסוגלים לנשום אויר במקום לקבל את החמצן מהמים. אם אין להם גישה לאויר לעומת זאת הם עלולים להיחנק.

 

2. צייד הקרוקודילים שמת מדג

סטיב אירווין, מומחה בחיות בר וכוכב התוכנית “צייד התנינים”, מצא את מותו כאשר טריגון דקר את ליבו עם קוץ הזנב שלו.

3. מרלין או מרלינה

בסרט המצוייר המפורסם “מוצאים את נמו”, אבא של נמו היה צריך להפוך לנקבה. בטבע שושנונים חיים בקבוצות בהן הדג הגדול ביותר הופך לנקבה. כשהנקבה מתה הדג הבא בתור, לרוב הזכר המתרבה, הופך לנקבה הבאה.

4. דגים על עצים

נאווית המונגרובים המצוייה באמריקה מתגוררת לעיתים בתוך מחילות שהשאירו חרקים בגזעי עצים. היא מסוגלת לבלות עד חודשיים מחוץ למים ולנשום דרך העור.

5. עיוורון זה לא מכשול

דגים שאיבדו את עיניהם מסוגלים “לחוש” כל מה שקורה מסביבם בעזרת מערכת קו הצד. מערכת קו הצד היא סדרה של איברי חישה לאורך הדג שמאפשרת לזהות שינויים במים הסובבים את הדג.

דג המערות העיוור. תמונה: Shutterstock

6. כשאין ידיים יש לסתות

דגים רבים בונים קינים ומערות, ומשתמשים בלסתותיהם בכדי לאסוף ולמקם את חומרי הבנייה בצורה הנוחה להם. חלקם אפילו דוגרים על ביציהם בפה ואף משתמשים בו כמקום מחבוא לצעירים.

7. סגרת את הדלת?

לסתנים בונים מערות משברי אלמוגים בהן הם מתגוררים. לקראת לילה הם לעיתים משתמשים בסלע או קונכיה בשביל לסגור את פתח המערה, בדומה לדלת של בית.

מקור: ויקיפדיה

8. זכרון של דג

דגים שמגדלים באקווריום מסוגלים לזכור באיזה שעה מאכילים אותם ולפעמים אף מבדילים בין הבעלים לבין אנשים אחרים ויודעים מול מי לשחות בשביל לבקש אוכל

 

9. דגים טייסים

זנים רבים של דגים, כאשר נבהלים, מסוגלים לקפוץ מחוץ למים בניסיון להימלט מהסכנה. חלקם אף פיתחו סנפירים או צורות גוף שמאפשרות “לעוף” רחוק יותר.

מקור: Shutterstock

10. גיבור גדול

דג הפיראנה המאיים לרוב מתגלה כפחדן והססן, במיוחד כשהוא לבד או בקבוצה קטנה ולא בלהקה. רק כאשר הוא בלהקה ומריח דם או חש תנועות מהירות במים מתעורר אצלו אינסטינקט הציד.

מוגש באמצעות לאומי עסקים שמסייעים לעסקים קטנים לגדול. כל עסק קטן מתחיל בחלום גדול. מוזמנים לשתף אותנו בחלום העסק שלכם בפייסבוק. יש לכם עסק עם סיפור מעורר השראה? כתבו לנו [email protected]. תמונת שער: Shutterstock

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן