4 דברים שאולי לא ידעתם על הבגט

1. מקור המילה

האגדה מספרת שעד תקופת נפוליאון הלחם הצרפתי היה עגול כמו כדור (Boule) ומשם הגיעה, דרך אגב, המילה Boulanger (אופה). נפוליאון, אשר הכיר בחשיבותה של הלוגיסטיקה, דרש מהאופים שלו ליצור לחם בצורת מקל אותו יהיה קל להכניס לכיס המכנסיים של החיילים ולצעוד קילומטרים רבים וכך נוצר הבגט (יתכן שכך גם הומצא המשפט “האם זה בגט אצלך במכנסיים או שאתה סתם שמח לפגוש אותי?”). אולם, ככל הנראה מדובר במיתוס מכיוון שללכת עם בגט תקוע במכנסיים איננו דבר נוח במיוחד ובכל מקרה, לאחר צעידה ארוכה הבגט היה בוודאי כמעט בלתי אכיל.

2. אז איך באמת הומצא הבגט?

במהלך המאה ה–19 המציאו האוסטרים תנור אפייה מיוחד המבוסס על גז בעל מנגנון הזרקת אדים, אשר יצרו חום שהגיע עד ל כ 200 מעלות צלזיוס. האדים איפשרו ליצור לחם בעל קרום קשה ותוכן רך מאוד והתנור זכה להצלחה מיידית אצל כל אופי צרפת, כך שככל הנראה בתקופה זו הומצא הבגט. אולם, הבגט הפך לפופלרי אך ורק בשנות ה – 20 של המאה העשרים מכיוון שחלק גדול מהאופים של צרפת נהרגו או נפצעו בזמן מלחמת העולם הראשונה והיה צורך בלחם אותו ניתן לאפות מהר ובקלות.

באותה תקופה נוצר חוק, אשר התיר למאפיות לעבוד אך ורק החל מ-4 לפנות בוקר וכתוצאה מכך הבגט הפך ללחם היחידי אותו ניתן לאפות כך שיהיה מוכן בזמן לארוחת בוקר. לכל הסיבות הללו נוספה סיבה נוספת, אשר הפכה את הבגט לסיפור הצלחה כה גדול. העובדה שבגט טעים פחות או יותר, בשעה הראשונה מהרגע שיוצא מהתנור, הובילה לכך שגם אם נשאר בגט מארוחת הבוקר, הרי שרוב הצרפתים חזרו למאפייה בזמן הצהריים והערב כדי לרכוש בגט חדש מה שהפך את הבגט למכרה זהב בשביל האופים.

3. מדד איכות

בעיניי הבגט הוא לא רק לחם טעים אלא משמש מעין “מקל קסמים”, אשר יכול לנבא איכות של מסעדה לא מוכרת. כאשר אני עובר ברחוב בפריז ומחפש מסעדה, אחד מהדברים הראשונים שאני בודק הוא כיצד מגישים שם את הבגט. אם מוגש סל המכיל פרוסות של בגט טרי הרי שמדובר במקום המכבד את לקוחותיו בכך שהוא קונה בגט במאפייה שכונתית, הנמצאת לא רחוק ממנו ומחדש את המלאי בכל רגע שהבגט נגמר. מקום כזה יגיש תמיד אוכל טוב עד מצויין (מעולם לא נתקלתי במסעדה שהפריכה את התזה הזאת). לעומת זאת אם אתם רואים שהמסעדה מגישה לחמניות “מיני בגט” זה הזמן לברוח מכיוון שמדובר במסעדה שמזלזלת בלקוחותיה וקונה לחמניות תעשיתיות.

4. האוסקר של הבגטים

​ולסיום, הידעתם שהעיר פריז עורכת כל שנה תחרות הבגט הטוב ביותר מבין המאפיות שבעיר? ה”אוסקר של הבגטים” נערך במקום הנקרא ב Ile Saint Louis בבניין מפואר בו שכנה גילדת האופים. בתחרות ישנם 15 שופטים, אשר בודקים במהלך התחרות כ-150 בגטים. במידה ורציתם להשתתף עליכם להיות בעלים של חנות, אשר רשומה ברשימת עסקי האפייה בפריז והבגטים שלכם צריכים לעמוד בסטנדרטים הרשומים בצו הממשלתי מספר 93-1074 הקובע שבגט חייב להיות באורך של 55-65 סנטימטר ולשקול בין 250-350 גרם. במידה ועמדתם בתנאים ועברתם את בחינתם המחמירה של השופטים תזכו בחוזה לשנה אחת להספקת בגטים לארמון האליזה ולידיעה שנשיא צרפת אוכל את הלחם שלכם כל בוקר.

השנה התחולל מהפך בענף, כאשר לאחר שש שנים של שליטה מוחלטת של מאפיות מאיזור המונמרטר זכתה השנה המאפייה Au Paradis du Gourmand מאיזור מונפרנס. למי שמעוניין לבדוק בעצמו את איכות הבגט לא נותר לי להמליץ לבקר בכתובת הבאה:

156 Rue Raymond Losserand, 75014 Paris, France

בתיאבון!
אהבתם את הפוסט? עשו Like בעמוד הפייסבוק של פרנקופילים אנונימיים

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן