תאומות מדהימות

במרץ השנה, ימלאו לתאומות קיאן וראמי תשע שנים. הן חברות טובות אך שונות מאוד באופיין, וגם בדבר “קטן” נוסף – צבע עור! האחת בעלת עיניים חומות, שיער שחור, ועור חום והשנייה בעלת עיניים כחולות, שיער בלונדיני ועור לבן ובהיר – הסיפור פורסם בדיילי מייל, שעוקב אחריהן מאז לידתן.

מקרה מפתיע זה הוא תוצאה נדירה של שילוב נמטען הגנטי של ההורים. לשני ההורים יש מורשת מעורבת של אמהות לבנות ואבות שחורים, דבר היוצר סיכוי קטן (אך ממשי) שתאומים לא זהים, המופרים מביציות ותאי-זרע שונים, יהיו בעלי צבע עור שונה.

תאומים בעלי צבע עור שונה מהווים תופעה נדירה, אבל ניתן לשמוע פה ושם על מקרים שהתפרסמו כמו ג’יימס ודניאל קלי. במקרה שלהם ההורים אינם בעלי מורשת מעורבת: האב שחום עור והאם לבנה. הכיצד?

ד”ר ג’ים ווילסון, מומחה בגנטיקה של אוכלוסיות באוניברסיטת אדינבורו, מסביר: “גבר שחור אפריקאי ואם לבנה לא יכולים להביא לעולם ילד לבן. ההורה האפריקאי נושא, ולכן יכול להעביר, אך ורק וריאנטים גנטיים של עור כהה [שישתלטו ויקבעו את צבע העור של העובר]. למרות היותם שחורי עור, רוב האנשים בקריביים, [משם מגיע אביהם של ג’יימס ודניאל קלי], נושאים DNA אירופאי מכיוון שבתקופת העבדות, בעלי מטעים אנסו נשים שחורות והכניסו DNA אירופאי לאוכלוסיה. אפילו מעט DNA אפריקאי נוטה להפוך את צבע העור כהה – כך שאם הילד לבן עור– כנראה שהוא ירש יותר מה-DNA בעל הוריאנטים האירופאיים, בעוד שהאח כהה העור ירש יותר מה DNA האפריקאי של האב.”

בהקשר של תאומים בעלי צבע עור שונה מציין ד”ר ווילסון: “צבע העור שלנו נקבע על ידי לפחות 20 וריאנטים גנטיים, חלקם מוכרים וחלקם פחות. לכל אחד מהגנים שמשפיעים על צבע העור שלנו, יש לפחות שני וריאנטים – אחד מתבטא כעור כהה והשני כעור בהיר. הוריאנטים של הגנים שולטים על כמות המלנין או הפיגמנטציה שמייצר העור. אולם, הגנים הספציפיים שילד יורש מהוריו הם אקראיים, ועניין של מזל בלבד. “

עוד טוען ד”ר ווילסון שבזוגות המצפים לתאומים בהם הורה האחד הוא ממוצע מעורב וההורה השני הוא ממוצא אירופאי יש סיכוי של אחד לחמש מאות בלבד שלתאומים יהיה צבע עור שונה. דבר זה, כמובן, תקף רק אך ורק לתאומים לא זהים אשר נוצרו משתי ביציות שונות והופרו משני תאי-זרע שונים.

הסיכוי הכללי להתרחשות התופעה מוערך ב-1 למליון, שכן גורמים רבים מאוד צריכים לחבור בכדי שתאומים כאלו ייוולדו. במשפחה צריכה להיות נטייה לתאומים (כלומר, שתי ביציות צריכות להגיע אל הרחם בו זמנית), לשני ההורים צריכים להיות וריאנטים גנטיים של עור בהיר, ואחד מהעוברים צריך לקבל יותר וריאנטים גנטיים לעור בהיר מאשר לעור כהה. דרישות אלו הופכות את התופעה לנדירה עד כדי כך שאין סטטיסטיקה לגביה. ניתן להניח שככל שכמות האנשים עם מורשת מעורבת תגדל, כך גם כמות התאומים המעורבים באוכלוסיה תגדל. אולם , צירוף התנאים הדרושים בכדי שדבר זה יתרחש עדיין מבטיח שהתופעה תמיד תישאר נדירה ביותר.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן